• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70373
+
-

برداشت ۹۲۳ کیلوگرم شیره ون از درختان بنه

منابع طبیعی
برداشت ۹۲۳ کیلوگرم شیره ون از درختان بنه

امسال ۹۲۳ کیلوگرم شیره درخت ون (سقز) از درختان بنه در جنگل‌های زاگرس در سروآباد برداشت شد. به گزارش ایرنا، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد اظهار کرد: بهره‌برداری از درختان بنه (استحصال شیره سقز) با توجه به شرایط ظاهری، وضعیت سلامت و شادابی درختان و با رعایت دستورالعمل‌های فنی انجام شد.

«سید آزاد محبت» گفت: بهره‌برداری از درختان بنه در سطح جنگل‌های ۱۳ روستای تابعه این شهرستان و در قالب ۲۹ قرارداد به مجریان و بهره‌برداران محلی واگذار شد.  وی اضافه کرد: برابر تعرفه مصوب سال ۱۳۹۸ مبلغ ۲۲۱ میلیون و ۶۴۰ هزار ریال بابت حق بهره‌برداری و حقوق دولتی از بهره‌برداران محلی اخذ شد. محبت یادآور شد: مجریان و بهره‌برداران باید به این مهم توجه کنند که بهره‌برداری صحیح و مناسب با توجه به شرایط ظاهری درختان منجر به حفظ سلامت و تعادل فیزیولوژیک درختان شده و ضمن کاهش فشار بر آنان منجر به افزایش عمر و بهره‌برداری پایدار و طولانی مدت از درختان بنه می‌شود.

وی افزود: بهره‌برداری در فواصل نامناسب زمانی و بهره‌برداری شدید باعث فرسودگی و خشکیدگی زودهنگام درختان شده و ضمن تخریب درختان زیبای بنه درآمدزایی آنان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. برداشت شیره سقز از درخت قزوان یکی از سخت‌ترین کارها و نیازمند همکاری مردم روستا با هم است، طوری که برداشت‌کنندگان در قالب گروه‌های چهار، پنج نفری این کار را انجام می‌دهند.

برداشت‌کنندگان در فصل برداشت (تیر و مرداد) به مناطق جنگلی می‌روند و پس از درست کردن پیاله‌های گلی به نام کوچله و زخمی کردن درختان، آن را در محل‌های مناسب روی تنه درخت نصب می‌کنند. زخم‌های افقی تازه بر پیکره و تنه درخت باید به گونه‌ای باشد که آسیب زیادی به درخت وارد نکند و شیره سقز بداخل پیاله گلی هدایت شود.

 ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری می‌توانند با اجرای طرح‌های توسعه و احیای جنگل با کاشت نهال قزوان به تراکم بیشتر درخت قزوان در جنگل‌های زاگرس کمک کنند. راه‌اندازی کارخانه صنایع تبدیلی و فراوری شیره سقز و سایر فراورده‌های درخت قزوان در مناطق مختلف می‌تواند از خام‌فروشی‌ها جلوگیری کند و به نفع بهره‌برداران و روستاییان حاشیه جنگل باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید