• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66508
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qN8k
+
-

بوشهر؛ عاری از تب کریمه- کنگو

مدیر کل دام‌پزشکی استان بوشهر در خصوص وضعیت بیماری تب کریمه- کنگو گفت: بوشهر جزو استان‌های پاک است و طی سال‌های 97 و 98 هیچ گزارشی (انسان یا دام) مبنی بر ابتلا به بیماری تب کریمه- کنگو در این استان نداشته‌ایم. 

به گزارش ایسنا، «مرتضی بحرانی» با اشاره به راه‌های انتقال ویروس بیماری تب کریمه- کنگو به انسان عنوان کرد: این بیماری بیشتر از طریق فراورده‌های گوشتی و کشتار دام غیرمجاز منتقل می‌شود و بیشتر افرادی که به طور مستقیم با لاشه، دام و یا کشتار سر و کار دارند و یا افراد در تماس با این بیماران در معرض خطر هستند. وی افزود: ویروس این بیماری در دام علایم ظاهری چندانی ندارد و به شکل یک تب زودگذر خود را نشان می‌دهد. 

مدیر کل دام‌پزشکی بوشهر بیان کرد: بیماری تب کریمه- کنگو در انسان باعث خونریزی‌های مکرر داخلی می‌شود و در نقاط مختلف بدن خونریزی‌های زیرپوستی و داخلی رخ می‌دهد و سپس فرد دچار کم‌خونی و افت فشار خون و در انتها مرگ می‌شود. بحرانی تاکید کرد: دوره این بیماری در حدود یک هفته پس از ابتلا و بروز علایم است و روند سریعی دارد که بستگی به میزان خونریزی داخلی در بدن دارد و اگر عملیات درمانی و تشخیص درستی صورت نگیرد، مرگ حادث می‌شود. 

وی با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی عنوان کرد: مردم از خرید دام و طیور زنده و کشتار اجتناب کنند. همچنین از خرید مرغ زنده و یا کشتارهای غیرمجاز پرهیز کنند. بنابراین در این زمینه توصیه ما به مردم مراعات مسائل امنیت زیستی برای تامین امنیت غذایی و سلامت خانواده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید