• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67934
+
-

مقاومت بازار لوازم خانگی در برابر کاهش نرخ ارز

رئیس انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران: کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، نقشی در ارزان شدن قیمت لوازم خانگی ندارد اما این محصولات تا پایان تابستان گران نمی‌شود

گزارش
مقاومت بازار لوازم خانگی در برابر کاهش نرخ ارز


کاهش شدید تولید و رشد عرضه لوازم خانگی متفرقه قاچاق، با قیمت‌های بالا، موجب مقاومت بازار این محصولات در مقابل کاهش نرخ ارز شده است.

به‌گزارش همشهری، قیمت برخی محصولات صنعتی مانند خودرو و گوشی تلفن همراه روی موج کاهش نرخ دلار، در روزهای اخیر اصلاح شده اما تولید‌کنندگان از بی‌تأثیری این موضوع بر بازار لوازم خانگی خبر می‌دهند.  سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه صنعت یادشده از ارز نیمایی استفاده می‌کند، گفت: قیمت ارز نیمایی پارسال ۷۰۰۰ تومان بود اما هم‌اکنون به ۱۱ هزارو 6۰۰ تومان رسیده است. محمد رضا غزنوی افزود: اگر قیمت لوازم خانگی متناسب با نرخ ارز آزاد تغییر می‌کرد، اکنون قیمت این نوع کالاها باید 3برابر قیمت‌های پارسال می‌شد، اما استفاده از ارز نیمایی باعث شد که قیمت لوازم خانگی نسبت به پارسال ۸۰ تا ۱۲۰درصد افزایش داشته باشد. او درعین حال کاهش نرخ ارز آزاد و نزدیک شدن قیمت آن به نرخ ارز نیمایی را دارای تبعات مثبت دانست و توضیح داد: صادرکنندگانی که تاکنون به‌دلیل تفاوت نرخ ارز آزاد و ارز نیمایی، انگیزه‌ای برای عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما را نداشتند، حالا با نزدیک شدن نرخ ارز آزاد و نیمایی برای این کار انگیزه پیدا می‌کنند.

تثبیت قیمت لوازم خانگی در تابستان
رئیس انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران هم با بیان اینکه کاهش قیمت دلار، قیمت لوازم خانگی را ارزان نمی‌کند گفت: در چند روز گذشته قیمت دلار در سطح بازار سیر نزولی داشته اما کاهش قیمت دلار در سطح بازار نقشی در ارزان شدن قیمت کالاهای لوازم خانگی ندارد.

علیرضا موسوی مجد افزود: متأسفانه برخی پرسش‌ها و شبهات مبنی بر اینکه چرا با کاهش قیمت دلار قیمت کالاهای لوازم خانگی در سطح بازار ارزان نشده، مطرح می‌شود که در پاسخ به چنین پرسش‌هایی باید توضیح داد: صنعتگران و تولیدکنندگان لوازم خانگی برای تامین قطعه از ارز آزاد استفاده نمی‌کنند. بلکه قیمت ارز نیمایی در قیمت تمام‌شده کالاها اثرگذار است. او با اشاره به اینکه قیمت لوازم خانگی تا آخر تابستان گران نمی‌شود، افزود: فعلا تقاضا برای خرید لوازم خانگی در بازار متعادل‌تر از یک سال گذشته شده و واحدهای صنعتی نیز در تلاش هستند تا بتوانند کمبودهایی را که در سطح بازار مشاهده می‌شد، جبران کنند.

او افزود: هر چه به پایان سال نزدیک می‌شویم شرایط قیمت کالاها بهتر می‌شود. با این شرایط به‌نظر می‌رسد که تا پایان تابستان قیمت لوازم خانگی روند با ثبات‌تری خواهد داشت. او به مصرف‌کنندگان توصیه کرد: برای تامین کالاهای لوازم خانگی نگرانی نداشته باشند و به‌اندازه نیازشان خرید کنند زیرا انتظار می‌رود که وضع بازار در نیمه دوم سال با عرضه کالاهای ساخت داخل بهبود یابد.

به‌نظر می‌رسد به آرامی با کاهش واردات فضا برای عرضه تولیدات ایرانی باز می‌شود، چنان که فریدون نصیری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه از کاهش وابستگی لوازم خانگی فلزی به واردات خبر می‌دهد و می‌گوید: ۹۰ درصد مواداولیه در صنف لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه، ایرانی است. او افزود: اگرچه بازار در رکود به‌سر می‌برد، اما هرچه ورود کالای خارجی کاهش یابد، فضا برای عرضه تولیدات ایرانی بیشتر می‌شود.

ضرورت تامین سرمایه در گردش صنعت لوازم خانگی
با افزایش بی‌سابقه نرخ ارز، سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی لوازم خانگی کاهش 3برابری را تجربه کرده است. دولت قول داده با تأمین سرمایه در گردش، مشکلات این صنعت را مرتفع کند. با این حال فعالان صنعت می‌گویند باید بپذیریم، تأمین سرمایه در گردش، باعث کاهش نرخ لوازم خانگی و داخلی‌سازی‌ 100درصدی قطعات لوازم خانگی منجر نخواهد شد؛ زیرا تولید برخی قطعات  «های‌تک» مانند پنل‌های تلویزیون به‌دلیل نبود صرفه اقتصادی، در تولید با مقیاس کم، در انحصار چند کشور خاص است و تقریبا تمام دنیا این نوع قطعات را از چین تأمین می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید