• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66471
+
-

اجرای طرح‌های مرتع‌داری در فارس

اخبار فارس
اجرای طرح‌های مرتع‌داری در فارس

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس از اجرای طرح‌های مرتع‌داری در ۳ میلیون هکتار از عرصه‌های مرتعی این استان خبر داد. 

به گزارش مهر، «شهرام منتصری» گفت: در راستای سیاست‌های ابلاغی مربوط به طرح‌های مرتع‌داری منابع طبیعی استان، از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱‌فقره طرح مرتع‌داری به مساحت ۱۲ هزار و ۴۶۰‌هکتار تهیه شده است.
وی افزود: در این راستا ۱۳ فقره طرح به مساحت ۲۷‌هزار و ۷۹۵ هکتار مورد بازنگری قرار گرفته که مراحل تهیه، تصویب و ابلاغ آن در حال انجام است. همچنین در این مدت نظارت بر اجرای طرح‌های مرتع‌داری به مساحت ۲۶ هزار و ۳۵۲ هکتار توسط ناظران بخش نظام مهندسی استان انجام شده است.

منتصری برآورد ظرفیت مرتع به روش‌های علمی در ابتدای فصل چرا در طول سال در هر تیپ مرتعی، پیشنهاد زمان ورود و خروج دام و همچنین تعداد دام مجاز سالانه، برگزاری کلاس‌های آموزشی- ترویجی برای افزایش سطح آگاهی بهره‌برداران در خصوص طرح و جلب مشارکت آنان، حضور و بازدید حداقل 3 بار از عرصه‌های مرتع‌داری قبل، حین و بعد از فصل چرا و زمان اجرای پروژه‌های اصلاحی و احیایی، گزارش وقوع تخلفات از قبیل بوته‌کنی، شخم و شیار، قطع درخت و بوته، برداشت غیرمجاز محصولات فرعی و ایجاد حریق به اداره منابع طبیعی شهرستان و به‌روز‌رسانی اطلاعات مربوط به وضعیت مجریان طرح‌های مرتع‌داری را از وظایف ناظران طرح‌های مرتع‌داری برشمرد.

وی با بیان این‌که انتقال شیوه‌های نوین بهره‌برداری و استفاده از دانش بومی بهره‌برداران، و بهتر شدن اوضاع اقتصادی و معیشتی دامداران در بعضی از طرح‌های مرتع‌داری اجراشده در مقایسه با سایر مراتع از پیامدهای مثبت تهیه و اجرای طرح‌های مرتع‌داری است افزود: اجرای دقیق این طرح‌ها علاوه بر افزایش پوشش گیاهی، اصلاح، احیا و تقویت مراتع موجب ارتقای توان تولیدی مراتع و کاهش عوامل تخریب در عرصه‌های مرتعی خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به وسعت بیش از 7 میلیون هکتاری عرصه‌های مرتعی استان افزود: از ابتدای آغاز اجرای طرح‌های مرتع‌داری در استان تاکنون برای 3 میلیون هکتار از این عرصه‌ها طرح مرتع‌داری تهیه شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید