• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 27 خرداد 1400
کد مطلب : 133416
+
-

زندگی نامتوازن شاغلان

همشهری برمبنای داده‌های مرکز آمار سبک زندگی شهرنشینان ایرانی را تحلیل می‌کند

مرکز آمار ایران با بررسی سبک زندگی ایرانیان در یک دهه گذشته گزارش می‌دهد ایرانیان شاغل روزانه 7ساعت و نیم کار می‌کنند، این افراد به نسبت سایر شهروندان ایرانی وقت کمتری را صرف رسیدگی و خودمراقبتی خود می‌کنند. به گزارش همشهری، طبق داده‌های مرکز آمار ایران در یک دهه گذشته، زندگی شاغلان در ایران کاملا نامتوازن بوده است، چنان‌که افراد شاغل روزانه 5ساعت بیشتر از میانگین کل جامعه کار می‌کنند و وقت کمتری دارند تا به مسائل شخصی خود بپردازند. طبق آمار شاغلان ایرانی فقط یک دقیقه از وقت خود را صرف کارهایی می‌کنند که در آن مزدی پرداخت نمی‌شود و بخش عمده وقت آنها صرف تامین معاش برای خانواده می‌شود.

الگوی کلی گذران وقت
مرکز آمار ایران، با بررسی روند یک دهه گذشته، تازه‌ترین گزارش گذران وقت ایرانی‌ها را در شهرها منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد ایرانی‌ها چه میزان از وقت روزانه خود را صرف کار، اوقات فراغت، تفریح، روابط اجتماعی و خودمراقبتی می‌کنند. نتایج بررسی‌های مرکز آمار از ساکنان شهرها نشان می‌دهد شهرنشینان روزانه به‌طور متوسط 11ساعت و 34دقیقه از وقت خود را صرف خودمراقبتی می‌کنند؛ این خودمراقبتی‌ها شامل خواب روزانه، خوردن، آشامیدن، بهداشت و مراقبت‌های شخصی، سفر یا فعالیت‌هایی از این قبیل می‌شود. بعد از آن بیشترین وقت شهرنشینان در یک شبانه‌روز صرف اوقات فراغت می‌شود و ساکنان شهرها روزانه 4ساعت و 20دقیقه از وقت خود را صرف کارهایی مانند سرگرمی، فعالیت‌های تفریحی، استفاده از رسانه‌ها، استراحت، تمرین‌های ورزشی و بازدید از مکان‌های فرهنگی و تفریحی می‌کنند. ایرانی‌ها همچنین 2ساعت و 51دقیقه از وقت روزانه خود را صرف کارهایی برای اعضای خانواده می‌کنند که در قبال آن مزدی هم دریافت نمی‌کنند. میانگین میزان کار یا اشتغال روزانه بر هر ایرانی معادل 2ساعت و 46دقیقه است یعنی میانگین اشتغال بزرگسالان ساکن شهرها از کل ساعت‌های یک روز کمتر از 3ساعت است. این میزان، میانگین عمومی کل جامعه و شامل افراد شاغل، بیکار و زنان خانه‌داری است که در خانه کار می‌کنند و مزدی دریافت نمی‌کنند. افرادی که شاغل هستند بسیار بیش‌از این میزان در یک روز کار می‌کنند.

فعالیت شاغلان
با وجود آنکه آمار‌ها نشان می‌دهد شهرنشینان به‌طور میانگین روزانه کمتر از 3ساعت از وقت خود را صرف کارهایی می‌کنند که در قبال آن پول دریافت می‌کنند اما در مقابل بار اصلی کار کردن به دوش افراد شاغل است. طبق این اطلاعات افراد شاغل روزانه 7ساعت و نیم کار می‌کنند که نزدیک به 5ساعت بیشتر از میانگین کل جامعه است و این افراد زمان کمتری را نسبت به سایر شهروندان صرف امور شخصی خود می‌کنند. مطابق این گزارش زمانی که شاغلان در یک روز، صرف خودمراقبتی می‌کنند 10ساعت و 40دقیقه است که شامل 8ساعت خواب روزانه و امور شخصی و بهداشتی هم می‌شود. این در حالی است که به‌طور میانگین سایر ایرانی‌هایی که در شهر‌ها ساکن هستند بیش از 11ساعت و نیم و گاه تا نزدیک به 13ساعت از وقت روزانه خود را صرف خودمراقبتی می‌کنند. افراد شاغل همچنین روزانه فقط یک دقیقه از وقت خود را صرف کارهایی می‌کنند که در آن مزدی پرداخت نمی‌شود و بخش عمده روز آنها صرف تامین معاش برای خانواده می‌شود.

مردان شهری چه می‌کنند؟
اطلاعات مرکز آمار ایران به تفکیک نحوه گذران وقت در طول یک شبانه‌روز نشان می‌دهد همچنان نقش زنان در اشتغال کمتر از مردان است و زنان بخش عمده وقت خود را صرف امور خانه می‌کنند که درقبال آن مزدی هم دریافت نمی‌کنند. این اطلاعات نشان می‌دهد روزانه 5ساعت از وقت مردان صرف اشتغال یا کارهایی می‌شود که در قابل آن مزدی دریافت می‌کنند. البته این آمار شامل همه مردان ازجمله جمعیت بیکاران هم می‌شود و به‌معنای آن است زمانی که شاغلان صرف می‌کنند بسیار بیشتر از این میزان است. مردان همچنین روزی یک ساعت و نیم از وقت خود را صرف معاشرت‌های اجتماعی و ارتباط با سایر افراد جامعه و 4ساعت و نیم را صرف اوقات فراغت می‌کنند.

زنان شهری چه می‌کنند؟
آمارها نشان می‌دهد بیشترین وقت زنان در طول یک روز، بعد از رسیدگی و خودمراقبتی صرف کارهای خانه یا به بیان بهتر صرف خدمات خانگی بدون مزد، برای اعضای خانواده می‌شود. به‌طور میانگین زنانی که در شهرها ساکن هستند روزانه 4ساعت و 46دقیقه از وقت خود را صرف افراد خانه می‌کنند. زنان همچنین در طول یک روز بیشتر از 4ساعت و ٣دقیقه از وقت خود را صرف اوقات فراغت می‌کنند که تقریبا نیم ساعت کمتر از مردان است. در مقابل اما زنان وقت بیشتری را صرف آداب و معاشرت و روابط اجتماعی خود می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد زنان شهری هر روز به‌طور میانگین یک ساعت و 44دقیقه از وقتشان صرف ارتباطات و مشارکت‌های اجتماعی با سایرین می‌شود که این 20دقیقه بیشتر از مردان است و نشان می‌دهد که زنان نسبت به مردان اجتماعی‌ترند.

وضعیت مجرد‌ها
اطلاعات مرکز آمار از نحوه گذران وقت شهرنشینان در طول یک شبانه‌روز نشان می‌دهد افرادی که ازدواج نکرده‌اند وقت بیشتری برای رسیدگی به‌خود و اوقات فراغت دارند. طبق این اطلاعات، افرادی که ازدواج نکرده‌اند روزانه 5ساعت و 20دقیقه از وقت خود را صرف اوقات فراغت می‌کنند که این میزان دست‌کم یک ساعت بیشتر از میانگین کل جامعه شهری است. مجردها همچنین روزانه 2ساعت و 34دقیقه از وقت خود را صرف اشتغال یا کارهایی می‌کنند که در قبال آن مزد دریافت می‌کنند. این میزان اشتغال کمتر از میانگین عمومی جامعه است؛ با این حال این میزان اشتغال در مورد افرادی که از همسر خود جدا شده‌اند یا افرادی که از ابتدا مجرد بوده‌اند متفاوت است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد افرادی که از همسر خود جدا شده‌اند بیشتر کار می‌کنند و حتی میانگین ساعت‌هایی که در یک روز صرف اشتغال می‌کنند اندکی بیشتر از افرادی است که ازدواج کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید