• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66699
+
-

پرداخت وام اشتغال خانگی به شاغلان دولتی ممنوع شد

طبق مصوبه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی، کارمندان دولت و همسران آنها از دریافت تسهیلات اشتغال خانگی منع شدند


عنوان گزارش درست است. شاغلان دولتی و همسران آنها از دریافت تسهیلات اشتغال منع شدند؛ چراکه تاکنون برخی دستگاه‌های اجرایی برای شاغلان خود تسهیلات مشاغل خانگی مطالبه می‌کردند و کارمندان و همسران آنها نیز در جرگه مشمولان تسهیلات اشتغال قرار داشتند که از دیروز براساس مصوبه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی از این کار منع شدند.
به گزارش همشهری، طرح پرداخت تسهیلات خوداشتغالی و حمایت از مشاغل خانگی، تقریباً از 10سال پیش آغاز شده و گویا در طول این سال‌ها، کارمندان دولت و همسران آنها نیز امکان دریافت این تسهیلات اشتغالی را داشته‌اند. همچنین از آنجایی‌که در طرح مشاغل خانگی، کارفرمایان هم می‌توانند به‌عنوان اشخاص پشتیبان، ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای ایجاد 15شغل دریافت کنند، احتمالاً برخی دستگاه‌های اجرایی نیز با سوءاستفاده از همین رویه به ازای اشتغال ایجاد شده، خود را مستحق دریافت این تسهیلات می‌دانستند تا اینکه دیروز، با مصوبه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی، پرداخت این تسهیلات به شاغلان دستگاه‌های دولتی ممنوع و مقرر شد که این تسهیلات در اختیار بیکاران قرار گیرد. البته پول‌پاشی به‌قصد ایجاد اشتغال، سال‌هاست که یک سیاست ناکارآمد محسوب می‌شود و پیش ‌از این بارها شکست آن اثبات شده است اما اینکه در همین سیاستگذاری غلط، رویه‌های اشتباه و امکان سوءاستفاده وجود داشته باشد، چیزی جز دغدغه نداشتن متولیان در اجرای درست چنین طرح‌هایی را ثابت نمی‌کند.

دعوای مرغ و تخم‌مرغ
نشست دیروز ستاد ساماندهی مشاغل خانگی، حاشیه‌هایی هم داشت. در جالب‌ترین این حواشی بحث تقدم و تأخر پرداخت تسهیلات اشتغال و ازدواج به جوانان بود که میان وزیر کار و نماینده بانک مرکزی درگرفت و البته مانند دعوای مرغ و تخم‌مرغ به نتیجه‌ای نرسید. در این جلسه، نماینده بانک مرکزی اعلام کرد: تکالیفی که در قانون بودجه بر عهده بانک‌ها گذاشته شده از 150هزار میلیارد تومان در سال قبل به بیش از 320هزار میلیارد تومان در سال‌جاری رسیده و بانک‌ها در کنار افزایش دوبرابری وام ازدواج، وام کمیته امداد و بهزیستی و وام پنل خورشیدی، باید 12هزار میلیارد تومان به ارتشیان و 3هزار میلیارد تومان وام به سیل‌زدگان را هم به تعهدات خود اضافه کنند؛ بنابراین منابع بانکی کفاف این‌ همه تکالیف بودجه‌ای را که دولت بر عهده آنها گذاشته نمی‌دهد. دانشمند، به‌عنوان نماینده بانک مرکزی افزود: طبق مصوبه دولت پرداخت تسهیلات به سیل‌زدگان در اولویت قرار دارد. مجلس تصویب کرده که تسهیلات ازدواج در اولویت است و حالا هم وزارت کار می‌گوید تسهیلات برای مشاغل خانگی در اولویت باشد؛ درحالی‌که صندوق کارآفرینی امید جزو بانک‌ها به شمار نمی‌رود که سقف تسهیلات داشته باشد و با این صندوق هم مشابه سایر صندوق‌های قرض‌الحسنه رفتار می‌شود. در ادامه محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به اظهارات نماینده بانک مرکزی، گفت: اولویت کشور ایجاد اشتغال است و گرچه پرداخت وام ازدواج هم اهمیت دارد اما اگر کسی ازدواج کند و بیکار باشد، منجر به طلاق می‌شود. پس اگر همه بانک‌ها در یک چارچوب عمل کنند، بهتر است. پیگیری همشهری از منابع آگاه در بانک مرکزی نشان می‌دهد، نهاد ناظر بازار پول، پیش ‌از این نیز بارها نسبت به بی‌ضابطگی صندوق کارآفرینی امید در پرداخت تسهیلات واکنش نشان داده و از متولیان صندوق درخواست کرده بود در چارچوب مقررات صندوق‌ها حرکت کنند؛ چراکه این صندوق‌ ماهیتی مانند بانک ندارد و کفایت سرمایه و وضعیت ترازنامه‌ای آن بسیار مبهم و نامساعد است.

حذف تلفنی مجوزهای کسب‌وکار
در این نشست، دستورالعمل‌های مرتبط با مشاغل خانگی در حوزه محصولات غذایی و آشامیدنی که وزارت بهداشت محدودیت‌هایی برای آنها تعیین کرده است نیز مورد بررسی قرار گرفت و شریعتمداری در تماس تلفنی با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خواستار رفع این محدودیت‌ها شد. به گفته شریعتمداری وزیر بهداشت در این تماس تلفنی قول مساعد داد تا ظرف 2 هفته آینده این موضوع تعیین‌تکلیف شود. براساس مصوبات ستاد ساماندهی مشاغل خانگی، سقف تسهیلات فردی که تاکنون ۲۰ میلیون تومان بوده است به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت که البته اجرای آن در انتظار ابلاغ این مصوبه از سوی بانک مرکزی است. همچنین وزیر کار گفت: هم‌اکنون سقف تسهیلات مشاغل خانگی پشتیبان (کارفرمایان) برای هر فرد ۱۰۰ میلیون تومان مشروط بر اشتغال ۱۵ نفر بوده که پیشنهاد افزایش سقف این تسهیلات نیز به بانک مرکزی ارائه شده است.

   کارنامه اشتغال خانگی در سال 97
مهناز امام‌دادی، رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و حمایت از مشاغل خانگی، گفت: در سال گذشته ۶۵۲ هزار و ۸۶۶ نفر برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی ثبت‌نام کردند که برای ۲۷۲ هزار و ۴۸۱ نفر مجوز صادر شد و در نهایت ۶۶ هزار و ۳۳۲ نفر تسهیلات دریافت کردند که درمجموع ۹۲ هزار و ۷۴۷ شغل ایجاد شد. به گفته او، براساس آمارها در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ حدود ۱۶۵ هزار و ۳۲۶ شغل در حوزه مشاغل خانگی ایجاد شده است. امام‌دادی افزود: براساس اطلاعات سامانه کارا، از بهمن ۱۳۹۶ تا تیر ۱۳۹۸ حدوداً به ۱۷ درصد از طرح‌های مشاغل خانگی تسهیلات پرداخت شده که5 درصد تسهیلات پرداخت شده در حوزه اشتغال روستایی و عشایری مربوط به مشاغل خانگی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید