• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 3 آذر 1402
کد مطلب : 210200
+
-

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران:

تکلیف غیرمجازها روشن می‌شود

تکلیف غیرمجازها روشن می‌شود

 بخشی از بافت شهری پایتخت را ساختمان‌های فرسوده و ناکارآمد تشکیل داده اند. بافتی که می تواند ظرفیت زیادی برای تولید مسکن داشته باشد. از این رو مدیریت شهری تهران همواره در تلاش است ضمن احیای بافت فرسوده از ساخت و ساز غیر مجاز در شهر جلوگیری کند.

ترغیب شهروندان برای نوسازی
براساس طرح تفصیلی ساخت‌وساز در پهنه R212 (مسکونی) در 3طبقه و سطح اشغال 40درصد انجام می‌شود. بنابراین مساحت خانه‌ها 40متر می‌شود و از این‌رو ساکنان رغبتی به تخریب و نوسازی قانونی ندارند. در این میان عده‌ای فرصت‌طلب با دور زدن قانون، بنای ساخت‌وساز غیرمجاز را پی‌ریزی کرده‌اند به‌نحوی که ساکنان گاهی شاهد ساخت بنای 10طبقه در کوچه‌پسکوچه‌های باریک هستند. به گفته سیدمهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران  البته شهرداری تهران برای ترغیب ساکنان برای نوسازی بناهای فرسوده، تمهیدات و مشوق‌هایی هم پیش‌بینی کرده است.

انتقال مصالح با خودروهای شخصی
شهرداری تهران برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز با خلأهای قانونی مواجه است اما مدیریت شهری از هر ظرفیتی برای کنترل و ممانعت از این اتفاق استفاده می‌کند. ایجاد گیت‌های ورودی در محدوده محله‌هایی چون گلاب‌دره مهم‌ترین اقدام در راستای جلوگیری از ورود غیرقانونی مصالح ساختمانی است اما باندهای مخوف ساخت‌وساز غیرمجاز، گاهی با استفاده از خودرو شخصی این گیت‌ها را دور می‌زنند.

فرایند طولانی تخریب بناهای ناایمن
خلأهای قانونی سبب افزایش سود افراد فرصت‌طلب و از سوی دیگر تضییع حقوق شهر و شهروندان شده است. وقتی سودجویان می‌دانند چگونه باید مصالح را منتقل کنند قطعاً از طولانی‌بودن فرایند تخریب هم اطلاع دارند. وقتی ساخت‌وساز غیرمجاز انجام می‌شود، حکم تخریب باید توسط دبیرخانه کمیسیون ماده 100صادر شود که البته در این میان مجوز قضایی و همراهی نیروهای انتظامی هم لازم و ضروری است؛ فرایندی که زمانبر است و همین موضوع باعث می‌شود در این مدت بنا ساخته شود و وقتی افراد در آن ساکن شوند، مجوز تخریب یا اصلا صادر نمی‌شود یا به ندرت چنین حکمی در موارد خاص صادر خواهد شد.

پایان کابوس بناهای ناایمن
مدیریت شهری در این دوره، برخورد با متخلفان در حوزه ساخت‌وساز و تخریب بناهایی که غیراصولی و یک‌شبه ساخته شده‌اند و ناایمن هستند و جان شهروندان را تهدید می‌کند، را در دستور کار قرار داده است. نمونه مشهود این رویکرد خلازیر است که شهرداری تهران نشان داد اهتمام ویژه‌ای در این موضوع دارد و با احدی مماشات نمی‌کند. تهیه و تدوین طرح‌های موضعی برای نقاطی از شهر تهران سبب ترویج ساخت‌وساز از یک سو و پایان ساخت‌وسازهای غیرمجاز از سوی دیگر می‌شود.

صدور پایان کار برای ریزدانه‌های تجمیع ‌شده
 سیدمهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی: درصورتی‌که ساکنان برای تجمیع بناهای ریزدانه مشارکت کنند، سند املاک پیگیری و در نهایت پایان کار هم داده می‌شود.

قانون چه می‌گوید؟
براساس بند 14ماده 55قانون شهرداری‌ها، عوامل شهرداری اجازه تخریب بناهای ناایمن و خطرساز را دارد اما این کار هم باید با مجوز قضایی صورت گیرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید