• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68634
+
-

آمار و ارقام درباره مصرف نان در ایران چه می‌گویند

چالش نان

جزئیاتی درباره نان و قیمت آن در 10سال اخیر

چالش نان

مائده امینی 

نان از آن کالاهای استراتژیکی است که هر چند سال یک‌بار گران می‌شود. آخرین افزایش قیمت نان‌های سنتی در سال93 انجام شد؛ 30درصد. بعد از آن به سیاق سابق قیمت نان تا سال96، تغییر نکرد. آذرماه 96، درحالی‌که خبرهای افزایش 15درصدی قیمت نان به واسطه مصوبه ستاد تنظیم بازار دست به‌دست می‌شد این بار شخص رئیس‌جمهور مصوبه را لغو و اعلام کرد نان گران نمی‌شود. حالا 5سال است که قیمت نان ثابت مانده. برخلاف سال‌های88 تا 92 که قیمت نان مدام افزایش پیدا می‌کرد، بیش از 5سال است که نرخ مصوب نان تکان نخورده و همین ثبات موجب افزایش تعداد واحدهای آزادپز نانوایی شده و صدای اعتراض نانواها را در سراسر ایران بلند کرده. همین اعتراض‌ها هم موجب شده که در یک‌ماه اخیر، دوباره زمزمه گرانی نان بلند شود. البته نان‌های فانتزی و صنعتی هر سال پا‌به‌پای تورم قیمت خود را بالا برده‌اند؛ حتی با اینکه برخی از واحدهای تولیدی نان حجیم هنوز از سهمیه آرد دولتی استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث شده که اتحادیه نان‌های حجیم تمایلی به افشای روند افزایش قیمت این نوع نان‌ها در 10سال اخیر نداشته باشد.

ششمین مصرف‌کننده نان جهان هستیم 
سرانه مصرف گندم در ایران 165/2کیلوگرم در سال است که از این نظر ایران در رتبه ششم جهان قرار گرفته است. فائو در آخرین گزارش خود اعلام کرده که مردم ایران یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان گندم، به‌ویژه به شکل نان در جهان هستند. وزارت بهداشت هم در یکی از گزارش‌های خود به نوعی این عدد را تأیید و اعلام کرده که در سبد مطلوب غذای ایرانیان روزانه حداقل 320گرم نان قرار دارد.




تنها 6درصد مردم کشور از نان‌های فانتزی استفاده می‌کنند. به گفته کرمی -رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم- این عدد اما در تهران به 15درصد رسیده است.










ثابت نگه داشتن قیمت نان سنتی در سال‌های اخیر باعث شده که در هر واحد نانوایی، نان به قیمت دلخواه ارائه شود و به‌خصوص در سطح شهر تهران نوسان قیمت نان بسیاری وجود دارد که جرائم و بازرسی‌های فعلی جوابگوی جلوگیری از تخلفات نیست.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید