• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69439
+
-

اجرای طرح مهارت آموزی در مدارس

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای سمنان: از ابتدای امسال 1309 دانش‌آموز ۵۰ هزارنفرساعت آموزش‌های مهارتی دیدند

اشتغال
اجرای طرح مهارت آموزی در مدارس

اشتغال، دغدغه جوانان است. در این میان تغییر شکل اشتغال به سمت حرفه‌های مبتنی بر مهارت، اهمیت مسأله مهارت‌آموزی و کارآفرینی را برجسته کرده است. همچنین نیاز است تا جهت‌دهی مناسب به سمت مهارت‌ها، بازاریابی و ارتقای شاخص‌های کارآفرینی، همواره مورد توجه برنامه‌ریزان قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از متقاضیان کسب مهارت را دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی به خود اختصاص می‌دهند و این در حالی است که حدود ۸۰ درصد درس‌های دانشگاهی مرتبط با نیازهای بازار کار کشور نیست.

تجربه افرادی که از طریق کسب مهارت توانسته‌اند موقعیت مطلوبی در بازار کار به دست بیاورند خالی از لطف نیست. اشخاصی که با همت و تداوم آموزش‌های مورد نیاز سهم خود را در تولید ناخالص ملی رقم زده‌اند.


مهارت‌آموزی و کاهش آمار بیکاری 

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان گفت: مهارت‌آموزی و توانمندسازی راهکاری مطلوب برای کاهش شکاف میان نیروهای انسانی و بازار کار است.
«فاطمه منصوری» فقر مهارتی را یکی از آسیب‌های اجتماعی در جوامع امروزی به‌ویژه در نسل تحصیل‌کرده برشمرد و افزود: انجام اقدام‌های فرهنگی برای ترویج مهارت‌آموزی در جامعه با تعامل و همکاری خانواده‌ها، رسانه‌ها و سازمان‌های مرتبط همچون دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به منظور توسعه اشتغال پایدار ضروری است.

وی اضافه کرد: درک مشترک مقدمه اجرای دقیق و مطلوب‌تر طرح‌های فنی و حرفه‌ای برای رفع نیاز بازار کار در این استان است.
مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان سمنان افزود: مهارت آموزی و افزایش آموزش‌های کاربردی راهکار مهمی در کاهش آمار بیکاری در سمنان است.

 
«ایران‌مهارت» فرصت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان

مدیر کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت:‌ طرح‌های «ایران مهارت»، «هر دانش‌آموز یک مهارت» و «مهارت خارج دانش‌آموزان شاخه کاردانش» 3 طرح مهارتی برای قشر دانش‌آموز این استان است. «محمد دستورانی» به اجرای طرح «ایران مهارت» اشاره کرد و افزود: این طرح با هدف ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی و ارتقای فرهنگ کار برای دانش‌آموزان دوره اول متوسطه تدوین شد. وی اضافه کرد: این طرح فرصتی را فراهم می‌کند تا این دانش‌آموزان علاوه برکسب مهارت در رشته‌های متفاوت، دید و نگاه مناسبی برای هدایت تحصیلی و انتخاب رشته در دوره دوم متوسطه و دانشگاه 
به دست آورند.

دستورانی ادامه داد: از ابتدای امسال حدود 1500 دانش‌آموز ۱۹ هزارنفرساعت در این طرح آموزش مهارتی دیدند.
وی با بیان این‌که طرح «هر دانش‌آموز یک مهارت» نیز در سمنان اجرا می‌شود افزود: این طرح با هدف ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی و ارتقای فرهنگ کار و آموزش یک حرفه به دانش‌آموزان شاخه نظری متوسطه دوم تدوین شد.

به گفته وی، از ابتدای امسال 1309 دانش‌آموز ۵۰ هزارنفرساعت آموزش‌های مهارتی در این طرح دیدند.

وی به طرح «مهارت خارج دانش‌آموزان شاخه کاردانش» اشاره کرد و گفت: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای، بزرگ‌ترین شریک اداره کل آموزش و پرورش در برون‌سپاری آموزش دانش‌آموزان کاردانش است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان سمنان اظهار کرد: در سال تحصیلی ۹7-۹8 بیش از 1500 نفر توسط مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان آموزش دیدند.


ضرورت مهارت‌ورزی در دوران تحصیل

رئیس دانشگاه سمنان با تأکید بر ترویج مهارت‌آموزی بین اقشار جوان و تحصیل کرده گفت: اصلاح الگوی نظام آموزشی و عالی کشور برای اشتغال پایدار جوانان  لازم است.

«مسعود نصیری زرندی» افزود: دانشگاه‌ها باید به 2 مقوله خلاقیت و مهارت آموزشی دانشجویان توجه داشته باشند، چراکه تحقق این مسائل زمینه ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری را در جامعه فراهم می‌سازد.
وی به ضرورت شکل‌گیری و پروراندن خلاقیت در رده‌های سنی پایه تأکیدکرد وگفت: نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور باید دگرگون شود تا جامعه به سمت توسعه‌یافتگی پیش رود.

رئیس دانشگاه سمنان اضافه کرد: مهارت‌ورزی دانشجویان در دوران تحصیل باید جایگزین تدریس نظری و رویکردهای غیرکاربردی در دوران تحصیل دانشجویان شود.


توانمندی مددجویان با آموزش‌های مهارت‌محور

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان سمنان گفت: توانمندسازی مددجویان زیر پوشش این نهاد و خودکفایی آنها برای خروج از چرخه حمایتی با بهره‌برداری از آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز بازار کار انجام می‌شود.

«محسن مسعودیان‌راد» به راهبردهای ایجاد اشتغال مددجویان اشاره کرد و افزود: این مساله در 4 سرفصل آمایش فضای کسب و کار، استعدادسنجی مددجویان، مشاوره شغلی و فراگیری مهارت‌های لازم و ایجاداشتغال از طریق تسهیلات محقق می‌شود.

وی بیان کرد: استعدادسنجی به منظور تحلیل سرمایه‌های انسانی برای آشنایی با علایق، توانایی‌ها و مهارت‌های فردی مددجویان و سپس فراگیری مهارت‌های لازم در مراکز فنی و حرفه‌ای با هدف هدایت فرد به سوی کار ماندگار و پایدار و توانمندسازی این قشر انجام می‌شود. مدیر کل کمیته امداد استان سمنان افزود: از ابتدای امسال تاکنون، ۱۰۶ نفر از مددجویان کمیته امداد در قالب ۶ دوره آموزشی در چارچوب تفاهم‌نامه همکاری این نهاد و اداره کل فنی و حرفه‌ای استان سمنان، آموزش‌های مهارتی مورد نیاز خود را دریافت کردند.

بی تردید، شکل‌گیری نهضت مهارت‌آموزی در سایه عزم ملی و توجه آحاد جامعه به ضرورت تحقق این مسأله به منظور رفع نیاز امروز و راهگشایی زندگی فردای جوانان کشور محقق می‌شود.


مهارت‌آموزی در محله‌های کم‌برخوردار

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان، به شناسایی مخاطبان نیازمند توانمندسازی اشاره کرد وگفت: بهره‌مندی از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و خیران این استان به منظور ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی و کار بین مخاطبان خاص یکی از برنامه‌های این دفتر است.

«امیر بینایی» با بیان این‌که خاستگاه اکثر آسیب‌های اجتماعی در محله‌های کم‌برخوردار است تأکیدکرد: شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی در این مناطق ناشی از فقر آموزشی، مالی و فرهنگی است و یکی از راهکارهای رفع این مشکلات آموزش و به طور خاص مهارت‌آموزی است.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان با اشاره به برنامه‌های مشترک دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای سمنان اضافه کرد: نیازسنجی آموزشی در ۲۰ محله از این استان صورت گرفته و برنامه اولیه اجرای دوره‌های آموزشی تنظیم شده است

این خبر را به اشتراک بگذارید