• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66374
+
-

روزنه امید مجلس رو به شهرها

مرکز پژوهش‌های مجلس نظر کارشناسی خود را برای اصلاح موادی از مالیات بر ارزش افزوده که تأثیرات منفی روی کلانشهرها دارد اعلام کرد

روزنه امید مجلس رو به شهرها


حامد فوقانی/ خبرنگار
خبرها حکایت از اعمال نظر شورایی‌ها و به‌خصوص شورای‌عالی استان‌ها در قانون مالیات بر ارزش افزوده دارد. مرتضی الویری نیز به همشهری گفت: به‌احتمال فراوان، اصلاحیه لایحه مالیات بر ارزش افزوده هفته آینده ارائه می‌شود. به گفته رئیس شورای‌عالی استان‌ها تا حد زیادی نظرات مدیریت شهری در لایحه گنجانده شده و نمایندگان مجلس موافقت‌شان را با رفع ایراداتی که دردسرهای مالی بزرگی برای شهرها به‌وجود می‌آورند، اعلام کرده‌اند.

این در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس نیز برای اصلاح قانون، نظرات کارشناسان این مرکز را جویا شده و در برخی از بندها آنها موافقت خود را با اصلاحات مدنظر اعلام کرده‌اند. البته اینطور که یک‌عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده احتمالا تصویب نهایی لایحه مالیات بر ارزش افزوده پس از اصلاح، به ماه‌های آینده موکول شود. محمدرضا پورابراهیمی با بیان رفع ایرادات لایحه و اصلاح برخی از مواد، اظهار امیدواری کرد تا لایحه نهایی طی ماه‌های آینده به صحن بیاید و تصویب شود.

به گزارش همشهری، لایحه مالیات بر ارزش افزوده در نیمه اردیبهشت با وجود همه نگرانی‌های مدیریت شهری کلانشهرهای کشور به‌صورت مشروط در مجلس به تصویب نمایندگان رسید؛ مشروط از آن لحاظ که برخی از مواد مورد نظر شوراها و شهرداری‌ها مجدد در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شود. در این بین کارشناسان امور شهری عنوان کردند که به‌طور مشخص ۹ ماده محل اشکال است. این مواد مثل ماده 49از یکسو شوراها را برای تعیین عوارض محدود می‌کند و از سوی دیگر 60درصد درآمد شهرداری‌ها را از محل اخذ عوارض تحت‌تأثیر قرار داده و کم می‌کند؛ بنابراین رایزنی‌ها با مجلس آغاز شد که سرآغاز آن ارسال نامه‌ای از سوی هیأت رئیسه شورای شهر تهران به مجلس بود.

حالا خبر می‌رسد که مرکز پژوهش‌های مجلس با برخی از ایرادات گرفته شده موافقت کرده و گزارشی را پیرامون مواد فصول اول، دوم و سوم مصوبات کمیسیون با موضوع تعاریف قانونی و دامنه شمول، معافیت مالیاتی و مأخذ محاسبه مالیات ارائه داده است. حال برخی از اصلاحیه‌هایی که طبق اعلام نظر مرکز پژوهش‌های مجلس قرار شده در قانون مالیات بر ارزش افزوده اعمال شود به شرح زیر است.

جالب اینجاست در گزارش این مرکز آمده: «براساس مبانی علمی منابعی که در قانون مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اختصاص می‌یابد، مالیات محسوب می‌شوند و از لحاظ کارشناسی طبقه‌بندی این منابع ذیل عنوان عوارض دارای اشکالاتی است، اما بررسی سابقه و تاریخچه قانونی این موضوع نشان می‌دهد که از سالیان بسیار دور منابعی که به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اختصاص داده شده، عنوان عوارض داشته است؛ بنابراین به‌طور کلی ماهیت کلیه منابعی که از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده حاصل می‌شود، مالیات است و صرفاً قانونگذار بخشی از این وجوه را که به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تخصیص می‌دهد عوارض نامیده است؛ هرچند برخلاف مبانی‌ای نظیر مالیه عمومی است. از همین رو ضرورتی مبنی بر تعریف عوارض در این قانون دیده نمی‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید