• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 67003
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lGyr
+
-

احتمال افزایش وقوع زلزله‌ در خوزستان

استاد زمین‌شناسی دانشگاه شهیدچمران: از زمان وقوع زلزله کرمانشاه، احتمال افزایش تعداد زمین لرزه‌ها در خوزستان بیشتر شده است

بامداد پنجشنبه گذشته خوزستان 4 بار لرزید. 3 زمین‌لرزه‌ 2/4 ریشتری در ساعت ۳:۱۵ دقیقه، 4/3 ریشتری در ساعت ۳:۲۳ دقیقه و 2/3 ریشتری در ساعت ۴:۴ دقیقه در نزدیکی اهواز رخ داد. در ساعت ۴:۳ دقیقه بامداد همان روز نیز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 8/2 ریشتر در شادگان به وقوع پیوست. این زمین‌لرزه‌ها خسارت مالی و جانی در پی نداشتند.

به گزارش ایرنا، در این میان عضو هیات علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز هشدار داد: با توجه به تغییر رفتار لرزه‌ای جنوب و جنوب ‌غرب کشور از ۲ سال پیش، احتمال افزایش تعداد زمین‌لرزه‌ها در خوزستان بیشتر شده است.

«عباس چرچی» با اشاره به وقوع زلزله کرمانشاه در سال ۱۳۹۶ اظهار کرد: از زمان وقوع این زلزله در زاگرس، رفتار لرزه‌خیزی گسل‌ها تغییر کرده و باعث بیشتر شدن فعالیت گسل‌ها در جنوب و جنوب غرب کشور شده است.

وی با تاکید بر ضرورت انجام مطالعات جدید درباره لرزه‌خیزی خوزستان گفت: با تغییر رفتار لرزه‌ای در این منطقه، به سمت بیشتر شدن تعداد لرزه‌ها در خوزستان می‌رویم، به این معنی که احتمال دارد زلزله‌ها افزایش یابد که این مساله نیاز به مطالعات جدید دارد.


احتمال تخریب در کدام شهرها بیشتر است؟

عضو هیات علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه شهید چمران گفت: آخرین مطالعات لرزه‌خیزی خوزستان در سال ۱۳۸۵ توسط دانشگاه شهید چمران اهواز برای سازمان زمین‌شناسی انجام شد. بر اساس این مطالعات در شهرهای شمال، شمال شرق، جنوب و جنوب شرق خوزستان شامل شهرستان‌های دزفول، اندیمشک، مسجدسلیمان، لالی، اندیکا، رامهرمز، باغملک، ایذه و بهبهان احتمال وقوع زمین‌لرزه‌های ۵ تا ۶ ریشتر وجود دارد. اما در شهرهایی که در دشت قرار دارند، بزرگی زمین‌لرزه‌ها کمتر است و احتمال دارد زلزله‌های کمتر از ۵ ریشتر به وقوع بپیوندد.

چرچی با اشاره به تبعات افزایش لرزش‌ها ادامه داد: سازه‌های فرسوده و ساختمان‌هایی که اصول مهندسی را رعایت نکرده‌اند یا پی‌‌ریزی آنها به خوبی انجام نشده با افزایش لرزش‌ها ممکن است دچار ترک‌هایی شوند، اما در مناطقی که احتمال وقوع زلزله‌های ۵ تا ۶ ریشتری وجود دارد، احتمال تخریب بیشتر است.


گسل اهواز هنوز فعال نشده است

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبتش با بیان این‌که زلزله پنجشنبه در نزدیکی اهواز (کوت‌عبدالله) ناشی از فعال شدن گسل اهواز نبود، اظهار کرد: این زمین‌لرزه به دلیل وجود گسل‌های پنهان جنوب اهواز رخ داد که دامنه آنها تا شهرستان‌های شادگان و آبادان (پهنه دشت آبادان) را هم فرامی‌گیرد.

وی گفت: با فعال شدن بعضی گسل‌ها، گسل‌های پنهان انرژی خود را تخلیه می‌کنند و لرزش‌های ضعیف اتفاق می‌افتد که امیدوارکننده است چون از وقوع زلزله‌های بزرگ جلوگیری می‌شود. به گفته این استاد دانشگاه، ارتفاعات اهواز شامل محله‌های حصیرآباد، آسیه‌آباد و کوی رمضان در واقع همان بیرون‌زدگی‌های گسل اهواز هستند.

چرچی با تاکید بر این‌که زمین‌لرزه‌های اهواز خطرناک نیستند و جای نگرانی ندارد، افزود: گسل‌ها در حال آزادسازی انرژی هستند و احتمال وقوع زمین‌لرزه بزرگ در اهواز مورد انتظار نیست. در این میان رسانه‌ها باید شرایط طبیعی و لرزه‌خیزی منطقه را به درستی برای شهروندان تشریح کنند تا ضمن توجه به نکات ایمنی، ترس از این حوادث کمتر شود.


احتمال رانش زمین در ارتفاعات اهواز

چرچی تاکید کرد: افزایش تعداد زلزله‌ها با ریشتر پایین اتفاق مثبتی تلقی می‌شود چون انرژی بیشتری از گسل‌ها آزاد و خطر زلزله‌های بزرگ کمتر می‌شود چون در صورت عدم وقوع زلزله‌های کوچک، احتمال وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ بیشتر می‌شود.

وی افزود: در اهواز، با توجه به عمق گسل اهواز و ضخامت لایه رسوبی، انرژی در این لایه مستهلک می‌شود که در اصطلاح انرژی حالت «میرایی» پیدا می‌کند و باعث می‌شود اثر زلزله‌ها کم و متوسط باشد و لرزش‌ها با شدت کمتر و قدرت تخریب پایین‌تر اتفاق بیفتد.

اما در مسجدسلیمان این‌گونه نیست و با توجه به این‌که گسل در سطح بالاتر زمین خود را نشان داده و ضخامت رسوبی ندارد، میزان تخریب در این منطقه بیشتر است. این استاد دانشگاه ادامه داد: احتمال رانش زمین در اهواز تنها در ارتفاعات (حوالی حصیرآباد و سپیدار) وجود دارد اما در مناطقی همچون مسجدسلیمان که تغییر شیب زیاد است، رانش و تخریب محتمل است.


تاثیر سیلاب بر زمین‌لرزه‌ها

عضو هیات علمی دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه سخنانش تاثیر آبگیری سدها و سیلاب اخیر را بر زمین‌لرزه‌ها رد کرد و گفت: زمین‌لرزه‌هایی که بر اثر فعالیت‌های انسانی رخ می‌دهد، موسوم به «زلزله القایی»، معمولا در محدوده و اطراف مخازن سدها و بعد از آبگیری خود را نشان می‌دهد.

هیچ‌کدام از زمین لرزه‌های اخیر این ویژگی را نداشته، اما ممکن است نفوذ آب در زمین و نزدیک شدن آن به گسل‌ها باعث وقوع لرزه‌های خفیف شود که اثبات این مساله به بررسی و تحقیقات نیاز دارد. چرچی با بیان این‌که مسئولان ستاد مدیریت بحران خوزستان با توجه به گزارش‌هایی که به آنها ارائه شده، از مناطق پرخطر مطلع هستند، افزود: در نشستی که پارسال در این زمینه تشکیل شد، پیشنهاد مطالعات ریز پهنه‌بندی لرزه‌خیزی کلان‌شهر اهواز را مطرح کردیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید