• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67928
+
-

مصرف برق در آستانه رکوردشکنی

آخرین جزئیات از نحوه حذف قبض‌های کاغذی برق را امروز در همشهری بخوانید


همزمان با افزایش قابل توجه دما در نقاط مختلف ایران و استفاده هرچه بیشتر از سیستم‌های سرمایشی، پیک مصرف پس از 16 روز دوباره وارد کانال 56 هزار مگاوات شد و فقط 600 مگاوات تا شکست رکورد اوج مصرف برق در کشور فاصله دارد.

به گزارش همشهری، وزارت نیرو اعلام کرد، عصر دیروز پیک مصرف برق کشور به 56هزار و 459مگاوات رسید که این رقم بیشترین میزان مصرف برق کشور در پیک تابستان امسال بوده است. این وزارتخانه به مشترکان توصیه کرده برای کاهش میزان مصرف برق در پیک روزانه که از ساعت 12 تا 16 تعیین شده، از دور کند کولرهای آبی استفاده و کولرهای گازی و سایر وسایل سرمایشی را روی درجه 24تنظیم کنند. همچنین گفته شده مشترکان با استفاده نکردن همزمان از وسایل برقی پرمصرف مانند اتو، جاروبرقی، ماشین‌ظرفشویی و لباسشویی در ساعت‌های مذکور و یا انتقال آن به ساعت‌های پایانی شب یا اوایل صبح، می‌توانند در کاهش مصرف برق نقش بسزایی داشته باشند.

همیاری مولدهای اضطراری نهادهای نظامی
همزمان آنطور که فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت نیروگفته قرار است به‌دلیل افزایش مصرف برق مولدهای اضطراری مراکز نظامی در استان برای گذر از پیک مصرف سال‌جاری به‌کار گرفته شود.

داوود طارمی توضیح داد: پس از توافق اولیه با شرکت توانیر و تخصیص اعتبار لازم با تجهیز گروه‌های جهادی از سوی سازمان بسیج مهندسان این برنامه هم‌اکنون در مناطق تحت پوشش شرکت توزیع برق تهران آغاز شده است تا مولدهای اضطراری مراکز نظامی در استان برای گذر از پیک مصرف سال‌جاری به‌کار گرفته شود. او افزود: در قانون بودجه سال98 با موافقت مجلس 5هزار میلیارد ریال به‌منظور احداث 100 هزار نیروگاه خورشیدی 5 کیلو واتی در مناطق محروم کشور اختصاص پیدا کرده است.

او یادآور شد: اخیرا نیز با ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی 5 بانک ملت، سپه، تجارت، صادرات و ملی موظف به تامین منابع مالی از محل سپرده‌های قر‌ض‌الحسنه و عادی برای پرداخت یکصد هزار وام 50میلیون تومانی با بازپرداخت 60ماهه و نرخ 4 درصد برای متقاضیان احداث نیروگاه خورشیدی 5کیلو واتی (طرح جهاد روشنایی) شده‌اند.

حذف قبض کاغذی برق
طبق طرح جدید وزارت نیرو با عنوان قبض سبز، از ابتدای مهرماه قبض مشترکان برق سراسرکشورکه اطلاعاتشان توسط وزارت نیرو دریافت شده است به‌صورت الکترونیک و با استفاده از 3 روش صادر می‌شود و این مشترکان قبض کاغذی دریافت نخواهند کرد.

طرح ملی قبض سبز از ۱۹ خردادماه توسط وزیر نیرو رونمایی و فرایند حذف قبوض کاغذی در سراسر کشور به‌صورت رسمی آغاز شد. قرار است براساس این طرح به مرور زمان قبض کاغذی حذف شده و اطلاعات قبض به‌صورت پیامک 10001521 درگاه‌ اینترنتی، اپلیکیشن و همین‌طور سامانه 1521 به‌اطلاع مشترک برسد. پیش‌بینی میزان صرفه‌جویی سالانه از محل حذف کاغذ و سایر ملزومات مورد نیاز حداقل ۱۵۰میلیارد تومان در کشور برآورد می‌شود.

البته آنطور که احمد رضا مقصودی مدیر هماهنگی و نظارت بر فروش و وصول مطالبات شرکت توزیع نیروی برق استان تهران به همشهری گفت: تا زمانی که اطلاعات کامل مشترکی دریافت نشده است قبض کاغذی برای آن مشتری حذف نمی‌شود کماکان قبض کاغذی برای آن مشترک صادر می‌شود. او با بیان اینکه ما همچنان مثل قبل ملزم هستیم قبض‌های کاغذی برای مشترکان صادر کنیم افزود: قبض‌های کاغذی برق همچنان مثل گذشته تا زمانی که ما بتوانیم اطلاعات همه مشتریان را دریافت و اطمینان حاصل کنیم که پیامکی که ارسال می‌شود به مالک یا مستأجری که مصرف‌کننده است برسد صادر می‌شود.

مقصودی ادامه داد:اصل اطلاعات بربستر تلفن همراه مشترکان آن است و اطلاعات مربوط به قبض برق بر همین اساس برای آنها صادر می‌شود اما ما باید اطمینان حاصل کنیم تلفن همراه متعلق به خود مشترکان برق است و برای سایر مشترکانی که نتوانستیم اطلاعات دریافت کنیم کماکان قبض کاغذی تا زمان دریافت اطلاعات صادر می‌کنیم.

مکث

روش‌های دریافت قبض غیرکاغذی
به‌طور کلی 3روش اصلی برای ثبت شماره همراه مشترکان در سامانه‌های صدور قبض از سوی شرکت‌های توزیع نیروی برق در استان‌ها اعلام شده است. مشترکان می‌توانند از طریق اپلیکیشن همراه برق، ارسال پیامک به شماره 10001521 و همین‌طور شماره‌گیری تلفن 1521 اطلاعات خود را برای دریافت قبض الکترونیک ثبت کنند. همچنین مشترکان می‌توانند با ارسال  * ۱*  شناسه قبض # به سرشماره ۲۰۰۰۱۵۲۱ نسبت به ثبت شماره همراه خود در سامانه صدور قبض کشور اقدام کند.این اقدام باید با شماره همراهی انجام شود که مسئولیت پرداخت صورتحساب برق را برعهده دارد یعنی مالک، مستأجر و یا هر فرد دیگری که مسئولیت صورتحساب برق از سوی مالک به وی واگذار شده است. پس از آن راهنمایی لازم در قالب پیامک در اختیار مشترک قرار خواهد گرفت.چنانچه فردی هم مالک خانه نیست و مستأجر است، بعد از آنکه از محل مورد نظر نقل مکان کرد، باید شناسه قبض به‌همراه ستاره2 را به همان شماره پیامک کند تا فرایند ارسال قبض آن شماره شناسه متوقف شود. سپس شناسه قبض منزل جدید خود به همراه ستاره یک را دوباره پیامک کند. اگر مشترکی چند قبض برق دارد می‌تواند شناسه همه را به‌صورت جداگانه به همراه ستاره یک به شماره مذکور پیامک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید