• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67973
+
-

بدلکاران برای سینما تصمیم می‌گیرند

2 بدلکار، محبوب همه استودیو‌های هالیوود

بدلکاران برای سینما تصمیم می‌گیرند

آرش نهاوندی _ مترجم

با بالا‌گرفتن تقاضا برای فیلم‌های اکشن پر‌هیجان و پرزدوخورد، بدلکاران اهمیت فراوانی در هالیودد پیدا کرده‌اند.

به نوشته گاردین، وقتی که فیلم‌های ابرقهرمانی (که اکشن از ابزار اصلی آنها‌ست) جای خود را میان مخاطبان پیدا کرده‌اند و همچنان فیلم‌های اکشن که در آنها دعواهای کلاسیک با مشت و تعقیب مجرمان با خودرو و تصادفات و پرش خودروها در جاده رواج دارد، چه کسانی را می‌شود بیش از همیشه برای کار دعوت کرد؟ پاسخ خیلی ساده است؛ دیوید لیچ و چاد استاهلسکی.
 دیوید لیچ و استاهلسکی در هالیوود بسیار شناخته شده‌اند. هر دو سابقه طولانی در ورزش‌های رزمی و فیلم‌های رزمی دارند؛ دیوید لیچ به‌عنوان بازیگر بدلکار 5بار در نقش بدل برد پیت و 2بار در نقش بدل ژان کلود وندوم (که در فیلم‌های اکشن و رزمی در نقش شخصیت فرانکی ظاهر می‌شد) بازی کرده بود. چاد استاهلسکی هم از دوستان براندون لی پسر بوده و هم در نقش بدل وی ظاهر شده است. آنها در سال1997 کمپانی خود را در زمینه بدلکاری با نام  87 یازده تاسیس کردند. آنها تمام سکانس‌های بدلکاری را طراحی ‌کرده و بدلکاران را برای بازی در فیلم‌ها به کارگردانان معرفی می‌کنند. آنها بازیگران را در زمینه بدلکاری و بازی در فیلم‌های اکشن نیز آموزش می‌دهند؛ بازیگرانی از اسکارلت یوهانسون گرفته تا کیانو ریوز. چاد استاهلسکی در سری فیلم‌های «ماتریکس» حتی در نقش بدل کیانو ریوز نیز بازی کرده است. آنها پس از حضور در فیلم‌های «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» و «بازی‌های گرسنگی: گرفتن آتش»، تصمیم گرفتند کارگردانی فیلم‌های اکشن و ابر‌قهرمانی را آغاز کنند. کیانو ریوز نخستین کسی بود که به توانایی‌های این دو در زمینه کارگردانی پی‌ برد و از آنها خواست تا فیلم پرزدوخورد «جان ویک» را کارگردانی کنند. در ادامه کار، چاد استاهلسکی به کارگردانی دنباله‌های جان ویک پرداخت و لیچ «دد پول‌2» را کارگردانی کرد. امروز نیز نام وی با فیلم «سریع و خشن: هابز و شاو» مطرح شده است. بدلکاران اغلب مفتخر به انجام اعمال قهرمانانه و ستایش‌نشده هستند. با این حال، بسیاری از فیلمسازان و عوامل داخلی هالیوود به ارزش آنها پی برده‌اند. کوئنتین تارانتینو یکی از طرفداران پروپاقرص بدلکاران است. او در فیلم آخرش «روزی، روزگاری هالیوود»، بازیگری که دورانش‌ گذشته (لئوناردو دی‌کاپریو) با بازیگری که نقش بدل او را بازی می‌کرده (برد پیت)، همراه می‌شود.
جالب آنکه دیوید لیچ در دنیای واقعی اغلب در نقش بدل برد پیت ظاهر شده است. او به‌طور ویژه در فیلم «آقا و خانم اسمیت» در نقش بدل برد پیت ظاهر شده بود.
دیوید لیچ کارگردان فیلم «هابز و شاو» و همکار همیشگی‌اش چاد استاهلسکی کارگردان مشهور دیگر در حال مسلط‌شدن بر سینما هستند. این تسلط تنها به‌دلیل سابقه هنری این دو نیست؛ بلکه به سابقه بدلکاری این دو نفر بازمی‌گردد. این دو نفر برای نخستین‌بار با کارگردانی فیلم جان ویک وارد عرصه کارگردانی شده بودند و پیش‌تر به‌عنوان هماهنگ‌کننده بدلکاران و بدلکار بازیگرهای مشهور سینما فعالیت داشتند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید