تیم کارشناسی برای اتخاذ راهکارهای کاهش ازن در پایتخت تشکیل شد. به گزارش همشهری، در ماههای گرم 2سال اخیر روند افزایش ازن در تهران موجب برخی نگرانیها شده و دستاندرکاران برای کاهش این آلاینده باید هرچه زودتر اقدام کنند.
محسن پورسیدآقایی، معاون حملونقل ترافیک شهردار تهران درباره افزایش نسبی غلظت آلاینده ازن در شهر تهران و اتخاذ راهکارهای حل این مشکل از سوی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه کاهش آلاینده ازن بسیار پیچیده است، گفت: در برخی موارد کاهش آلایندگیهای دیگر میتواند موجب تولید و افزایش این آلاینده شود؛ بهعنوان مثال اگر ذرات معلق را کاهش دهیم، ممکن است که به آلایندگی ازن اضافه شود. او با بیان اینکه اگر دمای احتراق خودروها بهتر شود و سوخت را کاملتر بسوزانند، باز هم ممکن است نتیجه آن تولید بیشتر آلایندگی ازن شود؛ چراکه بهجای تولید CO، دیاکسید نیتروژن تولید میشود که این دیاکسید نیتروژن در ترکیب با دما و سایر هیدروکربنهای موجود، ازن را افزایش میدهد، گفت: برخی اقدامات مثبت در سوخت و کیفیت خودروها ممکن است درصورت مناسب نبودن کاتالیست که نتواند ذرات و گاز دیاکسید نیتروژن را کاهش دهد، منجر به تولید ازن شود.
بهگفته پورسیدآقایی، برخورد با پدیده ازن دارای پیچیدگیهای خاصی است؛ بهگونهای که ایجاد برخی بهبودها در چرخه سوخت و خودرو و همچنین بروز برخی اشکالات در همین چرخه، ممکن است منجر به افزایش ازن شود. وی با بیان اینکه تیم کارشناسی برای بررسی معضل ازن و اتخاذ راهکارهایی برای حل این مشکل انتخاب شده تا تحقیقات خود را برای سال آینده تکمیل کرده و تصمیماتی برای جلوگیری از آلایندگی ازن گرفته شود، گفت: با این حال باید کاتالیست خودروها را جدیتر گرفت؛ چراکه نقش زیادی در جلوگیری از انتشار گازهایی دارد که در ترکیب با نور خورشید و سایر گازها تبدیل به ازن میشود. پورسیدآقایی با بیان اینکه موضوع آلایندگی ازن پدیده جدیدی نیست، در پاسخ به چرایی افزایش آلاینده ازن در تابستان جاری، گفت: تابستان جاری تهران بهطور متوسط یک و نیم درجه گرمتر از سال گذشته است و علت اینکه سالهای قبل ازن کمتر مورد توجه مردم قرار میگرفت، این بود که علاوه بر افزایش درجه دما و افزایش میزان تبدیلات شیمیایی، شاهد کاهش ذرات معلق و آلایندگیهای دیگر هستیم که سبب میشود شدت نور خورشید بیشتر شود وگرنه ازن آلاینده جدیدی نیست. وی با بیان اینکه کاتالیست خودروها نقش زیادی در کاهش انتشار گازهای منتهی به ازن دارند، گفت: باید سازمان محیطزیست، نظارت و کنترل بیشتری بر کاتالیست خودروها داشته باشد؛ چراکه هماکنون نیز گارانتی خودرو کمتر از طول عمر کاتالیست است و باید راهکاری ارائه شود که دوره گارانتی افزایش یابد تا اگر در این مدت کاتالیست خودرو دچار مشکل شد، خودروساز نسبت به تعویض آن اقدام کند.
ازن یکی از 6 آلاینده اصلی هوای تهران است که توسط واکنشهای شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید ایجاد میشود. وجود گازهای آلاینده اولیه و همچنین آفتابی بودن هوا، شرایط را برای انجام واکنشهای تولید گاز ازن فراهم میکند.
تشکیل تیم کارشناسی کاهش ازن در تهران
آلاینده تابستانی پایتخت طی ماههای اخیر افزایش یافته و باید برای کاهش آن برنامهای مدون داشت
در همینه زمینه :