• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67893
+
-

تبدیل قدیمی‌ترین بیمارستان سمنان به موزه سلامت

شورای شهر سمنان با دانشگاه علوم پزشکی برای ساخت موزه سلامت تفاهم‌نامه امضا کردند

رئیس شورای اسلامی شهر سمنان گفت: مرکز بهداشت تدین، یکی از قدیمی‌ترین بناهای بهداشتی و درمانی این شهر، با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری سمنان، به موزه سلامت تبدیل می‌شود.

«سید مسعود سیادتی» در گفت‌و‌گو با ایرنا، با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان با شهرداری سمنان بیان کرد: طبق این تفاهم نامه، مرکز بهداشت تدین، از قدیمی‌ترین مراکز و ساختمان‌های بهداشتی و درمانی سمنان، با برخورداری از امتیاز قرارگیری در مرکز شهر، به موزه سلامت تبدیل می‌شود.

رئیس شورای شهر سمنان گفت: پاسداشت فرهنگ سلامت و حفظ آثار ملی، یکی از اهداف امضای این تفاهم‌نامه برای تبدیل مرکز تدین به موزه  سلامت است.


نخستین بیمارستان شهر

مرکز بهداشت تدین سمنان که در گذشته به بیمارستان تدین معروف بود، به عنوان نخستین بیمارستان شهر سمنان، در سال ۱۳۱۵ و توسط آقای فضل‌الله فامیلی، معروف به تدین، تاجر معروف سمنانی، در خیابان شهید رجایی فعلی سمنان ساخته شد.
این بیمارستان دارای زایشگاه و ۳۲ تختخواب بود و اکنون در اختیار دانشگاه علوم پزشکی است و به عنوان مرکز بهداشت و درمانگاه فعالیت می‌کند. مساحت زیربنای ساختمان اصلی این بیمارستان حدود 1200 متر‌ مربع است. این بنای تاریخی دارای نمادهای معماری دوران پهلوی شامل آجرنما، رخ بام، سر ستون‌های خاص و سایر عناصر ارزشمند معماری ایرانی است که هر یک به زیباهایی‌ها و غنای فرهنگی آن افزوده است.

این مکان پس از طی مراحل قانونی و فرایند اداری، با حکم ثبت به شماره ۳۱۹۰۳ صادر شده و در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده است
 

این خبر را به اشتراک بگذارید