• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 24 بهمن 1396
کد مطلب : 6831
+
-

مهمانان ضیافت بازسازی عراق در کویت

مدیریت کنفرانس سه‌روزه بازسازی عراق به‌عهده جریاناتی است که نقش چندانی در مبارزه این کشور علیه تروریسم نداشته‌اند

بازسازی عراق
مهمانان ضیافت بازسازی عراق در کویت

پایتختی که 27سال پیش با ورود تانک‌های ارتش صدام رسما به اشغال عراق درآمده بود، هم‌اکنون میزبان کنفرانسی شده که قرار است سرمایه لازم برای بازسازی ویرانی‌های جنگ چهارساله عراق علیه تروریسم را تأمین کند. به این ترتیب کنفرانس سه‌روزه بازسازی عراق، با حمایت مستقیم امیر کویت رسما از روز گذشته کار خود را آغاز کرد. این در حالی است که بیش از 2‌ماه از بیانیه دولت عراق مبنی بر پایان داعش در این کشور می‌گذرد اما همچنان شهروندان عراقی از میراثی که تروریسم و ناامنی برای آنها به یادگار گذاشته، مخصوصا در مناطق جنگ‌زده مرکزی و شمالی، رنج می‌برند و چشم امید آنها، هم‌اکنون به پایتخت کویت و سرمایه‌گذارانی است که از گوشه و کنار جهان راهی این شیخ‌نشین ثروتمند خلیج‌فارس شده‌اند.

برنامه نشست‌های کنفرانس

براساس برنامه‌ای که در تارنمای کنفرانس بازسازی عراق منتشر شده، کارشناسان و مدیران اقتصادی عالی‌رتبه کشور‌های مشارکت‌کننده، چهره‌های اصلی نخستین روز این کنفرانس هستند، درحالی‌که روز دوم به نمایندگان بخش خصوصی و مذاکرات میان آنها و هیأت‌های عراقی اختصاص داده شده و در پایان، مهم‌ترین نشست کنفرانس، با حضور وزرای خارجه، رئیس بانک جهانی، نخست‌وزیر عراق و همچنین امیر کویت در روز چهارشنبه تشکیل خواهد شد.

به گفته رئیس صندوق توسعه اقتصادی کویت، کنفرانس بازسازی عراق 3هدف عمده را دنبال خواهد کرد: ارزیابی دقیق خسارت‌ها در مناطق جنگ‌زده، بررسی بهترین و سریع‌ترین روش‌های بازسازی و همچنین تأمین مالی این روش‌ها. اگرچه تمام هیأت‌های مشارکت‌کننده در کنفرانس بر ضرورت توجه به حفظ بافت اجتماعی مناطق جنگ‌زده و احیای آن تأکید دارند اما به‌نظر می‌رسد دست‌کم در مرحله فعلی، مسائل اقتصادی در صدر اولویت‌های کنفرانس کویت قرار گرفته است.

مهمانان ضیافت کویت

به گزارش شبکه الجزیره، بیش از 70هیأت نمایندگی (از سوی کشورها، مؤسسات جهانی و نهادهای منطقه‌ای) علاوه بر 1850شرکت خصوصی برای مشارکت در روند بازسازی عراق راهی کویت شده‌اند. از سوی دیگر، ریاست این کنفرانس اقتصادی به‌عهده اتحادیه اروپا، سازمان ملل، کویت، بانک جهانی و همچنین دولت عراق است؛ نام‌هایی که از قضا در دوران مبارزه شهر به شهر عراقی‌ها علیه تروریسم، کمتر در حوزه خبرهای مرتبط با عراق دیده می‌شدند.

به گفته خبرنگار روسیا الیوم، هیأت جذب سرمایه‌گذاری عراق در جریان این کنفرانس سه‌روزه، 157فرصت  سرمایه‌گذاری را به نمایندگان حاضر در کویت معرفی کرده و مذاکرات مقدماتی برای ورود این سرمایه‌ها به عراق را آغاز خواهند کرد.

شیخ صباح خالد الصباح، وزیر خارجه کویت در جریان نشست خبری که یک روز قبل از شروع به‌کار کنفرانس بازسازی برگزار شد، گفت: میزبانی کویت نشان‌دهنده باور ما به اهمیت عراق در منطقه است و مشارکت جدی کشورها در این کنفرانس پیامی واضح به جامعه جهانی در این زمینه ارسال خواهد کرد.

انتظارات اقتصادی دولت عراق

یک کارشناس اقتصادی عراقی روز گذشته در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت: عراق برای آغاز فرایند بازسازی به 22میلیارد دلار سرمایه در کوتاه‌مدت و همچنین 70میلیارد دلار در طول دوره بازسازی نیازمند است. از سوی دیگر رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان عراق نیز تأکید کرده است که این کشور برای اعطای هرگونه ضمانتی در مورد امنیت سرمایه و سوددهی آن به سرمایه‌گذاران خارجی آمادگی کامل دارد.

از سوی دیگر، وزرای خارجه فرانسه و روسیه روز گذشته بازهم بر آمادگی بخش‌های دولتی و خصوصی این کشورها برای مشارکت جدی در مرحله بازسازی عراق تأکید کرده‌‌اند؛ امری که براساس گزارش شبکه الجزیره، دست عراقی‌ها را در انتخاب پیمانکاران تا حد زیادی باز خواهد گذاشت. روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز بر مشارکت جدی کشورمان در فرایند بازسازی عراق تأکید کرده و از حضور محمدجواد ظریف به‌عنوان رئیس هیأت ایرانی در این کنفرانس خبر داد.

عدم همراهی عربستان و امارات

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شده که رکس تیلرسون در سفری که با هدف شرکت در کنفرانس بازسازی عراق به منطقه دارد با چالش‌های جدی مواجه خواهد بود؛ ازجمله عدم‌همراهی مالی عربستان و امارات، 2کشوری که انتظار می‌رفت اصلی‌ترین کمک‌های اقتصادی از سوی آنها به کنفرانس کویت ارائه شود. نیویورک تایمز در گزارش خود نوشته عدم‌همراهی وزارت خارجه آمریکا با برنامه‌های این 2 کشور در پرونده‌های قطر و یمن، علل اصلی خودداری حاکمان ریاض و ابوظبی از مشارکت جدی در کنفرانس کویت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید