• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 67029
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/V6qW
+
-

گزارشی از دومین جشنواره شاتوت سولقان

جشن دانه‌های ارغوانی تهران

مراسم
جشن دانه‌های ارغوانی تهران


پریسا امیر قاسم خانی/ خبرنگار
تهران هنوز هم شهر باغ‌های میوه و درختان سر به فلک کشیده ‌است؛ طوری که روستای سولقان در شمال غربی حریم تهران را به شاتوتش می‌شناسند. دومین جشنواره شاتوت در این روستا با کمک روستاییان و مسئولان در جهت توسعه گردشگری و رونق اقتصادی برگزار شد. در این جشنواره مردم و مدیران روستایی و شهری حضور چشمگیرتری نسبت به سال قبل داشتند. آیین شاتوت‌چینی از آیین‌های کهن روستای سولقان است که هر ساله هنگام برداشت میوه‌ها از سر درخت اجرا می‌شود.

شاتوت کیلویی 27 هزار تومان
جشنواره در ورودی روستا و فضای هزارمترمربعی واقع شده و داخل فضای جشنواره، تعداد 30 غرفه دایر بوده است. فروشندگان، زنان و مردان روستایی بودند که محصولات روستایشان را ازجمله گیلاس، گردو و... به بازدید‌کنندگان عرضه می‌کردند. آنچه بیشتر از همه در  میان محصولات به چشم‌ می‌آمد، شاتوت‌های درشت و قرمز و انواع محصولات شاتوت مانند کیک، شربت، بستنی، خشکبار و مربا بود و قیمت هر کیلو شاتوت 27هزار تومان نرخ‌گذاری شده بود. یکی از بازدیدکنندگان گفت: «در تهران این شاتوت را کمتر از 50یا 60هزار تومان نمی‌توانید پیدا کنید.» در کنار محصولات ارائه شده انواع عرقیجات گیاهی سولقان، عسل و.. دیده می‌شد و صدای فروشندگان با صدای موسیقی و جمعیت در هم پیچیده‌ بود. یکی از زنان فروشنده درباره خواص درمانی میوه‌ شاتوت گفت: «کنترل فشار خون، دیابت، کم‌خونی، ورم مفاصل، مشکلات پوستی و برخی دیگر از بیماری‌ها به وسیله شاتوت امکان درمان دارد.»

هزار هکتار باغ و 950 تن شاتوت
روستای سولقان واقع در بخش کن و همجوار با روستاهای سنگان، کیگا، وردیج و رندان، کشار، واریش و طالون است و یکی از قطب‌های تولید و عرضه میوه‌های باغی و محصولات سردرختی به شمار می‌رود. جالب است بدانید در این روستا بیش از هزار هکتار باغ‌های میوه‌ از جمله گیلاس، آلبالو، هلو، خرمالو، گردو و... وجود دارند که هنوز دستخوش آفت ساختمان‌سازی‌های بی‌رویه نشده‌اند. براساس آمار‌های موجود جهاد کشاورزی، هر ساله از این باغ‌های میوه 950تن میوه شاتوت در سولقان برداشت و به بازار مصرفی تهران عرضه می‌شود.

  گردشگری روستایی
علی نوذرپور،‌شهردار منطقه 22: جشنواره شاتوت برای دومین سال متوالی با هدف آشنایی شهروندان تهرانی با آداب و سنن روستاییان منطقه 22 و رونق اقتصادی آنها برگزار شده ‌است. قطعا روستاهای منطقه، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیاری در حوزه گردشگری دارند که در قالب برگزاری چنین جشنواره‌هایی تلاش می‌کنیم این ظرفیت‌ها را برای همه شهروندان معرفی کنیم. باید ظرفیت‌های گردشگری و تولید محصولات کشاورزی برای همه شهروندان تهرانی فراهم‌ آید. برگزاری این جشنواره‌ها با هدف ایجاد اشتغال و برندسازی در مناطق روستایی انجام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید