• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67746
+
-

دوچرخه‌سواری در جنگل

برنامه هفتگی دوچرخه‌سواری در پارک ملی گلستان با هدف حفاظت از منابع طبیعی درحال برگزاری است / تاجران: دوچرخه‌سواران در این طرح ضمن فعالیت ورزشی به پاکسازی و جمع‌آوری زباله در پارک ملی گلستان اقدام می‌کنند

ورزش
دوچرخه‌سواری در جنگل

پویش فرهنگی ورزشی با عنوان طرح دوچرخه‌سواران حامی زمین در پارک ملی گلستان توسط موسسه مردم‌نهاد سبزگامان دکتر بسکی و با همکاری متولیان این پارک حفاظت شده و ذخیره‌گاه مهم ‌زیست‌کره آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا، در مراسم آغاز فعالیت این طرح که در محل مرکز اداری پارک ملی گلستان برگزار شد، برخی فعالان محیط‌زیست و ورزش کشور، استان گلستان و گنبدکاووس از جمله «محمد درویش» عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و بیابان کشور و «فرهاد قائمی» بازیکن گنبدی تیم ‌ملی والیبال کشور حضور داشتند.


حفاظت از منابع طبیعی

عضو هیات مدیره موسسه سبزگامان بسکی در مراسم آغاز به کار طرح دوچرخه‌سواران حامی زمین گفت: هدف نهایی از اجرای این طرح حفاظت از منابع طبیعی موجود از راه کاهش تلفات جانوری، کاهش تولید زباله و خودداری از روشن کردن آتش در دامنه طبیعت و خصوصا مناطق حفاظت شده است.

«خلیل فرشباف» افزود: این طرح توسط موسسه سبزگامان بسکی با همکاری پارک ملی گلستان و مشاوره «محمد تاجران» از فعالان محیط‌زیست و کمپین we need trees در منطقه پارک ملی گلستان آغاز به کار کرد.

وی اضافه کرد: آگاهی‌رسانی به گردشگران و مسافران در خصوص اهمیت این پارک ملی و لزوم حفاظت و رعایت پاکیزگی در آن، روشن نکردن آتش، آسیب نرساندن به حیوانات و قطع نکردن شاخ و برگ درختان از جمله کارهایی است که توسط دوچرخه‌سواران شرکت‌کننده در این طرح انجام می‌شود.به گفته این عضو هیات مدیره، پاک‌سازی حاشیه جاده این پارک حفاظت شده در مسیرهای تعیین شده به صورت گزینشی و در جهت فرهنگ‌سازی از دیگر فعالیت‌های دوچرخه‌سواران حامی زمین است.


حضور پلیس در طرح 

فرشباف گفت: علاقه‌مندان برای مشارکت در این طرح می‌توانند در پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه سبزگامان بسکی ثبت‌نام و در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته با حضور در مکان‌های تعیین شده در پارک ملی گلستان نسبت به انجام فعالیت فرهنگی، آموزشی و ورزشی اقدام کنند.

وی تصریح کرد: ۱۰ دستگاه دوچرخه از سوی موسسه سبزگامان بسکی تهیه شده و هر هفته در اختیار ۱۰ نفر از افراد بالای ۱۸ سال (آقا یا خانم) آشنا به دوچرخه‌سواری و ثبت‌نام‌کننده در این طرح گذاشته می‌شود. پلیس نیز در طول مسیر ۲۰ کیلومتری پارک با هدف جلوگیری از حوادث احتمالی جاده‌ای آنها را همراهی خواهد کرد.


پاک‌سازی جنگل

 یک فعال محیط‌زیست نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت زیستی، تنوع گیاهی و جانوری و نیز زیبایی‌های پارک ملی گلستان بر لزوم نگهداری از این منطقه حفاظت شده با افزایش ابزارهای نظارتی مانند دوچرخه‌سواران و نیز آگاهی‌بخشی به مردم برای نریختن زباله در پارک تاکید کرد.

«محمد تاجران» گفت: امیدواریم طرح دوچرخه‌سواران حامی زمین در پارک ملی گلستان که برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود، موفقیت‌آمیز باشد و طی ۶ ماه تا یک سال این پارک ملی از وجود زباله‌ها پاک‌سازی شود. سال گذشته ۵۰ نفر از فعالان محیط‌زیست طی 5 روز معادل ۳۰۰ نفرروز، 2 کیلومتر از جاده این پارک تا شعاع ۱۰۰ متری را پاک‌سازی کردند.


قدردانی از طرح دوچرخه‌سواران

 رئیس پارک ملی گلستان نیز در این مراسم با قدردانی از اجرای طرح دوچرخه‌سواران حامی زمین توسط موسسه سبزگامان دکتر بسکی بیان کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست از اجرای طرح‌های مردمی در راستای صیانت بیشتر از محیط‌زیست و جنگل‌ها استقبال می‌کند.

«مهدی تیموری» با اشاره به ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در فهرست یونسکو که بخشی از این جنگل‌ها نیز در پارک ملی گلستان واقع است، افزود: ثبت جهانی جنگل‌های این پارک رسالت مردم را در حفظ این ذخیره‌گاه مهم طبیعی کشور و جهان بیشتر کرده است.

 

قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده


 پارک ملی گلستان قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات وحش است. این پارک ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومترمربع جای داده و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع‌ جانوری و گیاهی و زیستی است. تنوع زیستی این پارک حتی بیشتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند. پارک زیستگاه پستانداران بزرگی همچون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی، بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است. 

به‌ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است. بیشتر مساحت این پارک ملی در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید