• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66375
+
-

تهران روی مدار تاب‌آوری

گفت‌وگو با رضا کرمی‌محمدی، رئیس سازمان مدیریت بحران پایتخت

گفت‌و‌گو
تهران روی مدار تاب‌آوری


«زلزله تنها خطری نیست که تهران را تهدید می‌کند» این را پیروز حناچی، شهردار پایتخت می‌گوید. فرونشست، آلودگی هوا، آتش‌سوزی‌ و بناهای ناایمن همگی بحران‌هایی هستند که شهر را تهدید می‌کنند و می‌توانند در آن واحد تبدیل به فاجعه‌ای ملی شوند. مدیریت شهری تهران، وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران برنامه‌هایی را برای تاب‌آور شدن تهران یا به اجرا رسانده‌اند یا در دست اجرا دارند. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران هم که چند ماهی نیست که مسئولیت این سازمان را برعهده گرفته اقدامات انجام شده (از پیش تاکنون) را رضایت‌بخش عنوان می‌کند. رضا کرمی‌محمدی در گفت‌وگو با همشهری خبر از سامانه‌ها و برنامه‌های جدیدی می‌دهد که می‌تواند توان تهران را در برابر بحران‌های مختلف افزایش دهد؛ از سامانه هشدار سریع سیل گرفته تا فعالیت‌های تازه تعریف شده در فضای وب و مجازی. گفت‌وگوی ما با او را که در مرکز مدیریت بحران شهر تهران  و در میان دستگاه‌ها‌ و مانیتورهای رصد و پایش برای وضعیت لحظه‌ای و دائمی شهر انجام شده در ادامه می‌خوانید:

موضوعی که همواره ذهن شهروندان را  هنگام بروز بحران‌ها مشغول می‌کند، این نکته است که چطور می‌توان چند ثانیه پیش از رخداد بحران‌هایی مانند سیل و زلزله، از وقوع آنها اطلاع پیدا کرد و اقدامات لازم را برای نجات جان خود انجام داد. سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در زمینه هشدار سریع چه برنامه‌هایی را پیش‌بینی کرده است؟

در کنار سیل و زلزله به‌عنوان 2 ریسک بزرگ، حدود 40بحران کوچک مقیاس‌تر همواره تهران را تهدید می‌کند. باتوجه به اینکه در مورد بحران‌های کوچک‌مقیاس، نگرانی‌ها کمتر است یا در بسیاری موارد، جای نگرانی نیست، بنابراین توجه بر«زلزله» و «سیل» که موضوعات جدی‌تری محسوب می‌شوند در اولویت برنامه‌های سازمان قرار دارد؛ از این رو، موضوع هشدار سریع در این دو مخاطره طبیعی متمرکز شده و همیشه در صدر توجهات سازمان قرار دارد. به همین دلیل سازمان به کمک سازمان‌های ذیربط دیگر اقداماتی در این زمینه انجام داده و شتاب‌نگارها و لرزه نگارهایی در نقاط مختلف شهر تهران نصب کرده‌ایم. این حسگرها توان این را دارند که حرکات گسل‌های تهران را بررسی کرده، تغییرات ناگهانی آنها را تشخیص دهند و هنگام وقوع بحران به ما هشدار دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید