• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 18 بهمن 1401
کد مطلب : 185018
+
-

پرداخت عیدی بازنشسته‌ها قبل از شاغلان

70درصد بازنشسته‌های کشور حداقل حقوق را دریافت می‌کنند و این بزرگ‌ترین دغدغه رئیس تأمین اجتماعی کشور است

فاطمه عسگری‌نیا- روزنامه‌نگار

رئیس سازمان تأمین اجتماعی کشور گفت: «امسال یک میلیون و 800هزار تومان بابت عیدی به بازنشسته‌ها پرداخت می‌شود که زمان پرداخت این مبلغ هنوز مشخص نیست، اما قطعاً قبل از پرداخت عیدی شاغلان سازمان تأمین اجتماعی خواهد بود.» میرهاشم موسوی، در نشستی خبری با بیان اینکه معیشت بازنشسته‌ها و هزینه‌های زندگی آنها در شرایط کنونی، دغدغه امروز ماست، ادامه داد: «متأسفانه 70درصد بازنشسته‌های سازمان تأمین اجتماعی را حداقل‌بگیران تشکیل می‌دهند و اطلاع از وضعیت این عائله همواره برای ما مهم است.» به‌گفته او، با وجود همه مشکلات پیش روی سازمان تأمین اجتماعی، این سازمان عقب‌افتادگی در پرداخت حقوق مستمری‌بگیران و بازنشسته‌های تأمین اجتماعی ندارد. موسوی می‌گوید: «بالغ بر ۳۰هزار میلیارد تومان پرداخت نقدی بابت تعهدات داریم اما به‌رغم مشکلات، تعهدات ما به‌موقع انجام پذیرفته و بازنشسته‌ای نداریم که بگوید حقوقش واریز نشده است.» مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره ۲۵درصد باقی مانده از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز می‌گوید: «در سال‌جاری با توجه به اتفاقاتی که در زمینه محاسبه افزایش حقوق‌ها داشتیم، تأکید این بود که معیشت بازنشستگان تحت‌الشعاع قرار نگیرد. افزایش ۵۷درصدی و ۳۸درصدی حقوق برای 2 گروه درآمدی ما یک افزایش بی‌سابقه در سال‌جاری بوده و ما به قانون عمل کردیم. بازنشستگان ۲۵درصد متناسب‌سازی هم براساس اتفاقاتی که در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ رقم‌خورده مطالبه دارند. آن ۲۵درصد باقی‌مانده برای سایر سطوح است که ۹۰۰هزار نفر مشمول دریافتش هستند و در کل حقوقشان ۵درصد اثر دارد.» موسوی ادامه می‌دهد: «در خردادماه امسال قبل از اعمال افزایش ۳۸درصدی گفتیم ظرفیت ۲۵درصدی را داریم و اعمال می‌کنیم. اما وقتی افزایش ۳۸درصدی به علاوه ۵۱۵هزار تومان اعمال شد، در متنی که به موجب قانون ابلاغ شده بود، گفته شد سقف پرداختی به موجب ماده۹۶ خارج از این ۳۸درصد نباید باشد و فرصت قانونی اعمال ۲۵درصد را نداریم. اگر ظرفیت قانونی ایجاد شود آن را در راستای ارتقای معیشت بازنشستگان به‌کار می‌بندیم.»

سهم کم ما از حذف ارز ترجیحی
او در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درخصوص سهم این سازمان از حذف ارز ترجیحی نیز می‌گوید: «دولت تا‌کنون 3400میلیارد تومان از این محل به ما اختصاص داده است، اما این رقم برای هزینه‌کرد ما در طرح دارویار کافی نیست و سازمان برنامه و بودجه وعده داده است که از منابع دیگری به ما در این بخش کمک کند.» موسوی تأکید می‌کند: «تعهد خدمات دارویی ما درباره داروهایی که در فاماکوپه دارویی است صددرصد برقرار است و اگر بیمارستان، بیمار را برای تهیه این داروها به بیرون از بیمارستان بفرستد، برخورد می‌کنیم.» رئیس سازمان تأمین اجتماعی تاکید می‌کند:«تلاش در جهت کاهش دغدغه‌های مردم به‌خصوص بیماران از اولویت‌های ماست بنابراین تلاش کرده‌ایم با تحت پوشش قرار دادن 243قلم دارو از داروهای خاص کمی از این دغدغه‌ها را کم کنیم. اقدام مهمی که طرح دارویار هم به انجام آن کمک بزرگی کرد.» موسوی در ادامه از تسویه مطالبات داروخانه‌ها از محل طرح دارویار تا انتهای آذرماه خبر می‌دهد: «برای دی‌ماه نیز منابعی از سوی سازمان برنامه درخواست کرده‌ایم که اگر در اختیار ما قرار بگیرد به فوریت پرداخت می‌کنیم.»

در کنار مردم زلزله‌زده خوی هستیم
رئیس سازمان تأمین اجتماعی در ادامه ضمن اعلام همدردی خود با مردم زلزله‌زده خوی می‌گوید: «از مدیران استانی خواسته شده است تا تمام امکانات موجود در استان و شهرستان خوی را برای کمک به مردم زلزله‌زده بسیج کنند. علاوه بر این دستورات لازم درخصوص حل مشکلات بیمه‌ای زلزله‌زدگان و حمایت از کارفرمایان درصورت خسارت دیدن واحد تولیدی و کارگاهی‌شان ابلاغ شده است و قول می‌دهیم تا آخرین لحظه که آرامش به منطقه برگردد در کنار مردم باشیم.»

واگذاری بانک رفاه اتفاق نمی‌افتد
موسوی همچنین درباره اجرای طرح مولد‌سازی‌ در دستگاه‌های اجرایی کشور و دغدغه کارگران و بازنشسته‌های تأمین اجتماعی از بابت واگذاری بانک رفاه به بخش خصوصی می‌افزاید:«مولدسازی ارتباطی با بانک رفاه کارگران ندارد. واگذاری بانک رفاه در راستای اصل۴۴ و الزامات و تکالیف قانونی مطرح است اما می‌توانیم ۳۳درصد سهام را نگه داشته و ۶۷درصد را واگذار کنیم. ما هم مسیر قانونی را برای اینکه این مورد اصلاح شود طی می‌کنیم. این بانک تخصصی و عمومی است و صاحبان اصلی‌اش بیمه‌شدگان و کارگران هستند و شاید همین باعث شود که بانک مذکور از این قوانین، مستثنی شوند یا در نهایت اگر به مرحله واگذاری هم برسد پیشنهادی از سوی کانون عالی بازنشستگان مطرح شده که واگذاری به غیربازنشستگان نباشد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید