• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 70068
+
-

گامی جدید در ساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ زمینی جهان

گامی جدید در ساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ زمینی جهان

بزرگ‌ترین تلسکوپ زمینی جهان که خیلی‌ها در انتظار آغاز به کارش هستند، یک گام دیگر به تکمیل خود نزدیک‌تر شد. محققان مدت‌هاست که برای فعالیت این تلسکوپ لحظه‌‌شماری می‌کنند تا بتوانند رازهای جدیدی را از هستی به وسیله آن کشف کنند. به گزارش انگجت، محققان و مهندسان توانسته‌اند دومین آینه از ۷ آینه تلسکوپ بزرگ ماژلان را نصب کنند.
توسعه این تلسکوپ یک تلاش بین‌المللی برای ایجاد یک تلسکوپی است که تصاویر را ۱۰ برابر واضح‌تر از آنچه توسط تلسکوپ فضایی هابل تولید می‌شود، ارائه دهد.
این تلسکوپ به ستاره شناسان این امکان را می‌دهد تا نور بیشتری را نسبت به هر تلسکوپی که تاکنون ساخته شده با بالاترین وضوح تصویری دریافت کنند.
یک برنامه رایانه‌ای پیشرفته هم به تلسکوپ کمک خواهد کرد تا تحریف ناشی از اتمسفر زمین را تصحیح کند. این ترکیب مهم از سخت افزار و نرم افزار باعث خواهد شد تا تلسکوپ بزرگ ماژلان ۱۰ برابر دقیق‌تر از تلسکوپ فضایی هابل عمل کند. هزینه ساخت «تلسکوپ بزرگ ماژلان» در حدود یک میلیارد دلار تخمین زده شده است. این تلسکوپ خواهد توانست بیشتر از هر تلسکوپی که تاکنون ساخته شده است، نور جمع کند؛ ازجمله نورِ حاصل از نخستین لحظات تشکیل جهان. این تلسکوپ به محققان اجازه می‌دهد تا فاصله اجرام دوردست و ترکیبات آنها تعیین شود.
 شاید در ۲۰۲۵
تخمین زده شده است اگر فعالیت‌های شبانه‌روزی برای ساخت این تلسکوپ ادامه پیدا کند شاید سال ۲۰۲۵ امکان استفاده از آن به‌صورت کامل شده فراهم شود.
گفته می‌شود در سال ۲۰۲۱ درحالی‌که تعدادی از آینه‌های تلسکوپ نصب شده، این چشم جدید دانشمندان فعال خواهد شد تا طی ۴ سال بعد همه آینه‌ها نصب شود.
سطح اصلی انعکاسی این تلسکوپ شامل 7 آینه با قطر 8.4متری و آینه اصلی با قطر ۲۴٬۵ متر است و امید می‌رود که این تلسکوپ امکان کندوکاو را در نخستین اجرامی که درکیهان شروع به تابیدن کردند، بررسی انرژی و ماده تاریک و شناسایی سیاره‌های بالقوه قابل سکونت فراهم کند.
محل احداث این تلسکوپ در رصدخانه لاس کامپاناس در ۱۱۵ کیلومتری لاسرنا شیلی است که تلسکوپ ماژلان نیز در آنجا قرار دارد. این محل در بیابان آتاکاما قرار دارد که نه‌تنها عاری از آلودگی هواست، بلکه به‌دلیل دوری از منابع آلودگی نوری، یکی از بهترین نقاط زمین برای مشاهدات بلندمدت نجومی است.
به جز ماژلان، 2 تلسکوپ بسیار بزرگ دیگر که با طیف‌های مرئی و فروسرخ کار می‌کنند در مراحل مختلف طراحی و ساخت هستند. تلسکوپ بسیار بزرگ اروپایی (E-ELT) که آن هم در شیلی و تلسکوپ سی متری (TMT) که در هاوایی ساخته خواهد شد 2 تلسکوپ دیگری هستند که پس از تکمیل می‌توانند حتی رکورد قدرت تلسکوپ بزرگ ماژلان را بشکنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید