• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66458
+
-

آبزیان بوشهر در تور غیرمجازها

طرح دریابست برای ممنوعیت صید گونه های آبزی، امسال مطابق معمول سال های گذشته قبل از آغاز فصل صید میگو انجام نمی‌شود و به زمستان موکول شده است

شیلات
آبزیان بوشهر در تور غیرمجازها

به منظور صیانت از منابع آبزی و جلوگیری از فعالیت‌های سودجویانه مخرب صیادنماها در خلیج فارس تا فصل آزادسازی صید میگو اقدام‌های یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان بوشهر تشدید و با متخلفان برخورد می‌شود.

هر سال برای جلوگیری از فعالیت افراد متخلف و صیادنماهایی که به صورت غیرقانونی اقدام به صید میگو و سایر ماهیان کف‌زی به شیوه‌های صید غیرقانونی در فصل‌های ممنوعه می‌کنند طرح دریابست بر اساس تصمیم مدیریت صید قبل از آغاز صید میگو از ۱۵ تیر تا اوایل مرداد اجرا می‌شد و در این مدت، هیچ شناوری حق رفتن به دریا را نداشت و هر گونه سرپیچی تخلف حساب می‌شد.

به گزارش ایرنا، این طرح هر سال با مخالفت صیادان واقعی روبه‌رو می‌شد، زیرا آنان معتقد بودند در مدت دریابست که حدود ۲۰ روز به طول می‌انجامید، برای تأمین نیازهای زندگی‌شان که وابسته به دریاروی است، با مشکل جدی مواجه می‌شوند. به همین دلیل، براساس نظر جامعه صیادی زمان اجرای طرح دریابست تغییر کرد و به فصل زمستان، همزمان با آغاز تخم‌ریزی آبزیان (از اواسط بهمن ماه) موکول شده است. 


صید غیرمجاز

مدیر کل شیلات استان بوشهر گفت: سالانه ۶۰ هزار تن آبزی خوراکی و غیرخوراکی در این استان صید می‌شود که یکی از گونه‌های خاص و مهم آن میگوی دریایی است. «‌عباسعلی زنده‌بودی» افزود: صید این گونه دریایی هر سال از مرداد ماه آغاز و تا شهریور ماه به صیادان مجوز برداشت میگو داده می‌شود. وی ادامه داد: از چند سال گذشته، برای حفظ و حراست از ذخیره‌های آبزیان و کنترل بهتر صیدگاه‌ها اقدام به اجرای طرح دریابست می‌شد که زمان اجرای این طرح به درخواست صیادان در سال جاری تغییر کرده و به زمستان موکول شده است.

زنده‌بودی اضافه کرد: افراد متخلف و صیادنماهایی در استان وجود دارند که به صورت غیرقانونی اقدام به صید میگو و سایر ماهیان کف‌زی در فصل‌های ممنوعه می‌کنند.
وی گفت: یگان حفاظت منابع شیلات تلاش خود را برای برخورد با این متخلفان انجام می‌دهد و کسانی که دستگیر می‌شوند جریمه‌های سنگینی در انتظارشان است. زنده‌بودی اضافه کرد: با توجه به گستردگی حوزه صید و صیادی در استان بوشهر و صیدگاه‌های استان، امکان رصد دائم و کامل همه آنها در تمام اوقات وجود ندارد.

وی اظهار کرد: بر اساس همین موضوع، افراد زیاده‌خواه و سودجو اقدام به صید غیرقانونی می‌کنند. هرچند اقدامات لازم در این زمینه سبب شده تا حدود زیادی برای شناورهای لنج بازدارنده باشد، در حال حاضر، قایق‌های بی‌هویت و تفریحی بدون هیچ مجوزی از هیچ ارگانی اقدام به صید غیرمجاز در دریا می‌کنند.
زنده‌بودی گفت: امکان برخورد با این شناورها در همه شهرستان‌ها و سواحل استان امکان ندارد و یکی از خواسته‌های همیشگی شیلات استان همکاری سایر ارگان‌های نظارتی و مدیریتی برای برخورد و جمع‌آوری این شناورهای بدون مجوز است.

وی ادامه داد: تا زمانی که این شناورهای بی‌هویت تعیین تکلیف نشوند، معضل قاچاق صید و بهره‌برداری غیرقانونی توسط این قایق‌ها از ذخایر دریایی ادامه دارد. زنده‌بودی با اشاره به همکاری نیروی دریایی سپاه در توقیف شناورهای متخلف گفت: همکاری جامعه و تعاونی‌های صیادی در برخورد با متخلفان ضروری است. ایمان داریم چنانچه صیادان همکاری کنند، به‌راحتی می‌توان با شناورهای بی‌هویت برخورد و متخلفان را شناسایی و دستگیر کرد.


دریابست به زمستان موکول شد

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: طرح دریابست برای ممنوعیت صید گونه‌های آبزی امسال مطابق معمول 3 سال گذشته قبل از آغاز فصل صید میگو انجام نمی‌شود و به زمستان موکول شده است. «منصور پاپری» افزود: تغییر زمان اجرای طرح دریابست بر اساس نظر صیادان انجام می‌گیرد و در فصل زمستان، همزمان با آغاز تخم‌ریزی آبزیان از اواسط بهمن ماه اجرا می‌شود.وی بیان کرد: با توجه به این‌که از اوایل فصل زمستان تا اوایل بهار فصل باروری و تخم‌ریزی ماهیان و پس از آن زمان بازسازی آبزیان است، اجرای طرح دریابست فرصتی برای تنفس دریا به شمار می‌آید.

پاپری تاکید کرد: همراهی صیادان موفقیت اجرای طرح‌ها را بیشتر می‌کند. وی اضافه کرد: با توجه به تنوع گونه‌های آبزی در خلیج فارس و دریای عمان، تلاش می‌شود با اجرای طرح دریابست در زمان تخم‌ریزی گونه‌های آبزیان کف‌زی از این گونه‌ها محافظت شود. پاپری یادآور شد: امروز بر اساس نظر مؤسسه تحقیقات بیش از ۲ هزار گونه در قالب ۳۵۰ خانواده از آبزیان در خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد که باید از آنها محافظت شود.
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: با اجرای طرح دریابست از ورود چندین هزار ادوات صید به دریا که منجر به تخریب برخی از زیستگاه‌ها می‌شود، جلوگیری خواهد شد.

وی رسیدن ماهیان به اندازه مشخص، تعمیر اساسی شناورها و بهسازی آنها، جلوگیری از تخلف صیادی و صید غیرمجاز را از جمله هدف‌های اجرای طرح دریابست عنوان کرد. پاپری با اشاره به گشت‌های تحقیقاتی برای تعیین زمان صید میگو گفت: نخستین گشت تحقیقاتی گشایش صید میگو در سال جاری از سوی پژوهشکده میگوی کشور در استان بوشهر انجام شد.

وی یادآور شد: گشت‌های تحقیقاتی به منظور بررسی وضعیت ذخایر میگو در آب‌های استان بوشهر و تعیین زمان صید انجام می‌شود. این گشت‌های تحقیقاتی به وسیله کارشناسان ارزیابی و ذخایر پژوهشکده میگوی کشور با همکاری اداره کل شیلات استان و با استفاده از لنج صیادی شرکت کشتیرانی و خدمات صیادی تندیس خلیج فارس انجام می‌شود.

پاپری گفت: دومین گشت تحقیقاتی نیز از ۱۵ تیر در آب‌های استان بوشهر آغاز شده است. معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: هم‌اکنون بیش از ۸۵ درصد میگوی موجود در بازار میگوی سفید خوزستان است.
پاپری ادامه داد: میگوی خوزستان خارج از فصل صید و به استان‌های همجوار ارسال می‌شود و توقیف تعدادی از خودروهای حامل میگو در ورودی‌های استان این ادعا را ثابت می‌کند. وی افزود: بخشی از میگوی بازار در آب‌های استان بوشهر و بیشتر از سوی قایق‌های بی‌هویت صید می‌شود که تلاش می‌شود با تداوم گشت‌های حفاظت منابع به حفظ ذخیره این آبزی کمک شود.


محصولات آبزی؛ اموال عمومی

جانشین فرمانده یگان حفاظت شیلات استان بوشهر گفت: محصولات آبزی از اموال عمومی به شمار می‌روند و وارد کردن هر نوع خسارت به آنها موجب تعقیب و مجازات متخلفان می‌شود. 
«غلامرضا آغاجری‌زاده» افزود: یگان حفاظت از منابع آبزی علاوه برگشت‌های قبلی در محدوده آب‌های استان بوشهر، یک فروند لنج و ۲ فروند گلف خود را از امروز تا بازگشایی صید میگو به طور ثابت در دریا مستقر و فعالیت شناورهای صیادی را رصد می‌کند. خورهای ساحلی، صیدگاه‌های بوشهر، رستمی و مطاف از صیدگاه‌های مهم استان بوشهر است و با حفاظت از آنها از منابع این آبزی صیانت می‌شود.

وی ادامه داد: در زمان حاضر، بیش از ۲ هزار قایق بی‌هویت در استان بوشهر وجود دارد که بیشترین میزان تخلف را دارند. آغاجری‌زاده یادآور شد: این شناورها فاقد هر نوع مجوز و سند هویتی هستند و حتی مجوز فعالیت تفریحی هم ندارند. از این رو در صورت مشاهده، توقیف و در پایگاه‌های این یگان نگهداری و مالکان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

جانشین فرمانده یگان حفاظت شیلات استان بوشهر گفت: در ۱۵ روز گذشته که بیشترین کشفیات را داشتیم و 5 دستگاه خودرو حامل میگو، ۲ قایق بدون هویت و ۲ فروند لنج توقیف شده و 4۲۸۶ کیلوگرم میگو، ۲۰۰ کیلوگرم ماهی و مقدار زیادی ادوات غیرمجاز صید میگو کشف شده است.

 

 
دردسرهای تور «ترال» برای بستر دریا

بر اساس اعلام رئیس پژوهشکده میگوی کشور، هر وقت میانگین طولی گله‌های میگو به اندازه‌ای برسد که از لحاظ اقتصادی سودآور و ۷۰ درصد این جمعیت به اندازه تجاری (۱۲ سانتی‌متر) باشد، صید میگو در آب‌های استان بوشهر آزاد می‌شود.
«عقیل دشتیان‌نسب» افزود: خلیج فارس حاوی بیش از ۲ هزار گونه آبزی در قالب ۳۵۰ خانواده است و همه آنها در تعادل اکوسیستم خلیج فارس نقش دارند. به همین دلیل برای تولید پایدار بایستی همه گونه‌ها حفظ شوند.
رئیس پژوهشکده میگوی کشور گفت: در این زمینه، بخش‌های اکولوژی و بیولوژی دریا در این پژوهشکده مسئولیت ارزیابی و مدیریت ذخایر را انجام می‌دهند و یکی از این گونه‌ها که ارزش اقتصادی خوبی دارد، میگو است.

وی ادامه داد: در محدوده استان بوشهر از اول تیر در قالب ۳۰ ایستگاه تحقیقاتی گشت‌های دریایی متعددی از جنوب تا شمال استان در عمق‌های زیر ۱۰ متر، ۱۰ تا ۲۰ متر و ۲۰ تا ۳۰ متر در زمینه وضعیت گله‌های میگو انجام می‌شود. دشتیان‌نسب گفت: با توجه به این‌که میگو موجودی کوتاه‌عمر است و بایستی این گونه برای تخم‌‌ریزی و زاد‌آوری برای سال بعد بماند، بعد از صید ۸۰ درصد جمعیت این آبزی و باقی ماندن ۲۰ درصد از گله‌های میگو بر اساس نظر پژوهشکده میگو صید این آبزی در دریا ممنوع اعلام می‌شود. وی اضافه کرد: یکی از مشکلات ما برداشت میگوی دریایی به وسیله تور ترال است.

این شیوه صید لطمه‌های زیادی به بستر دریا وارد می‌کند و در زمان حاضر، تنها این شیوه برای صید میگو اعمال می‌شود. دشتیان‌نسب یادآور شد: با وجود مخرب بودن تور ترال تاکنون شیوه جایگزینی برای صید میگو تعریف نشده است. رئیس پژوهشکده میگوی کشور مستقر در بوشهر گفت: با توجه با تفاوت گونه‌ای و وجود چراگاه‌های مناسب از منطقه مطاف تا تنگستان و وجود علف‌های دریایی و صخره‌ای بودن این منطقه باعث خوش‌طعم شدن میگوی بوشهر می‌شود. دشتیتان‌نسب افزود: صید بی‌رویه، استفاده از تجهیزات صیادی مخرب، تلاش صیادی بیش از حد، تغییرات اقلیم و آلودگی‌ها از جمله عوامل مهم در کاهش ذخایر آبزیان است و باید به دریا و آبزیان فرصت تنفس، تخم‌‌ریزی و زادآوری داده شود و به روش‌های مختلف و با صرف هزینه به بازسازی ذخایر کمک کنیم.

وی بیان کرد: خلیج فارس آبراهه باریکی است که محتاج ورود بسیاری از گونه‌ها و گله‌های آبزیان از اقیانوس هند و دریای عمان است و این موارد و دیگر فعالیت‌های بشری این منطقه را ناامن کرده و روی مهاجرت آبزیان تأثیر منفی می‌گذارد. استان بوشهر دارای ۱۵ هزار صیاد حرفه‌ای است که در قالب هزار شناور (قایق و لنج) در استان فعالیت می‌کنند و از این تعداد صیاد 8 هزار نفر دارای مجوز صید میگو هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید