• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67951
+
-

رونق صادرات فرش آذربایجان ‌غربی


نسا خلخالی/ ارومیه - خبرنگار
ایران از دیرباز به نام «سرزمین فرش‌» شهرت جهانی دارد و در این میان آذربایجان غربی از جایگاه ویژه‌ای در تولید فرش برخوردار است. ۱۱ درصد از صادرات فرش کشور را تولید این استان تشکیل می‌دهد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی به همشهری می‌گوید: آذربایجان غربی جزو برترین تولیدکنندگان فرش است و ثبت ملی و جهانی فرش ریزماهی خوی و ثبت ملی فرش ماهی افشار تکاب را در کارنامه دارد.

اسد درویشی ادامه می‌دهد: اهداف بلندمدتی برای صنعت فرش استان در نظر گرفته شده است و راه‌اندازی خوشه فرش می‌تواند بزرگ‌ترین جهش به سمت این اهداف باشد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در ادامه تاکید می‌کند: صادرات و واردات به خارج از کشور به سختی و با واسطه انجام می‌شود، اما به دلیل افزایش نسبی قیمت ارز و کاهش ارزش پول ایران، خریداران به فرش ایرانی روی آورده‌اند.

وی با بیان این‌که این افزایش صادرات در نتیجه افزایش قیمت نسبی ارز یک سود دوطرفه برای فروشندگان ایرانی و خریداران خارجی است، عنوان می‌کند:‌ کشورهای اروپایی به‌ویژه آلمان، آمریکای شمالی، شامل آمریکا و کانادا، روسیه و ژاپن عمده خریداران فرش‌های ما هستند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی هم می‌گوید: 80 درصد فرش‌های تولیدی استان قابلیت صادرات به خارج از کشور را دارند. محمد دهقان با بیان این‌که سالانه 290 تا 300 هزار متر‌ مربع فرش دستباف در استان تولید می‌شود، می‌افزاید: میزان فرش صادراتی آذربایجان غربی 20 میلیون دلار است و حدود 80 درصد فرش‌های بافته‌شده در استان ظرفیت و کیفیت صادر شدن را دارند.

وی می‌افزاید: در استان 230 کارگاه غیرمتمرکز و 6 کارگاه متمرکز و نیز 72 هزار و 321 بافنده وجود دارد. شهرستان‌های تکاب و خوی مناطق اصلی‌ تولید فرش در استان هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید