• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66464
+
-

مرگ تدریجی بلاد شاپور

مدیر کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد: ۱۵۰ میلیارد ریال برای مرمت و بازسازی بافت قدیمی بلاد شاپور پیشنهاد شده است

میراث
مرگ تدریجی بلاد شاپور

بافت تاریخی و قدیمی شهر دهدشت معروف به بلاد شاپور در سال‌های اخیر دستخوش ناملایماتی شده است و امروزه دوستداران این اثر تاریخی چشم‌انتظار کمک مسئولان هستند تا بخشی از بی‌مهری‌های گذشته التیام یابد.

به گزارش ایرنا، بلاد شاپور نام بافت قدیمی دهدشت واقع در کهگیلویه و بویراحمد است که در حاشیه شهر کنونی دهدشت واقع شده است.
توسعه شهرنشینی سبب تخریب شدن بخش اعظمی از بافت قدیمی بلاد شاپور شده است؛ شهری که روزگاری یکی از بزرگ‌ترین بافت‌های تاریخی ایران به ‌شمار می‌آمد و اکنون وسعت آن از ۴۵ هکتار به ۳۷ هکتار رسیده است. گاهی آتش سرخ خرداد و گاهی باد و باران بر جان این شهر کهن می‌افتد.

«اسفندیار اباب» مدیر پایگاه بافت قدیم بلاد شاپور دهدشت وجود علفزارهای زیاد و تبدیل شدن آن به پاتوق معتادان را از مهم‌ترین مشکلات بافت تاریخی دانست و گفت: هر لحظه امکان وقوع آتش‌سوزی در این بافت وجود دارد. در تابستان امسال شعله‌های سرخ آتش در این شهر کهن زبانه کشیدند و بخشی از چهره این شهر را سیاه کردند.

اسفند ۱۳۹۷ نیز بخش‌های زیادی از کاروانسرای احیاشده بافت تاریخی بلاد شاپور در مرکز کهگیلویه، میراث ماندگار تاریخ صفویه، تخریب شد. با وقوع این رویداد، استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد دستور ویژه به مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان داد و خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر به موضوع تخریب اثر تاریخی (بلاد شاپور) در کهگیلویه شد.

وی از متولیان امر خواست که مسببان تخریب این بنا شناسایی و نتیجه به دفتر استاندار اعلام شود تا با آنها برخورد قاطع شود. بنا به گفته مدیر کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد، ۱۵۰ میلیارد ریال برای مرمت و بازسازی این بافت قدیمی پیشنهاد شد، اما هم‌اینک در بودجه سال ۹۸ حدود ۱۰۰ میلیارد ریال برای مرمت آن در نظر گرفته شده که هنوز این میزان اعتبار تخصیص نیافته است.به گفته «محمود باقری»، به محض تخصیص این اعتبار کار دیوارکشی و مرمت، مالکیت اراضی و منازل مسکونی در حریم بافت تاریخی و موارد دیگر برای ساماندهی هرچه بهتر بافت تاریخی بلاد شاپور انجام خواهد شد. دهدشت مرکز کهگیلویه در اعصار مختلف دارای نام‌های گوناگونی بوده که یکی از این نام‌ها بلاد شاپور است.

بافت تاریخی بلاد شاپور معروف به شهر هفت‌گنبد (واقع در شهر دهدشت) به‌جامانده از دوره صفوی است که آن زمان نقش مؤثری در توسعه اقتصاد و بازرگانی داشته است. در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت، کاروانسرایی به‌ جا مانده که دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلو حجره‌ها است. 4 ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به 3-4 حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید