• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 19 تیر 1403
کد مطلب : 229482
+
-

سینا شیخی، کارشناس مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی:

مردم برای محله تصمیم ‌ می‌گیرند

مردم برای محله تصمیم ‌ می‌گیرند

 دهه شصتی‌ها و نسل‌های پیش‌تر، تصویری خاص از زندگی کودکی‌شان در یک محله دارند. این تصویر غالبا تصویری نوستالژیک، شاد و به‌یادماندنی برای آنهاست. دوستانی در محله داشتند و همسایه‌هایی بودند که خیلی از مسائل و مشکلاتشان را با همدیگر حل می‌کردند؛ از مسائل اقتصادی گرفته تا مسائل اجتماعی درمحافل محله‌ای طرح و اغلب حل و فصل می‌شد.
با توسعه زندگی شهری درکلانشهرها، ساختار محله‎‌ها و روابط پیرامونی آن متحول شد. آرام آرام همسایه‌هایمان را فراموش کردیم و زمانی نداشتیم تا آنها را بشناسیم. اکنون هویت محله‌ای تا حد زیادی به مخاطره افتاده و با چالش روبه‌رو هستیم.
به‌نظرمی‌رسد که اگرما به مردم، این هویت و جایگاه را بدهیم و اعلام  کنیم نقش شما مهم واثرگذار است، می‌تواند به آنها این انگیزه را بدهد که دوباره وارد فرایندهای تصمیم‌گیری شوند، محله احیا شود و به واسطه این تصمیم‌گیری‌ها یک جریان اجتماعی شکل بگیرد. ما باید تصمیم‌گیری را به مردم بسپاریم، نه اینکه فقط مدام از آنها بخواهیم کار ما را انجام بدهند. اگر به مردم به‌عنوان رکن سیاستگذاری در کشورمان، هویت و جایگاه تصمیم‌گیری بدهیم، مردم استقبال بیشتری خواهند داشت. سابقه و تجربه‌های مختلفی در جهان و ادبیات علوم اجتماعی نشان می‌دهد که اگر مردم در جایگاه تصمیم‌گیری قرار بگیرند، درهمه ساحت‌های ملی ظهور و بروز خواهند کرد، البته دربسیاری از مسائل نیازمند آموزش و بسترهایی برای رشد هستیم.
همچنین مدیریت شهری باید در فرایند دیجیتال‌شدن زندگی مردم نیز تامل کرده و برنامه داشته باشد؛برنامه‌ها و بسترهایی که درفضای دیجیتال و نو می‌تواند به مردم کمک کندتا ورود کنند و تصمیم‌گیری‌ها ونظارتشان را از آن بستر رقم بزنند. به‌طورمثال سامانه‌هایی درشهرداری تعبیه شود که مردم نظردهی کنند و درواقع مدام نظرسنجی شود. شهرداری تهران چند نمونه موفق از اپلیکیشن‌ها مثل «شهرزاد» داشته که باید برای مشارکت‌های محله‌ای وشهری توسعه پیدا کند تا مردم بتوانند بهتر تصمیم‌گیری، نظارت ومطالبه کنند تا درنهایت این هویت محله‌ای بیشتر شکل بگیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید