• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69438
+
-

آب قم دوباره شور می‌شود

عضو هیأت رئیسه مجلس: بخش جعفرآباد و روستاهای تابع آن وضعیت آبی مناسبی ندارند و باید این مشکل امسال برطرف شود

گزارش
آب قم دوباره شور می‌شود


زینب حیدری| قم - خبرنگار


 سومین جلسه شورای برنامه‌‌ریزی استان در حالی در سالن امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد که بخش عمده‌ای از زمان این جلسه صرف بحث درباره شرایط آبی استان شد.
عضو هیأت رئیسه مجلس با ابراز مخالفت از میزان تخصیص آب به قم اظهار کرد: حقابه استان قم 65 میلیون متر مکعب است و باید این میزان برای استان گرفته شود. علاوه بر این‌ 140 میلیون متر مکعب آبی که از سرشاخه‌های دز به قم تخصیص یافته ناچیز است و از همین رو تاکید بر احیای حقابه استان است.

«احمد امیرآبادی فراهانی» به بحران آبی بخش جعفرآباد و 17 روستای آن اشاره کرد و افزود: لازم است در این زمینه جلسه‌ای با وزیر نیرو و رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شود. در برهه‌ای بخشی از آب مورد نیاز قم از بخش جعفرآباد تأمین شده، اما اکنون این بخش و روستاهای تابع آن وضعیت آبی مناسبی ندارند و بنابراین این مشکل باید امسال برطرف شود.


لزوم حفظ باغ‌های موجود در شهر

حجت‌الاسلام «مجتبی ذوالنوری» دیگر نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جلسه از تناقض برخورد مدیران استان در رسیدگی به باغ‌ها و مزارع و در مقابل ایجاد پارک‌های جنگلی با وجود بحران آبی پیش رو انتقاد کرد و ادامه داد: از یک سو اجازه کشاورزی در باغ‌های موجود در شهر داده نمی‌شود و از دیگر سو پارک‌های هزار هکتاری و جنگلی در شهر ایجاد می‌شود.

وی سیاست یک بام و دو هوا در میان مسئولان قم در مواجهه با موضوع اراضی کشاورزی را نادرست دانست و بیان کرد: انسجام در مجموعه استان باید مورد توجه باشد. برخورد سلیقه‌ای برخی مسئولان در حمایت یا مانع‌تراشی برای سرمایه‌گذاران مناسب نیست.

ذوالنوری با تأکید بر لزوم حفظ باغ‌های موجود در شهر و حریم شهر گفت: کوه خواری با ایجاد باغ در اطراف شهر متفاوت است و نباید باغ‌هایی که در حومه شهر ایجاد شده مانند بناهای غیرمجازی که به واسطه کوه‌خواری ایجاد شده تخریب شود. در چنین شرایطی فرد متخلف باید جریمه شود و خسارت وارده را جبران کند.


مطالعات باید کاربردی باشد

«مرتضی حیدری» فرماندار قم نیز بر لزوم انجام طرح‌های مطالعاتی کاربردی در حوزه آب تاکید کرد و افزود: توسعه کشاورزی باید با شرایط آبی استان و رشد جمعیت استان متناسب باشد. از دیگر سو صدور مجوز برای صنایع پر‌آب‌بر نیز نیازمند مطالعه و بررسی بیشتر است.

وی بی‌توجهی به کاربردی بودن مطالعات را سبب بروز مشکلاتی در آینده دانست و اضافه کرد: تعیین تکلیف وضع کشاورزی و تغییر وضعیت تولید محصولات کشاورزی هم وابسته به طرح‌های مطالعاتی است.


شوری آب

با این حال، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم خبری اعلام کرد که نگران‌کننده بود. «علی جان صادق‌پور» از افزایش مصرف آب شرب خبر داد و با اشاره به مصرف 117 میلیون متر مکعب از آب سرشاخه‌های دز در استان اظهار کرد: از ابتدای امسال میزان مصرف آب نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است، به طوری که فقط در روز 26 تیر امسال با مصرف 5600 لیتر بر ثانیه در قم رکورد مصرف آب در شهر قم شکسته شد.

وی با اعلام هشدار خطر کم‌آبی در استان بیان کرد: اگر شیوه مصرف به همین صورت باشد منابع آبی قم حتی با تخصیص همه حقابه‌های استان باز هم کمبود آب خواهیم  داشت.

وی با اعلام خبر شوری قریب‌الوقوع شبکه آب قم اظهار کرد: با توجه به افزایش دما در استان قم و نیز افزایش مصرف آب، در روزهای آینده انتظار می‌رود آب قم به سمت  شوری برود.


مسدود کردن 130 حلقه چاه غیرمجاز

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم از تعیین 100 درصدی حریم بستر 160 کیلومتری رودخانه استان خبر داد و اظهار کرد: در استان قم 1800 حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که تعدادی از این چاه‌ها از دهه 80 در حال بهره‌برداری برای مصارف کشاورزی و دامداری بوده‌اند.

«احمد حاج حسینی مسگر» از مسدودکردن 130 حلقه چاه غیرمجاز در یک سال گذشته خبر داد و گفت: با این اقدام 9 میلیون متر مکعب برداشت غیرقانونی آب از چاه‌های استان مدیریت شد.
وی با تأکید بر تلاش‌های صورت گرفته برای مدیریت صحیح برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی افزود: سال گذشته از 187 میلیارد ریال اعتبارات ملی و استانی 147 میلیارد ریال جذب شده که برای طرح‌های ساخت نیروگاه از منابع بخش خصوصی استفاده می‌شود.

حاج حسینی مسگر از شناسایی 2 نقطه برای راه‌اندازی نیروگاه در مسیر آب انتقالی از سد دز خبر داد و اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده در 5 مخزن امکان نصب نیروگاه وجود دارد، اما با مشکلات ناشی از تحریم، بهره‌برداری از این طرح کمی زمان‌بر است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم با اشاره به وجود 100 کیلومتر مسیل رودخانه و امکان تعیین بستر آن تأکید کرد: برای این طرح بیش از 7 میلیارد ریال اعتبار استانی و 8 میلیارد ریال اعتبارات سایر استان‌ها جذب شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید