• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67936
+
-

کاغذ نرسد؛ دفتر مشق گران می‌شود

امسال خرید ساده‌ترین دفتر مشق برای مصرف‌کننده ۴۰۰۰ تومان هزینه دربر خواهد داشت

نوشت افزار
کاغذ نرسد؛ دفتر مشق گران می‌شود


رشد قیمت انواع نوشت‌افزار تولید داخل موجب افزایش سهم بازار محصولات لوکس خارجی شده است.

به گزارش همشهری، در فاصله چند‌ماه مانده به بازگشایی مدارس، بازار نوشت‌افزار لوکس و لاکچری با قیمت‌های نجومی داغ شده، اگر به بازار نوشت‌افزار در برخی فروشگاه‌های خاص سری بزنید، از قیمت برخی قلم‌ها، خودکارها، روان‌نویس‌ها و خودنویس‌های لاکچری تعجب می‌کنید؛ از قلم‌های مدرن تا روان‌نویس‌های ساخته شده از بدنه کلاشینکف شورشیان آفریقایی و حتی دفترچه‌های ۱۰‌میلیونی و خودنویس‌هایی که قیمت هرکدام از آنها هوش از سر مشتری معمولی می‌پراند.

در این شرایط تولید‌کنندگان داخلی از تامین نشدن کاغذ دولتی برای تولید دفترچه‌های مشق و مشکلات تهیه مواداولیه سایر نوشت‌افزار تولید داخل خبر می‌دهند.

سهم بازار 50 درصدی نوشت‌افزار داخلی
با وجود این رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم تحریر و نوشت‌افزار معتقد است؛ سهم لوازم‌ تحریر لاکچری در بازار ایران اندک است. او با اشاره به سهم 50 درصدی محصولات تولید داخل از بازار لوازم تحریر گفت: با کمبود نسبی برخی از کالا‌ها مواجه هستیم البته تولیدکنندگان داخلی تا آغاز سال تحصیلی جدید قول تامین و رفع نیاز بازار را داده‌اند. موسی فرزانیان افزود: مشکل خاصی در بازار لوازم و تحریر وجود ندارد تنها موضوعی که به تازگی در این بازار مطرح شده، کمبود نسبی در برخی لوازم است. او افزود: از ابتدای امسال قیمت لوازمی همچون مداد، خودکار و پاک کن به دلیل هزینه‌های تولید با افزایش بسیار کمی مواجه شده‌اند، اما افزایش قیمت درخصوص کالای دفتر، دفترچه و سررسید به‌دلیل کمبود کاغذ بیشتر بوده است. فرزانیان درباره سهم بازار از تولیدات داخلی، افزود: از 3سال پیش که موضوع حمایت از تولیدات داخلی مطرح شد، سهم تولیدات ایرانی از بازار لوازم تحریر از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافت. او در عین حال تأکید کرد: واردات دفتر و خودنویس‌های چند ده میلیون تومانی شایعه است، فقط در برخی موارد شاید خودنویس‌‌های گرانی وارد شده که قیمت آنها هم چند ده میلیون نیست.

حذف کاغذ دولتی دفتر مشق و افزایش قیمت‌ها
رئیس اتحادیه صحاف شهرستان تهران هم با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تولید دفتر مشق، کاغذی در اختیار واحدهای تولیدی قرار نمی‌دهد، گفت: فرایند تولید دفتر مشق از چند‌ماه قبل آغاز شده و پیش‌بینی‌ها بر آن است که بازار با کمبودی مواجه نخواهد بود اما قیمت تمام‌شده محصولات، رشد قابل‌توجهی داشته است. جلیل غفاری رهبر با اشاره به اینکه اوج کار تولید دفتر مشق در مردادماه است، افزود: از میانه مردادماه کار عرضه دفتر مشق آغاز می‌شود که با توجه به شرایط بازار مواداولیه، قیمت محصول نهایی نسبت به سال گذشته رشد خواهد داشت. او افزود: با بروز مشکلات در بازار کاغذ، اتحادیه رایزنی و از وزارت ارشاد و وزارت صنعت درخواست‌هایی داشته اما متأسفانه وزارت ارشاد اعلام کرده به تولید دفتر مشق کاغذ دولتی اختصاص نمی‌دهد، وزارت صنعت هم هنوز نتوانسته ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار تجار برای واردات کاغذ قرار دهد. غفاری رهبر گفت: رفع نیاز تولیدکنندگان از بازار آزاد انجام می‌شود که هزینه خرید هر بند کاغذ از ۴۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان است، درحالی‌که قیمت تمام‌شده یک دفتر مشق ساده منگنه‌ای پارسال ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان بود و پیش‌بینی می‌شود این رقم امسال به ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ تومان افزایش یابد.

او با بیان اینکه امسال خرید ساده‌ترین دفتر مشق برای مصرف‌کننده ۴۰۰۰ تومان هزینه دربر خواهد داشت، افزود: تعداد معدودی از تجار توانسته‌اند ارز نیمایی برای واردات کاغذ دریافت کنند، حجم واردات کاغذ با ارز نیمایی جوابگوی نیاز بازار نیست. به گفته او، اگرچه مشکلی در تأمین نیاز واحدهای تولیدی نیست اما قیمت مواداولیه و محصول نهایی به‌شدت افزایش یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید