• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 13 خرداد 1400
کد مطلب : 132326
+
-

دوچرخه‌سواری بین دریاچه و جنگل

شهردار تهران در مراسم افتتاح باغ راه آسمان و بهره‌برداری از پروژه‌های منطقه 22: باید چیتگر را به‌عنوان یکی از ریه‌های تنفسی تهران حفظ کنیم

گزارش
دوچرخه‌سواری بین دریاچه و جنگل

محمد سرابی- خبرنگار

 چهارشنبه صبح؛ یک روز مانده به روز جهانی دوچرخه‌سواری، پیست دوچرخه‌سواری دریاچه چیتگر، زیر آفتاب خرداد با حضور شهردار تهران افتتاح شد. این مسیر که قبلا مخروبه بود و در فاصله دریاچه شهدای خلیج‌فارس و جنگل چیتگر قرار دارد حالا با ایجاد محور پیاده‌رو و  مسیر دوچرخه‌سواری «باغ‌راه آسمان» نام گرفته است. در همین روز 72پروژه دیگر در سطح منطقه 22نیز با حضور شهردار تهران و رئیس و اعضای شورای شهر به بهره‌برداری رسید. شهردار تهران در مراسم افتتاح این مسیر دوچرخه‌سواری گفت: «مناطق دیگر تهران در طول 200سال و بعضی در 50سال گذشته شکل گرفتند، اما منطقه 22به جهت توسعه جزو آخرین مناطق است که در ابتدای انقلاب خارج از طرح 25ساله شهر بود.»
پیروز حناچی با بیان اینکه چیتگر، پردیسان، لویزان و عباس‌آباد ریه‌های تنفسی شهر تهران هستند، افزود: «این فرصتی بود که تمام نیازهای تهران در منطقه ۲۲ شکل بگیرد؛ زیرا توسعه مسکونی آخرین نیاز این منطقه است، اما امروز بارگذاری سنگینی در منطقه شکل گرفته که در طرح تفصیلی دیده نشده است. مناطق مسکونی درحالی توسعه پیدا کرد که زیرساخت‌ها متناسب با آن نبود.»
او با اشاره به اینکه سطح آب زیرزمینی در منطقه 22پایین است، ادامه داد: «برنامه ما برداشت کمتر و استفاده بیشتر از پساب است. در بخش آب و فاضلاب نیز منطقه ۲۲ از برنامه‌ها عقب افتاده است، اما با تفاهمنامه انجام شده با آب و فاضلاب پروژه‌های این حوزه امروز پیشرفت ۳۰ درصدی دارد.»
شهردار درباره نکات موجود در گزارش عملکرد ارائه شده در صحن شورا گفت: «قبلا 55درصد اعتبارات در بخش شمالی شهر و 45درصد در جنوب مصرف می‌شد، ولی اکنون این نسبت برعکس شده است. افتتاح خطوط مترو در جنوب شهر ازجمله اقدام‌هایی است که می‌توان به آن اشاره کرد.»
حناچی تأکید کرد: «گزارش‌های تهیه شده نشان می‌دهد در این دوره مدیریت شهری ما ۳۰ درصد شهر را ارزان‌تر اداره کردیم و بیشتر انتصابات از داخل مجموعه شهرداری بوده است. از شهرداران به جز یک نفر، بقیه مدیرانی هستند که قبلا در همان منطقه یا مناطق دیگر معاون بودند. این شرایط را می‌شود با دورانی مقایسه کرد که بازنشستگان نیروهای مسلح بیشترین مسئولیت را در شهرداری داشتند. این کار ایرادی ندارد، اما امید ارتقا را از کارکنان می‌گیرد.»
شهردار ادامه داد: «تلاش کردیم به شعارهایی که دادیم، عمل کنیم و یکی از خروجی‌ها این بود که برای رسیدن به شهر پاک و بدون آلودگی، توسعه مترو و حمل‌ونقل عمومی را برنامه‌ریزی کردیم.»

80درصد باغ‌ها از بین رفته‌اند
در بخش دیگری از این مراسم که به مناسبت بهره‌برداری از ۷۲ پروژه منطقه ۲۲ شهرداری تهران دریکی از نقاط مرتفع جنگل‌ چیتگر برگزار شد، رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران گفت: «گزارش شهردار در جلسه شورای شهر نشان داد که می‌توان به تغییر رویکرد جامه‌عمل پوشاند.»
افشین حبیب‌زاده با اشاره به موضوع تخریب ‌باغ‌ها گفت: «در دوره قبل شورای شهر در جلسات غیرعلنی درباره باغ‌ها تصمیم‌گیری می‌شد، اما در این دوره جلسات به‌صورت علنی برگزار می‌شود. نتیجه اینکه در دوره مدیریت شهری پیشین تقریبا چهار پنجم باغ‌ها از بین  رفتند.»  او با تأکید بر حضورش در جلسات کمیسیون ماده 100گفت: «تعداد زیادی از پرونده‌های این کمیسیون مربوط به باغ‌ها بود؛ زیرا مالکان میزان ساخت‌وساز در 30درصد مساحت زمین را تا 45درصد افزایش می‌دادند و نزدیک 10طبقه ساختمان‌سازی‌ می‌کردند. برخی اوقات در طبقه منفی یک یا همان زیرزمین معادل 80درصد مساحت باغ ساخت‌وساز می‌کردند که ریشه‌های درختان را از بین می‌برد. در مقابل در شورای پنجم برای 15درصد سطح اشغال و فقط در چند طبقه موافقت شده است. حبیب‌زاده گفت: در دوره پنجم مدیریت شهری طرحی تهیه شد که جلوی ساخت‌وساز در باغ‌ها گرفته شد و ساخت‌وساز در باغ‌ها در یک یا دو طبقه با سطح اشغال پایین تغییر کرد.» حبیب‌زاده با اشاره به املاک واگذار شده شهرداری ادامه داد: «۳ هزار ملک شهرداری تهران در دوره قبل مدیریت شهری واگذار شده بود که هزار ملک آن در اختیار غیر از شهرداری بود و بعضی از آنها شامل چندین واحد بودند. درحالی‌که براساس مصوبه مجلس باید این واگذاری‌ها با مجوز شورای شهر انجام شود. در اوایل شورای پنجم این واگذاری را متوقف کردیم و امکان واگذاری از اعضای شورا هم سلب شد به شکلی که تنها با لایحه شهرداری و تصویب شورا می‌توان این کار را انجام داد. اکنون 600ملک تخلیه شده و 300ملک در حال تخلیه است.» عضو شورای شهر تهران افزود: «در این دوره مدیریت شهری تنها ۷۰پروانه بلندمرتبه‌سازی‌ صادر شد که این عدد در دوره قبل مدیریت شهری بیش از ۵67پروانه بود.»  در این مراسم، رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران افزود: «بیشتر نامزدهای انتخابات از بهبود وضعیت معیشت صحبت می‌کنند، اما به یکی از نمادهای معیشت که وضعیت منابع آبی است توجهی نمی‌کنند و کمتر از آن صحبت می‌شود.» محسن هاشمی رفسنجانی گفت: «‌طرح آبرسانی ‌استفاده از پساب که امروز در مدیریت شهری کلنگ‌زنی شد و به بهره‌برداری رسید، یکی از اقداماتی است که این امکان را می‌دهد از پساب‌ها بتوانیم بهره ببریم. استفاده بهینه از آب باعث تولید غذا می‌شود و تولید بیشتر غذا می‌تواند باعث ارزان‌ شدن بهای آن شود.»
شهردار در بازدید از پیست دوچرخه‌سواری دریاچه چیتگر در جریان پروژه‌هایی مانند فعالیت یک اپلیکیشن جمع‌آوری زباله خشک در منطقه 22، استفاده از موتورسیکلت‌های برقی برای گشتزنی در اطراف دریاچه و بهره‌برداری از ساختمان یگان حفاظت دریاچه شهدای خلیج‌فارس قرار گرفت.

 مشخصات باغ‌راه آسمان
   طول مسیر دوچرخه‌سواری: یک کیلومتر
   طول مسیر پیاده‌روی: یک ‌کیلومتر
   محل قرارگیری: پهنه جنوبی دریاچه شهدای خیلج فارس
   عرض هر یک از 2باند دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی: 5/4متر
   مساحت فضای سبز پیرامونی: 12هزار مترمربع
   اقدامات انجام شده فضای سبز پیرامونی: کاشت 400اصله درخت چنار و 400اصله درخت زیتون

آبیاری پارک چیتگر با پساب تصفیه‌شده
پارک چیتگر در زمان ساخت در سال 1342تقریبا 900مترمکعب در ثانیه سهمیه آب داشت که از منابع زیرزمین و سد امیرکبیر تامین می‌شد. این مقدار اکنون به 100مترمکعب در ثانیه کاهش پیدا کرده؛ زیرا سطح آب‌های زیرزمینی دائما پایین‌تر رفته است. هفته پیش پارک 873هکتاری چیتگر به شهرداری منطقه 22واگذار شد و روز چهارشنبه با حضور مدیران شهری مراحل ساخت پروژه بازچرخانی‌ و استفاده از پساب با اعتبار 40میلیارد تومانی در این پارک شروع شد. در مراسم روز گذشته همچنین از «طرح مدیریت بهره‌وری پارک جنگلی چیتگر» رونمایی شد. مرتضی رحمان‌زاده  شهردار منطقه 22در این مراسم گفت: «تأکید داشتیم که جنگل‌کاری‌ها هم توسعه پیدا کند و هم شادابی لازم را داشته باشد که در آن 2500هکتار جنگل با 165کیلومتر لوله‌کشی زیر پوشش آبرسانی می‌رود.»

پایان پروژه‌های نیمه‌کاره اطراف دریاچه
محلی که برای ساخت پیست دوچرخه‌سواری چیتگر انتخاب شده است چند سال پیش به‌دلیل نیمه‌کاره ماندن به‌ محلی برای انباشت زباله و زندگی حیوانات  ولگرد تبدیل شده بود و حالا به فضایی برای تفریح شهروندان تهرانی بدل شده است. مدیرعامل شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: «توانستیم اوایل دی‌ماه سال‌٩٩ با استفاده از منابع مالی و درآمدهای شرکت و بدون دریافت کمک از سهامداران یا شهرداری مرکز، کار بر پروژه‌های نیمه‌تمام اطراف دریاچه شهدای خلیج‌فارس را به‌صورت امانی و با تکیه بر توان تخصصی همکاران شرکت شروع کنیم.»  فریدون رضوی‌کیا می‌افزاید: «‌یکی دیگر از کارهایی که از گذشته باقی مانده بود و به اتمام رسید. ساختمان‌های نیمه‌تمام سطح مجموعه مانند ساختمان مانیتورینگ، ساختمان سرویس بهداشتی و ساختمان نیمه‌تمام ضلع غربی دریاچه بود که چهره نامناسبی از یک مجموعه گردشگری را به نمایش می‌گذاشت. »

 

این خبر را به اشتراک بگذارید