• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69081
+
-

بررسی دلایل اتلاف 12 گاو در تالاب میانگران

ماه گذشته 12 مورد اتلاف گاو در روستاهای حاشیه تالاب میانگران ایذه به‌ویژه روستاهای پرچستان گورویی، پرچستان اورک‌شالو، فارم، قلعه گژدم، خنگ اژدر، میانگران سفلی و راسفند گزارش شد. به گزارش ایرنا، هم‌اکنون - بنا به توصیه بهداشت محیط، دامپزشکی، محیط ‌زیست و دهیاری‌ها - روستاییان اطراف تالاب میانگران از بردن گاوهای خود برای چرا منع شده‌اند.

گفته می‌شود نمونه‌های آب تالاب میانگران به آزمایشگاه‌های سم‌شناسی تهران، شیراز و تبریز ارسال شده ولی هنوز جواب آزمایش‌ها به دستگاه‌های اجرایی خوزستان و شهرستان ایذه ارسال نشده است. پیش‌تر گزارش‌های مردمی از کم شدن غیرمنتظره تعداد حشرات تالاب میانگران نسبت به سال‌های گذشته دریافت شده بود که به گفته کارشناسان، این مورد می‌تواند دلیلی بر سمی بودن محیط اطراف تالاب یادشده باشد.

در سال‌های اخیر نیز مباحثی درباره سرازیر شدن فاضلاب شهری ایذه به این تالاب و انتشار آلودگی آن مطرح شده است. مدیرکل دامپزشکی خوزستان در این رابطه گفت: دلیل تلف شدن ۱۲ راس گاو در اطراف تالاب میانگران ایذه به احتمال بسیار زیاد آلودگی زیست‌محیطی اطراف تالاب بوده است.

دکتر «مصطفی کنارکوهی» افزود: پس از دریافت گزارش تلف شدن 12 گاو که در حال چرا اطراف تالاب میانگران ایذه بودند، یک تیم فنی دامپزشکی خوزستان برای بررسی موضوع به منطقه اعزام شد که پس چند روز تحقیق و بازدید میدانی، انتشار بیماری دامی به عنوان دلیل تلف شدن دام‌ها رد شد.

وی بیان کرد: در دیگر نقاط شهرستان چنین تلفات نابهنگامی در دامداری‌های سنتی و صنعتی نیز مشاهده نشده است. کنارکوهی ادامه داد: پیش از حادثه تلفات دام، مقداری سم شیمیایی به منظور گندزدایی اطراف تالاب ریخته شده بود و به احتمال زیاد علوفه اطراف تالاب، به این سم آلوده بوده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان این‌که نمی‌توان دلیل تلف شدن گاوها را با قطعیت آلودگی چراگاه‌های اطراف تالاب اعلام کرد، گفت: آنچه مسلم و قطعی است، این‌که طغیان بیماری دامی در منطقه به تلف شدن گاوها منجر نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید