• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67923
+
-

تثبیت قیمت‌ها، مقصر عرضه چندنرخی نان

مجتبی صفایی، نایب‌رئیس اتاق اصناف ایران: ‌افزایش نیافتن قیمت رسمی نان، واحدهای نانوایی را به سمت گرانفروشی سوق داده است

بازار
تثبیت قیمت‌ها، مقصر عرضه چندنرخی نان


مسئولان تنظیم بازار از نهایی‌شدن و ابلاغ طرح اصلاح قیمت آرد و نان تا 2 هفته آینده در دولت خبر می‌دهند اما همزمان فعالان صنفی افزایش‌نیافتن رسمی قیمت‌ها را عامل گرانفروشی نان تلقی کرده و معتقدند‌ جرائم و بازرسی‌های فعلی جوابگوی جلوگیری از تخلفات نیست.

به گزارش همشهری، حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام بازرگانی وزیر صنعت در گفت‌وگوی اخیر خود با همشهری از نهایی‌شدن سناریوی اصلاح نرخ نان در دولت و ابلاغ آن در 2هفته آینده خبر داد و اعلام کرد: سناریوهای مختلف برای اصلاح قیمت نان مطرح بوده که اکنون سناریوی اصلی نهایی‌شده و دولت برای ساماندهی بازار گندم، آرد و نان تلاش می‌کند تا فشار کمتری به مصرف‌کنندگان و نانوایان وارد شود. هدف این سناریو اصلاح یکپارچه زنجیره تولید و عرضه نان از تولید گندم و آرد تا عرضه نان و با رویکرد حمایت از مصرف‌کنندگان است.

اما دیروز نایب‌رئیس اتاق اصناف ایران افزایش‌نیافتن قیمت رسمی نان را عامل سوق‌دادن واحدهای نانوایی به سمت گرانفروشی و عرضه چند‌نرخی نان دانست‌ و تأکید کرد: جرایم و بازرسی‌های فعلی جوابگوی جلوگیری از تخلفات نیست. مجتبی صفایی با بیان اینکه اتاق اصناف در سال‌های اخیر بارها پیگیر افزایش قیمت نان بوده است و نمی‌توان بدون دلیل و استدلال منطقی قیمت‌ها را سرکوب کرد، افزود: افزایش نیافتن قیمت نان بدون توجه به رشد مؤلفه‌های تأثیرگذار بر هزینه تولید، نانوایی‌ها را به سمت تخلفاتی همچون کم‌فروشی و گرانفروشی سوق می‌دهد؛ از این‌رو اگر دولت به‌دنبال افزایش قیمت نان نیست، باید از رشد هزینه مؤلفه‌های تأثیرگذار بر قیمت نان جلوگیری کند. او افزود: در شرایط فعلی نباید به‌طور حتم به‌دنبال افزایش قیمت نان بود اما می‌توان قیمت را با واقعیت همخوانی داد و در کنار آن دولت در راستای کاهش هزینه‌های تمام‌شده تولید نان اقداماتی را انجام دهد. همچنین نان آزادپز و دولتی هر دو با توجه به شرایط خاص خود نرخ‌گذاری شده‌اند، اما نان‌های سفارشی، خارج از شرایط نرخ‌گذاری هستند، درحالی‌که واحدهای آزادپز نیز با توجه به سهمیه خود از آرد یارانه‌ای استفاده می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید