سیدمحمد فخار/ خبرنگار
193روز از آغاز بهکار دولت دوازدهم میگذرد. در این روزها تغییر شرایط زندگی در شهر تهران مهمترین هدفی بوده که اقدامات دولتی برای آن طراحی شده است. یکی از مهمترین تغییرات در این زمینه، توسعه متروست که گفتهها نشان میدهد این مهم در اولویت شهرداری و دولت است. در بخش توسعه زیرساخت مترو مدیریت شهری و دولت بهدنبال انتشار 4هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت هستند که با اجازه شورای شهر تهران، انتشار اوراق از وزارت کشور و بانک مرکزی پیگیری میشود؛ البته بانک مرکزی مقاومتهایی در این زمینه دارد و از آنجایی که مقداری از تعهدات اوراق مشارکتهای قبلی باقی مانده و پرداخت نشده، اجازه انتشار اوراق مشارکت جدید را هنوز به شهرداری نداده اما رایزنیها در حال انجام است تا با دستور دولت، اجازه انتشار اوراق هر چه زودتر به شهرداری داده شود. در بودجه سالانه دولت نیز شهرداری پیشنهادهای خود را به کمیسیون تلفیق ارائه کرده است. چهارشنبه گذشته نیز خوشبختانه رئیس مجلس در سخنرانی خود به اعضای کمیسیون تلفیق تأکید کرد که با همراهی مدیران شهر تهران، راهحلی برای توسعه حملونقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس ارائه کنند. محسن پور سیدآقایی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در اینباره میگوید: در تعطیلات چند روز اخیر پیشنهادهای خود را برای رئیس کمیسیون تلفیق آماده و ارسال کردیم و امیدواریم بهزودی جلسهای در کمیسیون تلفیق برای بررسی پیشنهادهای ما برگزار شود. هرچند که بهنظر میرسد جو کمیسیون تلفیق برای حل آلودگی هوا به کمک توسعه حملونقل عمومی، خوب است. همچنین جلسهای میان مدیران شهری و معاون اول رئیسجمهور برای بررسی وضعیت متروی تهران برگزار شده است. تأکید دولت و شهرداری تهران در سال آینده روی انتشار 4هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت است و اگر این اوراق مشارکت، منتشر شود و بودجه شهرداری نیز برای مترو به تصویب برسد، سرجمع اعتبارات مترو بیش از دوبرابر اعتبارات 96خواهد بود و پیشبینیهای خوبی برای مترو در نظر گرفته شده است. موضوع تکمیلی دیگر، مناقصه واگنهای متروست که در اینباره مسئولان وزارت کشور قول دادهاند پاکتهای مناقصه باز شده و مراحل طی شود. از سویی امروز قرار است جلسهای مخصوص بحث تأمین واگنهای متروی تهران تشکیل شود که نمایندگان وزارت کشور، وزارت صنایع و شهرداری به دعوت از معاون اول رئیسجمهور، گرد هم میآیند تا برنامه دقیقی از تأمین واگن متروی تهران بهدست آورند. البته زمانبندی تحویل واگن در این مناقصه طولانی است و چون واگنهای جدید، آلومینیومی هستند زمان طراحی، تست و تولید طولانی خواهد شد. در این راه شهرداری پیشنهاد داده که مستقیما شهرداری نیز مقدار زیادی واگن مشابه سفارش دهد که در جلسه امروز مورد بحث قرار میگیرد.
رفع آلودگی هوا با نوسازی ناوگان
کاهش آلودگی هوا و لزوم نوسازی ناوگان فرسوده شهری آنقدر اهمیت دارد که رئیسجمهور در مراسم راهپیمایی 22بهمن اعلام کند: «باید خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم. باید بنزین و گازوئیل را استاندارد کنیم و تصمیم ما این است تمام خودروهای سنگین و نیمهسنگین را نوسازی کنیم.» براساس تصمیم دولت هر کس اتوبوس و کامیون فرسوده و نیمهفرسوده دارد با از رده خارج کردن آن، یک اتوبوس و کامیون نو نصف قیمت میگیرد. دولت در مسیر نوسازی 202هزار کامیون کشور و 100هزار کامیون تهران با اتکا به تولید داخلی، این گام را برای کاهش آلودگی هوای تهران برمیدارد. اثربخشی این گام در حدی است که طبق برآوردها 60درصد ذرات معلق تهران را کربن سیاه ناوگان فرسوده دیزلی شکل میدهد.