• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70824
+
-

عدالت مالیاتی و سلامت پزشکان

دیدگاه
عدالت مالیاتی و سلامت پزشکان


رضا کربلائی‌/ روزنامه نگار
سازمان امور مالیاتی سرانجام فرمان ثبت‌نام پزشکان و صاحبان حرف مرتبط با رشته‌های پزشکی جهت نصب پایانه‌های فروشگاهی موسوم به کارت‌خوان‌ها را ابلاغ کرد. این اقدام دست‌کم در گام نخست 2 پیامد مثبت را به همراه خواهد داشت؛ نخست آسایش بیماران و همراهان آنها در پرداخت هزینه خدمات دریافتی و دوم برقراری عدالت مالیاتی در ارتباط با درآمد پزشکان و صاحبان حرف مرتبط با رشته‌های پزشکی. اما ورای این دو پیامد مثبت، این سیاست مالیاتی می‌تواند به رفع شائبه‌ها و ابهام‌ها در ارتباط با درآمد پزشکان، جراحان، فیزیوتراپ‌ها، صاحبان آزمایشگاه‌های پزشکی و نظایر آن پایان دهد و تضمین‌کننده سلامت جامعه شریف پزشکان و دیگر رشته‌های مرتبط باشد.

واقعیت این است که در نبود الزام قانونی، متأسفانه خبرها حکایت از فرار مالیاتی در راسته پزشکان داشت و حالا انتظار می‌رود که با نصب کارت‌خوان‌ها و حذف تدریجی پرداخت نقدی هزینه خدمات پزشکی، از یک سو درآمد واقعی این جامعه شفاف شود و هم اینکه سازمان امور مالیاتی در دریافت مالیات از آنها به عدالت اقدام کند و از این جهت پزشکان و صاحبان حرف مرتبط همه ساله با رویکردی شفاف‌تر اقدام به ارائه اظهارنامه مالیاتی خواهند کرد و بخشی از سود و نه درآمد خود را براساس ضرایب تعیین شده در قانون را به‌صورت مالیاتی به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌کنند.

در نظام‌های پیشرفته مالیاتی کشورهای توسعه یافته، تمامی افراد جامعه در پرداخت مالیات مساوی بوده و همه اعم از پزشکان، کارکنان بخش دولتی و خصوصی، مهندسان، ورزشکاران، روزنامه‌نگاران و فعالان بازارهای مختلف ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی بوده و هیچ استثنایی مگر درصورت برخورداری از معافیت‌های مالیاتی پذیرفته شده نیست و در ایران حتی کسانی که مشمول معافیت مالیاتی هستند ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند. در کشور ما هم برای رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی و اتکای بودجه سالانه کشور به درآمدهای پایدار، یکی از مهم‌ترین مولفه‌های ثبات‌ساز، برقراری نظام مالیاتی با رویکرد عدالت مالیاتی است. از این جهت به‌نظر می‌رسد اکنون نوبت اعاده حیثیت از جامعه پزشکی کشور با اعمال نظام مالیاتی عادلانه است و گام نخست را خود پزشکان باید بردارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید