• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 24 بهمن 1396
کد مطلب : 6888
+
-

مالیات سیگار افزایش پیدا نمی‌کند

روز گذشته کمیسیون تلفیق مجلس در حالی با افزایش مالیات سیگار مخالفت کرد که بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت از وزیر بهداشت و نمایندگان خواسته بودند سلامت شهروندان را اولویت سیاستگذاری‌ها قرار دهند. اکبر ترکی از مخالفت کمیسیون تلفیق بودجه97 با افزایش مالیات بر سیگار خبر داد و به خانه ملت، گفت: در برنامه ششم میزان عوارض برای سیگار مشخص شده و دولت نیز باید آن را اجرایی کند البته طی روزهای اخیر وزارت بهداشت برای تأمین منابع پایدار برای حوزه سلامت خواستار الحاق بندی به تبصره6 لایحه بودجه97 برای افزایش 35تومانی هر نخ سیگار تولید داخلی شد.

خبر تصمیم نمایندگان مجلس در حالی منتشر شد که وزیر بهداشت روز گذشته با تأکید بر لزوم افزایش مالیات بر دخانیات به‌منظور کاهش مصرف آن اعلام کرده بود: به هر نسبت که مبلغ سیگار افزایش پیدا کند، دسترسی کاهش خواهد یافت و در این زمینه لازم است از تجربیات بین‌المللی استفاده شود. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در واکنش به برخی تلاش‌ها برای پایین نگه‌داشتن قیمت سیگار به بهانه کنترل قاچاق آن، به ایسنا گفت: به‌نظر من در این موضوع نیز باید به تجربیات بین‌المللی احترام بگذاریم و از آنها استفاده کنیم. قیمت سیگار در همه جای دنیا گران‌تر از ایران است، دلیلش هم آن است که بالاخره قیمت روی مصرف اثر می‌گذارد؛ طبیعی است که اگر سیگار رایگان شود، مصرفش بسیار بیش از میزان فعلی افزایش خواهد یافت. اما به هر نسبت که مبلغ افزایش پیدا کند، دسترسی کاهش پیدا خواهد کرد. بر همین اساس اینکه بعضی‌ها با افزایش مالیات بر سیگار مخالفت کنند، درحالی‌که این موضوع هم روی مصرف اثر می‌گذارد و هم برای خزانه یک منبع درآمد است، حقیقتا من متوجه علت مخالفت آنها نمی‌شوم.

وی ادامه داد: البته طبیعی است که در این میان صنفی که درگیر تولید یا واردات است، به منافع‌شان فکر می‌کنند ولی اینکه تعدادی از نمایندگان محترم مجلس وارد صحنه شوند و با تعصب از افزایش عوارض سیگار جلوگیری کنند یا مصرف قلیان در برخی مجموعه‌ها آزاد شود، برای خود من واقعا جای سؤال است؛ چرا که این افراد انسان‌های شریفی هستند و قطعا نمی‌خواهند آسیبی به موکلان‌شان وارد شود، بر همین اساس تصورم آن است که اطلاعات ناقص به آنها داده شده و اگر اطلاعات دقیق‌تری در اختیارشان قرار گیرد، حداقلش این است که از یک رویه غلط حمایت نخواهند کرد.

حال در جنگ بین منافع تولید‌کنندگان داخلی سیگار و ضرر نظام سلامت در درمان بیماری‌های ناشی از سیگار و دخانیات باید دید دولت چه تصمیمی خواهد گرفت.

 

 

   خسارت ۸۰هزار میلیارد تومانی سیگار

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت: در ایران سالانه ۱۰هزار میلیارد ریال خرج خرید سیگار می‌شود؛ این در حالی است که هزینه درمان مستقیم بیماری‌های مرتبط با دخانیات ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان و هزینه درمان غیرمستقیم در این حوزه که منجر به از دست رفتن سال‌های عمر می‌شود ۴۰هزار میلیارد تومان است. بنابراین سالانه حدود ۸۰هزار میلیارد تومان به‌دلیل مصرف دخانیات خسارت می‌بینیم. درحالی‌که بودجه هدفمند در نظر گرفته شده برای طرح تحول نظام سلامت مجموعا 4800میلیارد تومان بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید