• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 24 بهمن 1396
کد مطلب : 6890
+
-

هشدار نسبت به افزایش مصرف ماده مخدر گل در بین زنان

حدود 15 درصد مصرف‌کنندگان گل دانشجو هستند

گزارش
هشدار نسبت به افزایش مصرف ماده مخدر گل در بین زنان

زهرا رفیعی/ روزنامه‌نگار

بخشی از جمع جوان‌هایی که همدیگر را روزگاری به مصرف سیگار تشویق می‌کردند، حال با ماده مخدر گل گرم می‌شود؛ آنها نمی‌دانند که این ماده به مانند سیگار دریچه ورود به دنیای اعتیاد است. حالا عده زیادی از طبقه اقتصادی مرفه در محفل‌های خود دست به جعبه‌های فاخر خود می‌برند، پایپ‌های خود را با ماده مخدر گل پر می‌کنند و از آن زمان زندگی پر از توهم شروع می‌شود. براساس نتایج پیمایش ملی اعتیاد، 14.8درصد از مصرف‌کنندگان مواد روانگردان گل دانشجو و 3.7درصد آنان دانش‌آموز هستند.

 

 

مصرف گل رو به افزایش است

مشاور امور زنان وزیر بهداشت بدون اشاره به آماری خاص گفت: همزمان با افزایش مصرف دخانیات، مصرف ماده روانگردان «گل» بین دختران افزایش یافته است. ساره محمدی به ایرنا گفت: این یک واقعیت است که آسیب‌های اجتماعی در بین دختران و زنان رو به افزایش است. یکی از این آسیب‌ها رو آوردن آنان به سیگار، قلیان و مواد‌مخدر است و به‌خصوص مصرف مواد صنعتی و روانگردان بین دختران بیشتر شده که آسیب آن به‌مراتب بیشتر از مواد‌مخدر سنتی است.

محمدی افزود: گاهی در سطوح اقتصادی بالاتر یکسری آسیب‌ها و مصرف مواد خاص را می‌بینیم. به‌عنوان مثال مصرف ماده روانگردان گل در بین دختران و خصوصا دختران خانواده‌های با وضع اقتصادی بالا بیشتر شده است و باید معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، وزارت بهداشت، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش با همکاری هم و دست به‌دست هم فضاهای بین وزارتخانه‌ای را بردارند و برای جوانان کاری کنند.

 

 

جامعه‌ای پر از پرخاشگر و بیکار

کارشناسان حوزه اعتیاد، «گل» را آینده اعتیاد در جوانان می‌دانند. هومان نارنجی‌ها، کارشناس حوزه اعتیاد در گفت‌وگو با همشهری گفت: متخصصان اعتیاد از سال‌ها قبل گرایش جوانان به گل را گوشزد کرده بودند اما این ماده مخدر برخلاف سایر مواد‌مخدر قابلیت تکثیر و تولید در مکان‌های خصوصی و به‌صورت پنهانی دارد. جوان‌ها خودشان مصرف می‌کنند و بازاریابی می‌کنند و می‌فروشند اما با این حال باید کاری کرد. نهاد‌های تأثیرگذار و با ارتباط مستقیم مانند آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید پاسخگو باشند، جای خالی صدا و سیما نیز در این میان مشهود است.

وی درباره ویژگی جامعه‌ای که مصرف‌ ماده مخدر گل در آن افزایش یافته است گفت: چالش‌های درون خانوادگی، پرخاشگری‌های خانگی، خروج آدم‌ها از مسیر عادی زندگی و هذیان مدام معتادان ازجمله ویژگی‌های زندگی معتادان به گل است. توهم جزو عوارض شیشه است ولی در مصرف‌کنندگان گل، جزو خواص آن به‌حساب می‌آید. در آینده‌ای نه چندان دور جوانانی را خواهیم داشت که کار و دانشگاه را رها کرده‌اند و عمرشان را به بطالت می‌گذرانند. آنها سربار خانواده‌هایشان می‌شوند. خانواده‌ها بیشتر از دولت به فکر بچه‌هایشان هستند و آنها را زودتر برای درمان به کلینیک‌های ترک اعتیاد می‌آورند.

این متخصص به اشتباه جوانان در اعتیادآور نبودن گل اشاره کرد و گفت: به بچه‌های ما اطلاعات غلط می‌دهند؛ می‌گویند گل مثل سیگار است و اعتیادآور نیست و هیچ عارضه‌ای ندارد. این خطای بزرگ، ما را گرفتار کرده است. اگرچه اعتیاد به گل به‌شدت اعتیاد به شیشه نیست اما من بیماری دارم که نمی‌تواند گل را ترک کند. بیماری دارم که زندگی‌اش با گل از هم پاشیده است و نتوانسته به حالت عادی برگردد. گل دروازه مصرف مواد‌مخدر سنگین‌تر مانند هروئین است. ما صدا وسیما، دانشگاه و آموزش و پرورش را در دست داریم ولی قاچاقچیان حرف اول را می‌زنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید