• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68391
+
-

سیل به روستا‌های سیستان و بلوچستان خسارت زد

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی استان: در چند روز گذشته جنوب سیستان و بلوچستان دچار سیلاب شد و  رشد ابرهای همرفتی و رگبارهای باران در نواحی جنوبی استان همچنان ادامه دارد

گزارش
سیل به روستا‌های سیستان و بلوچستان خسارت زد

 بارندگی‌های رگباری در جنوب سیستان و بلوچستان سبب شد حدود 33 روستا دچار سیلاب شوند. 

در چنین شرایطی نیروهای امدادی در آماده‌باش کامل قرار گرفتند؛ همچنین بارندگی‌های موسمی در چند روز گذشته سبب طغیان رودخانه کاجو در جنوب سیستان و بلوچستان هم شد که راه ارتباطی بیش از ۳۰ روستا و افزون بر هزار خانوار ساکن در حاشیه این رودخانه را قطع کرد. اما به گفته مدیر کل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان این راه‌ها به طور کامل بازگشایی شدند. 

در این میان یک مادر و کودک نیز در روستای پاگ ایرانشهر جان خود را بر اثر وقوع سیلاب از دست دادند. این در حالی است که گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرده است فعالیت سامانه بارش‌زای مونسون در نواحی جنوبی و ارتفاعات مرکزی سیستان و بلوچستان همچنان ادامه خواهد داشت و احتمال طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیلاب دور از انتظار نیست. 

به گزارش ایرنا، مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: ۳۳۳ خانوار ۳۳ روستای درگیر سیلاب شهرستان‌های سراوان، نیکشهر و ایرانشهر توسط نیروهای هلال احمر امداد‌رسانی شدند. 

«رسول راشکی» افزود: ۴۶ تیم عملیاتی در قالب ۲۱۵ امدادگر به سیل‌زدگان جنوب سیستان و بلوچستان خدمات‌رسانی می‌کنند. 
مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: ۱۵۵ نفر در قالب ۴۰ خانوار در این مدت اسکان اضطراری داده شدند. 

وی توزیع ۴۰ دستگاه چادر امدادی، ۹۰ تخته موکت و ۱۶۲ تخته پتو به همراه مواد غذایی از اقدامات این جمعیت در کمک به مردم درگیر سیلاب جنوب استان بوده است. 

وی ادامه داد: ۵۱ خودرو عملیاتی با یک فروند بالگرد نیز در حال خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان جنوب سیستان و بلوچستان هستند. 


خسارت تندباد و رگبار باران در ایرانشهر 

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر گفت: رگبار شدید باران همراه با تندباد خسارت‌هایی به تأسیسات شهری ایرانشهر وارد کرد و سبب آب‌گرفتگی معابر عمومی این شهر شد. 

 «ابوذر کوثری» افزود: بارش باران سبب جاری شدن سیلاب در بخش بزمان شد و مادر و کودکی از روستای پاگ در این سیلاب جان خود را از دست دادند. 

فرماندار ایرانشهر گفت: این مادر و کودک در حاشیه روستا بودند که در جریان سیلاب قرار گرفتند. 

وی اضافه کرد: روستای پاگ در ۱۵۰ کیلومتری مرکز بخش بزمان و ۲۷۰ کیلومتری ایرانشهر واقع شده و هم‌مرز با استان کرمان است. 

معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر رگبار شدید باران همراه با تندباد خسارت‌هایی به تأسیسات شهری ایرانشهر نیز وارد شد. 

کوثری گفت: بر اثر تندباد و رگبار باران خسارت‌هایی به تأسیسات شهرداری، برق و آب و فاضلاب و اداره‌ها وارد شد. 


بازگشایی راه روستاهای گرفتار سیل
 
همچنین مدیر کل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: تمامی راه‌های مواصلاتی روستاهای جنوب این استان که بر اثر سیلاب مسدود شده بود، بازگشایی شده است. 

 «عبدالرحمان شهنوازی» افزود: بر اثر جاری شدن سیلاب راه ارتباطی ۳۰ روستا در قصرقند و ۱۰ روستا در بخش بزمان ایرانشهر مسدود شده بود که با فروکش کردن آب هم‌اینک تمامی این مسیرها باز است. 

وی افزود: با توجه به تداوم فعالیت سامانه بارش‌زای مونسون در نواحی جنوبی و ارتفاعات مرکزی سیستان و بلوچستان احتمال طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیلاب همچنان وجود دارد. 


ابرهای هندی همچنان در سیستان و بلوچستان می‌بارند

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به صدور هفتمین اطلاعیه جوی هواشناسی استان ویژه بارش‌های مونسون گفت: همچنان تا امروز، شنبه، رشد ابرهای همرفتی و رگبارهای باران در نواحی جنوبی استان ادامه دارد. 

 «علی ملاشاهی» افزود: براساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های عددی همچنان نفوذ بادهای مرطوب اقیانوس هند به سیستان و بلوچستان ادامه دارد که با توجه به شاخص‌های مطلوب همرفت انتظار می‌رود رشد ابرهای همرفتی، ریزش‌های رگباری، تندبادهای موقت و صاعقه تا امروز، شنبه، در استان ادامه داشته باشد. 

وی افزود: آخرین تغییرات و تأثیر سامانه موسمی اقیانوس هند در این استان به صورت روزانه در اداره کل هواشناسی رصد می‌شود و آخرین تغییرات آن به اطلاع مردم می‌رسد. 

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به رگباری بودن ریزش‌های این سامانه توصیه می‌شود مردم از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌های محلی و مسیل‌های نیمه‌جنوبی استان خودداری کنند. همچنین برای جلوگیری از برخورد صاعقه از رفتن به ارتفاعات و قرارگرفتن در فضای باز نیز اجتناب شود. 

وی با بیان این‌که بارش‌های این سامانه بیشتر در بعدازظهرها و اوایل شب رخ می‌دهد، گفت: با توجه به توپوگرافی منطقه، سیلاب‌های ناگهانی در جنوب استان بسیار محتمل است. 


۴۲ روستای کاجوی قصرقند نیازمند امداد‌رسانی 

همچنین 42 روستای محدوده رودخانه کاجو قصرقند که از چندروز پیش گرفتار سیل و بارندگی هستند به دلیل قطعی تلفن و بسته شدن راه دسترسی امکان امدادرسانی ندارند و فقط از طریق هوایی به تعدادی از این روستاها امداد‌رسانی شده است. 

روستاهای محدوده رودخانه کاجو راه دسترسی مناسبی ندارند و مسیر جاده آن‌ها از بستر رودخانه می‌گذرد و با کمترین بارندگی و جاری شدن سیلاب این جاده بسته می‌شود و خدمات‌رسانی فقط از طریق هوایی امکان‌پذیر است. 

بر اثر بارندگی‌های چند روز گذشته در ارتفاعات کاجو و طغیان پی‌درپی رودخانه وحشی کاجو راه دسترسی ۳۰ روستای حاشیه این رودخانه از توابع بخش مرکزی قصرقند با جمعیتی حدود ۶ هزار نفر از حدود یک هفته پیش بسته شده است مردم این مناطق دسترسی به مرکز شهرستان ندارند. 

 با توجه به حجم بالای آب رودخانه تا فروکش کردن سیلاب امکان تسطیح و رگلاژ مسیرها مقدور نیست، علاوه بر این ارتباط ۱۲ روستای دهستان حمیری از بخش ساربوگ قصرقند نیز به مرکز بخش قطع است. 


جابه‌جایی بیماران با بالگرد 

فرماندار قصرقند به همراه مسئولان دستگاه‌های دست اندرکار و امدادی و بهداشتی برای بررسی وضعیت روستاها و برنامه‌‌ریزی لازم برای بازگشایی مسیر و انتقال بیماران از روستاهای حوزه کاجو بازدید و مشکلات را از نزدیک پیگیری کردند. 

 «رحیم‌بخش پاک‌اندیش» گفت: با توجه به حجم بالای آب و عدم امکان حمل مواد غذایی با خودرو، در بین ۵ روستا از حوزه کاجو با استفاده از بالگرد توسط جمعیت هلال احمر بسته‌های غذایی توزیع شد و با توجه به برنامه‌ریزی انجام‌شده توزیع موادغذایی برای روستاهای باقی‌مانده ادامه دارد. 

وی ادامه داد: ۱۰ تن آرد مورد نیاز روستاییان با همکاری اداره تعاون روستایی برای فروشندگی‌های آرد روستایی حوزه کاجو تامین و حمل شده است. 

فرماندار قصرقند گفت: همچنین با همکاری اداره صنعت، معدن و تجارت قصرقند به مقدار لازم نان برای مردم حوزه کاجو پخت شده و در حال ارسال سریع به منطقه است. 

وی گفت: با توجه به این‌که حجم آب موجود مانع بازگشایی مسیر است پس از فروکش سیلاب عملیات تسطیح و بازگشایی راه‌های ارتباطی حوزه کاجو نیز آغاز می‌شود. 

وی با قدردانی از تلاش مسئولان بیان کرد: مشکل قطعی برق روستاهای بالادست حوزه کاجو برطرف و در پی آن ارتباط مخابراتی نیز تا حدودی برقرار شده است و محور عزیزآباد به مرکز شهرستان به عنوان مسیر دسترسی روستاهای حوزه پایین‌دست کاجو (دهستان حمیری) تا حدودی بازگشایی شده است. 

فرماندار قصرقند ادامه داد: بازگشایی محور الهی‌آباد (بخش مرکزی) به مرکز شهرستان، انتقال یک مادر باردار از روستای کلوک (بخش مرکزی) حوزه بالادست کاجو به مرکز شهرستان، انتقال ۲ مادر باردار از روستای حمیری به مرکز شهرستان و انتقال به بیمارستان، انتقال یک نوزاد با بیماری آسم حاد از مرکز حمیری به بیمارستان نیکشهر و انتقال دو نفر دچار عقرب‌گزیدگی از روستای کلوک (بخش مرکزی) به مرکز درمانی قصرقند از جمله اقدامات چند روز اخیر در مناطق سیل‌زده حاشیه رودخانه کاجو بوده است.


خسارت سیلاب به راه‌های قلعه‌گنج  در کرمان

بر اثر بارش باران و جاری شدن سیلاب، ۳۰۰ میلیارد تومان به راه‌های روستایی شهرستان قلعه‌گنج در جنوب کرمان خسارت وارد شد. 

رئیس اداره راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای شهرستان قلعه‌گنج به ایرنا گفت: به علت بارندگی‌های چند روز اخیر به ۱۲۰ کیلومتر راه روستایی در ۱۳ روستای بخش چاه‌دادخدای شهرستان قلعه‌گنج خسارت وارد شد. 

 «محمدهادی بهبودی» افزود: بیشترین خسارت‌ها به راه‌های روستایی چاه‌المدین، گارو، سردر، چهارتایی و جهلدر وارد شده و درواقع سیلاب تخریب تعدادی از آبنماها، بستر راه و آب‌شستگی و آب‌بردگی شانه‌ها را به همراه داشته است. 

وی گفت: بارش شدید باران در ارتفاعات قلعه‌گنج باعث جاری شدن سیلاب در پایین دست و تخریب 4 دستگاه آبنما در محور ارتباطی قلعه‌گنج به روستای جهلدر شد و بیش از ۲۰۰ متر آبنما تخریب شده است. 

بهبودی از ترمیم بستر آبنماهای خسارت‌دیده در این محور با فروکش کردن سیلاب خبر داد و گفت: هم‌اکنون عبور و مرور در محورهای ارتباطی آسیب‌دیده بر قرار است و هیچ راه روستایی مسدود نیست، اما در ۱۳ روستایی که بارش باران را داشته‌ایم نیاز به تیغ‌زنی محور به دلیل آب‌شستگی راه‌های روستایی وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید