• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70370
+
-

ردپای دلالان در بازار زرگرها

دلالان بازار طلای کرمانشاه هیچ شناسه قانونی ندارند و هر تخلفی که انجام بدهند قابل پیگیری نیست

ردپای دلالان در بازار زرگرها

فاطمه کمانی|  کرمانشاه- خبرنگار:


نوسان قیمت کالاها طی یکی، دو سال اخیر، نابسامانی‌ اقتصادی فراوانی به همراه داشت و یکی از مهم‌ترین پیامد آن رونق کار واسطه‌ها بود؛‌ واسطه‌هایی که بدون سرمایه‌گذاری و هیچ‌گونه تلاشی، کالای مورد نیاز مردم را ارزان‌ می‌خرند و گران می‌فروشند. آنها هم به التهاب بازار دامان می‌زنند، هم سودهای میلیونی و حتی میلیاردی می‌برند. 

کاسبی دلالان طلا و دلار همیشه رونق داشته است و در ابعاد کوچک و بزرگ رخ می‌دهد؛ از دلالانی که گاهی چند هزار سکه می‌خرند و احتکار می‌کنند تا دلالان خردی که در بازارهای فروش طلا و جواهر فعالیت دارند. این معضل در کرمانشاه و خصوصا در بازار اصلی زرگرها بیشتر مشاهده می‌شود. همه افرادی که به این بازار رفته‌اند، حداقل یک‌بار با دلالانی مواجه شده‌اند که قصد دارند یا طلای مردم را بخرند یا حتی به آنها طلا بفروشند. 

این افراد هیچ شناسه قانونی ندارند و اگر طلای تقلبی به مردم بدهند، پول تقلبی جابه‌جا کنند یا قیمت‌های غیرواقعی اعلام کنند، در هیچ مرجعی قابل پیگیری نیست و علاوه بر آسیبی که فعالیت این دلالان ممکن است برای مردم داشته باشد، به بازار طلافروشان هم صدمه می‌زند و گلایه مغازه‌داران را به همراه دارد. 


خرید طلا از سوی دلال ها با قیمت مناسب تر

یک شهروند کرمانشاهی نیز با بیان این‌که در ورودی بازار زرگرها دلالان به استقبال مراجعه‌کنندگان می‌آیند، می‌گوید: دلالان دلایلی می‌آورند که فرد به فروش طلا به قیمت پایین‌تر از بازار متقاعد می‌شود. معمولا قیمتی که دلالان برای خرید طلا می‌دهند به ظاهر بیشتر از مغازه‌داران است و این باعث می‌شود فرد برای فروش طلا اقدام کند. 

«محمد» می‌افزاید: تعداد این دلالان در بازار زرگرها کم نیست و بدون تردید چون بدون داشتن جا و مکان در حال فعالیت هستند، سر مردم کلاه خواهند گذاشت. این جوان ۳۲ ساله کرمانشاهی ادامه می‌دهد: دلالان به‌راحتی در حال فعالیت هستند و مسئولان مربوطه نیز هیچ تلاشی برای جمع‌آوری آنها از بازار نمی‌کنند. 
وی ادامه می‌دهد: من هر ۳ ماه یک بار باید سکه‌ای برای مهریه همسر قبلی‌ام خریداری کنم، به همین دلیل است که سر و کارم با این افراد بیشتر است. 

محمد می‌گوید: این روزها حضور دلالان در بازار طلا زیاد شده و چون از بالا رفتن نرخ طلا خبر دارند، با قیمت گرفتن نرخ طلا از طلافروشی‌ها آن را با قیمت مناسب‌تری از مردم می‌خرند و از این طریق دیگر سود طلا و اجرت و بهایی را که طلافروش قرار است بر قطعه طلای خریداری شده اعمال کند، نمی‌پردازند و سود خوبی می‌برند.


دلالی از روی ناچاری

یکی از دلالان هم نبود شغل مطمئن و بیکاری را دلیل فعالیت در این زمینه بیان می‌کند و می‌گوید: من قبلا مغازه داشتم، اما به دلیل مشکلات اقتصادی به‌ناچار به دلالی روی آوردم.  وی می‌افزاید: البته بسیاری از واسطه‌ها هم از ابتدا در این بخش فعال بوده‌اند.  وی نقش خود و همکارانش را چندان در بازار موثر نمی‌داند و می‌گوید: اگر درآمد ما کافی بود و مجبور نبودیم به این کار روی نمی‌آوردیم. ما گاه ناچاریم برای کسب درآمد اندکی در چند حوزه طلا و دلار و... فعالیت کنیم. 
این دلال ادامه می‌دهد: طبیعتا مردم به ما که نه مغازه داریم و نه محل مشخص، به‌سختی اعتماد می‌کنند و از طرفی باید طلا را به مغازه‌داران بفروشیم که موجب نصف شدن سود ما می‌شود. 


 پیامدهای فعالیت دلالان 

یکی از طلافروشان کرمانشاه درباره پیامدهای فعالیت دلالان می‌گوید: این افراد حق مغازه‌دارانی را که چند میلیارد تومان در مغازه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و پول آب، برق، مالیات و... را می‌پردازند، پایمال می‌کنند و بدون سرمایه‌گذاری سود به دست می‌آورند.  «سعید مجردی» ادامه می‌دهد: این افراد در ورودی بازار می‌ایستند و مشتریان خود را پیدا می‌کنند. بعد سعی می‌کنند آنها را متقاعد کنند که اگر قصد فروش طلا دارند، طلا را به دلال بفروشند و دلال نیز طلا را با قیمت کم از مردم می‌خرد و با قیمت بالاتر عمدتا به مغازه‌دار می‌فروشد.

به گفته این زرگر، مشکل اصلی آن‌جاست که برخی مغازه‌داران نیز با این دلالان همکاری می‌کنند.  مجردی اضافه می‌کند: ممکن است در این بین عده‌ای افراد سودجو نیز در پوشش دلال در بازار طلا فعالیت کنند و پول تقلبی به مردم بدهند که در هیچ مرجعی هم قابل پیگیری نیست. یکی دیگر از مغازه‌داران بازار طلافروشان کرمانشاه در این باره می‌گوید: دلالان بیشتر در بازار زرگرها که شلوغ است و چندان قابل شناسایی نیستند، پرسه می‌زنند و مشتری خود را می‌یابند. «حامد شرفی» ادامه می‌دهد: برخی از آنها علاوه بر طلا در زمینه دلار و سایر ارزها نیز فعالیت دارند. 


 جمع‌آوری و ساماندهی دلالان 

رئیس اتحادیه طلا و جواهرفروشان کرمانشاه نیز از فعالیت دلالان در بازارهای طلافروشی کرمانشاه گلایه دارد. «سعید جعفری» با بیان این‌که فعالیت دلالان به معضلی برای طلافروشی‌ها تبدیل شده است، اضافه می‌کند: برای جمع‌آوری و ساماندهی دلالان زیاد پیگیری‌ کرده‌ایم اما تاکنون به نتیجه نرسیده‌ایم و هنوز شاهد فعالیت آنها در بازار هستیم. وی با اشاره به این‌که این دلالان در بازار می‌گردند و طلا خرید و فروش می‌کنند، می‌گوید: این افراد گاهی مردم را دنبال می‌کنند تا از آنها طلا بخرند و حتی گاهی با برخی مغازه‌داران نیز کار می‌کنند. 

به گفته جعفری، عمده فعالیت این دلالان در بازارهایی مانند بازار زرگرهاست، چون در این منطقه حدود 200 مغازه طلافروشی داریم و ازدحام مردم هم بیشتر است. وی از پیامدهای فعالیت این دلالان در بازار طلا هم یاد می‌کند و می‌گوید: این افراد با واسطه‌گری بین مردم و مغازه‌داران‌، آن هم بدون هیچ سرمایه‌ یا هزینه‌ای سود می‌برند و این کار به ضرر مغازه‌دارانی است که قانونی کار می‌‌کنند و مالیات می‌دهند و پول آب و برق و اجاره مغازه را می‌پردازند.


امکان فروش طلای تقلبی

رئیس اتحادیه طلا و جواهرفروشان کرمانشاه می‌گوید: ممکن است بین این دلالان افراد سودجویی هم باشند که طلای تقلبی به مردم عرضه کنند و هرگونه تخلف و تقلبی هم که از سوی این افراد رخ بدهد، قابل پیگیری نیست، چون این افراد هیچ شناسه یا محل مشخصی ندارند.  «سعید جعفری»  از مردم و مغازه‌داران می‌خواهد به هیچ عنوان با دلالان کار نکنند و خواستار همکاری بیشتر مراجع نظارتی برای برخورد با آنها می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :