• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 68010
+
-

۳ هزار شغل در روستاها ایجاد می‌شود

مدیر طرح‌های اجتماع محور بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با اشاره به این‌که سال گذشته ۲۰۰ طرح اشتغال‌زایی در استان کردستان انجام شده است، گفت: برنامه‌ها برای سال جاری اجرای ۳۰ هزار طرح اشتغال‌زایی در کشور است که سهم کردستان از این تعداد ۳ هزار شغل‌ خواهد بود. 

به گزارش ایسنا «مرتضی نیازی» در بازدید خبرنگاران از تعدادی از پروژه‌های محرومیت‌زدایی در شهرستان بیجار اظهار کرد: اخیرا بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) چالش‌ها و فرصت‌های حوزه اشتغال را بررسی کرده که اصلی‌ترین چالش پایین بودن نسبت اشتغال به جمعیت بوده است. وی افزود: کم بودن بهره‌وری نیروی کار و افزایش مهاجرت روستاییان به مناطق شهری برای دسترسی به اشتغال از دیگر چالش‌های مورد بررسی در حوزه اشتغال است. 

مدیر طرح‌های اجتماع‌محور بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با بیان این‌که بار تکفل (نسبت تعداد افراد غیرشاغل به تعداد افراد شاغل در خانواده) با توجه به آمار سال ۲۰١۷ میلادی در ایران 4/3 است، تصریح کرد: میانگین بار تکفل در کشورهای خارجی 3/2، در کشورهای آسیایی 2/2 و در چین که یکی از عوامل پیشرفت این کشور به حساب می‌آید 85/1 است. 

وی با اشاره به این‌که آمار بار تکفل ایران بیانگر خالی بودن ظرفیت عظیمی در کشور است، عنوان کرد: مقایسه آمار بهره‌وری ایران با کشورهای دیگر نیز وضعیت مطلوبی ندارد و فرصت‌های شغلی به صورت نامتوازن ایجاد شده‌اند. 
نیازی با بیان این‌که در صورت ادامه روند کنونی جمعیت روستایی کشور در ١۰ سال آینده از ۲۲ درصد کل جمعیت به ١۸ درصد کاهش پیدا خواهد کرد، ادامه داد: از دلایل کاهش جمعیت ۲۲ میلیونی روستایی کشور نبود فرصت‌های شغلی برابر در روستاها و درنتیجه مهاجرت به شهرها بوده است. 

وی با اشاره به این‌که اولویت اشتغال در صنعت است و از ظرفیت روستاها استفاده نشده، خاطرنشان کرد: نبود الگویی سازگار با کسب‌وکارهای روستایی و عدم پیش‌بینی سازوکارهای اجرایی از عواملی است که موجب بهره نبردن از ظرفیت روستاها در زمینه اشتغال‌زایی شده است. 

مدیر طرح‌های اجتماع‌محور بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بر اساس آسیب‌شناسی‌ها و پژوهش‌های انجام شده در این حوزه، چند مدل‌ اجرایی را در قالب آیین‌نامه‌های سحاب، آفتاب و آسمان پیش‌بینی کرده است. 
وی با بیان این‌که طرح‌های اشتغال روستایی استان کردستان اجتماع‌محور و بنگاه‌محور است، اظهار کرد: در این طرح‌ها علاوه بر تولید، بحث بازاریابی و استقرار زنجیره‌های عرضه را پیش‌بینی و منابع مالی را تامین کرده‌ایم. 

نیازی با بیان استانداردسازی مدل‌های کسب‌وکار در قالب کتابچه‌های مهتاب تصریح کرد: به منظور استانداردسازی محصولات تولیدی و مراحل انجام کار ۶ کتابچه مهتاب چاپ کرده‌ایم که امسال نیز ١۰ کتابچه دیگر به آن اضافه خواهد شد. 

مدیر طرح‌های اجتماع‌محور بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با اشاره به اجرای طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور در شهرستان بیجار عنوان کرد: با توجه به شناسایی مناطق محروم کشور مطابق اطلس مناطق محروم کشور، اقدام به پرداخت ۳۰ میلیون تومان تسهیلات برای خرید دام در روستای گوندک شهرستان بیجار و ۳۰ میلیون تومان تسهیلات برای احداث تعمیرگاه در روستای خودلان کرده‌ایم.

وی در ادامه با بیان این‌که در سال جاری به بیش از ۵۰ روستای شهرستان بیجار در بحث اشتغال روستایی پایدار ورود پیدا خواهیم کرد، یادآور شد: پرداخت 2 فقره تسهیلات ١۰ و ١۲ میلیون تومانی به کارگاه تولید فرش آهنی در روستای خودلان شهرستان بیجار و پرداخت تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی برای پرورش شترمرغ در روستای خسروآباد شهرستان بیجار از دیگر اقدامات بنیاد برکت درکردستان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید