• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 68007
+
-

توسعه کشت زعفران در کرمانشاه

بر اساس آزمایش‌های انجام شده زعفران تولیدی در مزارع استان کرمانشاه از کیفیت بالایی برخوردار است

کشاورزی
توسعه کشت زعفران در کرمانشاه

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه، توسعه کشت زعفران در استان را در برنامه‌های این سازمان دانست و گفت: زعفران یک کشت اقتصادی است که می‌تواند درآمد کشاورزان را به میزان چشمگیری بالا ببرد. 

به گزارش ایرنا «کوروش مهرابی» با اشاره به نیاز آبی کم زعفران افزود: توسعه این کشت در راستای بهینه‌سازی مصرف آب در محصولات کشاورزی و همچنین تشویق و ترویج تغییر الگوی کشت به سمت کشت‌های کم‌مصرف در برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان است. وی با اشاره به سازگاری استان کرمانشاه برای کشت زعفران تصریح کرد: کشت زعفران در استان کرمانشاه خیلی خوب جواب می‌دهد. 

مهرابی همچنین با اشاره به مرغوبیت زعفران تولیدی در استان کرمانشاه نیز گفت: بر اساس آزمایش‌های انجام شده زعفران تولیدی در مزارع استان کرمانشاه از کیفیت بالایی برخوردار است. این مسئول اضافه کرد: سابقه کشت زعفران در این استان به سال‌های خیلی دور برمی‌گردد، کما این‌که براساس شواهد استان کرمانشاه جزو اولین نقاطی در کشور بوده که در آن زعفران کشت شده است.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در ادامه از برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزش زعفران‌کاری برای علاقه‌مندان در شهرستان‌های استان کرمانشاه خبر داد و گفت: علاقه‌مندان به کشت زعفران می‌توانند برای ثبت‌نام در دوره‌های آموزشی به مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها و اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند. 

مهرابی اضافه کرد: مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان در طول سال اقدام به برگزاری دوره‌های مهارتی زعفران‌کاری با رویکرد اقتصاد مقاومتی با عنوان کاشت، داشت و برداشت زعفران برای علاقه‌مندان با اولویت زنان روستایی کرده و تا پایان سال ادامه دارد.

وی افزود: پس از اتمام کلاس به شرکت‌کنندگانی که موفق به کسب نمره قبولی از آزمون پایان‌دوره شوند از طرف مدیریت هماهنگی ترویج استان گواهی‌نامه مهارتی پایان دوره اهدا خواهد شد.  این مسئول با اشاره به حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از زعفران‌کاری در استان گفت: افرادی که متقاضی کشت زعفران باشند می‌توانند ضمن حضور در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی ازحمایت‌هایی نظیر اختصاص یارانه پیاز زعفران نیز برخوردار شوند. امسال حدود ۲۱۱ هکتار از اراضی کشاورزی استان کرمانشاه زیر کشت زعفران رفته است و در سال ۹۷ نیز ۱۰۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت این محصول رفته بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید