• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 3 مرداد 1398
کد مطلب : 68348
+
-

پایداری‌ها به در بسته خوردند

تلاش مخالفان دولت برای سقوط کابینه دوازدهم و ادعای‌آنها درباره دوتابعیتی بودن جمعی از دولتمردان به بن‌بست رسید

2پروژه اساسی پایداری‌ها که فکر می‌کردند به واسطه آن می‌توانند دولت را منزوی کنند، در یک روز به بن‌بست رسید و آب پاکی را روی دستشان ریخت که تا 1400باید با حسن روحانی در رأس دولت تدبیر و امید مدارا کنند.
برچسب دوتابعیتی زدن علیه جمعی از دولتمردان و در رأس آنها رئیس‌جمهوری با هدف ایجاد وقفه در چرخه کاری دولت و سلب اعتماد مردم از کابینه او، از یک سو و ناراضی‌تراشی در جامعه و ناکارآمد جلوه دادن دولت در پی بروز مشکلات اقتصادی تحمیل شده به کشور با هدف استعفای دولت از سوی دیگر، 2 پروژه‌ای بود که در بیش از یک سال و نیم گذشته با هیاهو و غوغا‌سازی‌ فراوان در دستور کار طیف پایداری‌ها به‌عنوان خط مقدم منتقدان دولت تدبیر و امید قرار داشت.
 دیروز اما تاریخ مصرف هر 2 پروژه سرآمد. پروژه سلب اعتماد مردم از دولتمردان به‌دلیل دوتابعیتی بودن آنها پس از رسانه‌ای شدن لیست بلندبالای نمایندگان طیف پایداری در مجلس یکی بعد از دیگری از سوی دولتمردانی که نامشان در آن آمده بود، رسما تکذیب شد و پروژه دوم یعنی سقوط دولت روحانی با اعتراف به شکست روح‌الله حسینیان، ‌چهره نامدار این جریان نیز به بن‌بست رسید.

 حسینیان دیروز در گفت‌وگویی با نامه‌نیوز آب پاکی را روی دست همفکرانش ریخت و گفت: رهبر معظم انقلاب تمایلی به پذیرش استعفای دولت نخواهند داشت . دولت تا ۱۴۰۰ می‌رسد و استعفا نمی‌دهد؛ استعفا هم دهد، پذیرفته نخواهد شد. بالاخره {دولتمردان} کاری را که شروع کرده‌اند باید به انتها برسانند. به‌نظرم اصولگرایان هم درست تحلیل نمی‌کنند که چنین درخواستی را مطرح می‌کنند. پروژه دوم پایداری‌ها یعنی ادعای دوتابعیتی بودن رئیس‌جمهور و برخی از دولتمردانش با تمسخر دولت مواجه شد. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: ما خوشحال شدیم از اینکه این لیست را منتشر کردند. اگر دیده باشید متوجه می‌شوید جلوی هر کدام از اسامی نوشته شده که براساس شواهد و قرائن تدوین شده است؛ یعنی براساس شواهد راجع به هر کسی در هر جای دنیا هر چیزی را می‌توانید مطرح کنید و از این معلوم می‌شود که حرف آقایان هیچ پایه و اساسی ندارد.
در اقدامی هماهنگ با واعظی، معصومه ابتکار، معاون امور زنان رئیس‌جمهوری در اطلاعیه‌های رسمی دوتابعیتی بودنش را تکذیب کرد. سعید نمکی، وزیر بهداشت هم در حاشیه نشست دیروز هیأت دولت در این‌باره گفت: قبل از انقلاب که دانشجو بودم. همه قبل از عید می‌گفتند به فرانسه یا انگلیس سفر می‌کنم. من هم که بچه کاشان بودم به مزاح می‌گفتم می‌روم کاشنگتن‌سیتی. احتمالا این نماینده خبرهای آن دوران را یادش است. وی افزود: ادعا در مورد دوتابعیتی بودن من کذب بوده و تخریب دولت است.

 پیش‌تر در همان ایام که جواد کریمی‌قدوسی و همفکرانش در مجلس با عنوان تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها تهیه لیست 100 نفره‌شان از مسئولان-عمدتا دولتمردان- دوتابعیتی را کلید زدند، وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای صحت لیست مورد نظر آنها را زیر سؤال برد و اعلام کرد 70درصد افراد این فهرست دوتابعیتی نیستند. البته در واکنش به این تکذیبیه پایداری‌ها از موضعشان کوتاه نیامدند و گفتند اطلاعاتشان را از کف جامعه جمع کرده‌اند و به صحت آن اطمینان دارند.

برچسب دوتابعیتی دامن مدعی را گرفت!

نکته جالب داستان پرهیاهو و خبرساز مسئولان دوتابعیتی که پایداری‌های مجلس پرچمدارش هستند و در رأس آنها جواد کریمی‌قدوسی قرار دارد، این است که به‌رغم شکست پروژه آنها به‌دلیل تکذیبیه‌های پی در پی دولتمردان، دیروز سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تأیید کرد که کریمی‌قدوسی ایرانی‌الاصل نیست و به این ترتیب ادعای دوتابعیتی بودن دامن خود کریمی‌قدوسی را گرفت.
حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این‌باره، خبر داد: در ایرانی بودن آقای کریمی‌قدوسی بحثی نیست اما در اینکه ایرانی‌الاصل باشند بحث وجود دارد. اگر کاندیدای ریاست‌جمهوری شوند حتما رد می‌شوند اما ایشان تابعیت ایران و شناسنامه ایران دارند.

او به برنا گفت: بین استان خراسان و سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه مراودات زیادی وجود داشته است. خیلی از کسانی که در آن طرف مرز بوده‌اند به داخل ایران آمدند و شناسنامه و تابعیت ایران را دریافت کردند. در پی این تأیید بود که جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد مجبور به اعلام موضع شد و درباره تبارش به تسنیم، گفت:. پدر و مادر و خانواده بنده در مشهد شناخته‌شده هستند و ما طولانی‌مدت در آنجا سکونت داشتیم. پدر بنده ابوالقاسم، 2 برادر به نام حسن و حسین داشت. پدر بنده متولد 1294بود؛ یعنی حدود 104سال قبل که دوره قاجار می‌شد. یکی از آن برادران به نام حسن، خانه را ترک می‌کند و تا مدت‌ها خبری از او نداشتند و بعد از سال‌ها معلوم شد به هرات افغانستان رفته و آنجا کاسبی می‌کند و در همانجا ازدواج کرد و از دنیا رفت. وی افزود: بعد از حمله شوروی به افغانستان در سال‌های ابتدایی انقلاب، سیل مهاجرت افغان‌ها به ایران آغاز شد. پدر بنده که متوجه حضور فرزندان برادرش در ایران شد، چون اهل رسیدگی به ضعفا بود، برای اثبات ایرانی‌الاصل بودن آنها تلاش کرد تا مشکل اقامت آنها حل شود. تلاش‌های پدر بنده تا آزمایش ژنتیک هم پیش رفت و ثابت شد فرزندان عموی ما با پدر و عمه‌ام هم‌خونی دارند.

کریمی‌قدوسی گفت: من 30 سال در سپاه فرمانده بودم، ولی حتی یک‌بار هم یک افغانستانی به خانه من رفت‌وآمد نداشته است. زندگی مرا به‌خاطر مواضعم علیه فساد، فتنه و نفوذ زیرورو کردند اما در نهایت تنها چیزی که پیدا کردند، مدارک اقامت فرزندان عموی ما بود. برخی دیگر از اقوام من هستند که از ایران رفته‌اند و تابعیت فرانسه یا یونان را دارند. آیا این دلیلی می‌شود که بگویند کریمی‌قدوسی فرانسوی یا یونانی است؟
تبار غیرایرانی کریمی‌قدوسی نخستین‌بار از سوی جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده تربت‌جام مطرح شد. او در تذکری در صحن علنی مجلس خطاب به کریمی‌قدوسی گفت: زمانی که اجداد، بستگان و فامیل شما از افغانستان به ایران حمله می‌کردند، ما از ایران دفاع می‌کردیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید