• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68220
+
-

اصلاحیه‌ای بر یک آمار نادرست انتخاباتی

گردش آزاد
اصلاحیه‌ای بر یک آمار نادرست انتخاباتی


محسن تولایی/ خبرنگار
آمار دقیق مشارکت‌های انتخاباتی به تفکیک حوزه‌های انتخابیه استانی و شهروروستا از آن‌دست اطلاعاتی است که برگزاری انتخابات الکترونیک دقت و صحت در آنها را افزایش می‌دهد. نگاه و تحقیق مجملی در گزارش‌های متعدد رسانه‌ای منتشر شده طی سال‌های گذشته درباره آمار مشارکت انتخاباتی استان تهران و حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات به‌وضوح حکایت از برخی تفاوت‌های آماری دارند. این اختلافات عدد و رقمی در جداول آماری منتشر‌شده در فضای مجازی قابل مشاهده هستند و حداقل در مورد استان تهران و حوزه انتخابیه تهران و شهرستان‌هایش مورد بررسی همشهری قرار گرفتند.

استان تهران درمجموع 35 نماینده مجلس دارد که 30 نماینده از سوی حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات راهی مجلس می‌شوند و 5 نماینده دیگر از شهرستان‌های دیگر این استان شامل پاکدشت، دماوند و فیروزکوه، رباط‌کریم، شهریار و ورامین - هر شهرستان یک نماینده- راهی مجلس می‌شوند. خبرنگار همشهری طی 2 درخواست جداگانه از سامانه انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات خواهان دریافت آمار رسمی مشارکت انتخاباتی نخست در استان تهران و دیگری در تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات شد. تهیه این ارقام از آنجا اهمیت داشتند که انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران اردیبهشت‌ماه امسال در سخنانی گفته بود: «میانگین مشارکت در استان تهران 58 درصد بود که باید سعی کنیم آن را افزایش دهیم.»

با توجه به غیراستانی‌بودن انتخابات مجلس و برگزاری آن در 802 حوزه انتخاباتی مشخص نبود اشاره به نام تهران در سطح استانی آن مطرح است یا منظور حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر یا شمیرانات است. در پاسخ به یکی از 2 درخواست مشخص شد آماری از نرخ مشارکت حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات وجود ندارد و تاکنون هرگزارشی در این باره در فضای مجازی قرین به صحت نبوده است.

اما درباره استان تهران نیز اوضاع کمی با آنچه تاکنون منتشر شده، تفاوت دارد. گزارش‌ها در سطح استان صورت مبهمی از آمارها داشتند تا اینکه استاندار تهران به میانگین مشارکت انتخاباتی در سطح استانی اشاره داشت. این در حالی است که بررسی‌های همشهری از گزارش سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، عدد متفاوتی از صحبت‌های محسنی بندپی به‌دست می‌دهد. براساس این اطلاعات، بالاترین سطح مشارکت استان تهران در انتخابات ادوار مجلس مربوط به دوره اول با 61.13 درصد واجدین شرایط رأی بوده است و کمترین مشارکت استان تهران نیز پس از دوره ششم مجلس در دوره‌های هفتم و هشتم به‌ترتیب با  36.78 و 35.7 درصد رأی بوده است. جست‌وجوی مختصری در آمارهای منتشر‌شده تاکنون میزان مشارکت دوره هشتم مجلس در استان تهران را 30درصد اعلام می‌کردند. میانگین آمار ادوار 10گانه مجلس نیز براساس همین جدول وزارت کشور 47.6 درصد می‌شود که حدود  10 درصد پایین‌تر از رقم ارائه‌شده از سوی محسنی‌بندپی است. سایر اعداد و ارقام ادوار 10گانه مجلس که در اختیار همشهری قرار گرفته‌اند نیز در جدول قابل مشاهده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید