• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66350
+
-

سه‌گانه عبور صنعت خودرو از تحریم‌

داخلی‌سازی‌ برخی قطعات «های‌تک» با همکاری شرکت‌های‌ دانش‌بنیان و صنایع‌دفاعی نسخه‌ای است که برای نجات صنعت خودرو از تحریم پیچیده شده است

خودرو
سه‌گانه عبور صنعت خودرو از تحریم‌


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
از سه‌گانه نجات صنعت خودرو با ساخت داخل برخی قطعات ‌های‌تک، آغاز تولید301 ایرانی، داخلی‌سازی‌ 80درصدی موتور ‌ای‌سی5 و توسعه همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با خودروسازان رونمایی شد.

به‌گزارش همشهری، با آغاز موج جدید تحریم‌های صنعت خودرو، دپوی 200هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان، افزایش تعهدات معوق تا 700هزار دستگاه و نوسان قیمت در بازار خودرو به پاشنه آشیل 2خودروساز بزرگ تبدیل شد اما اکنون خودروسازان از تبدیل تهدید تحریم‌ به فرصت داخلی‌سازی‌ محصولات برخی برندهای خارجی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان داخلی خبر می‌دهند. رویکردی که دیروز در مراسم رونمایی از خط تولید آزمایشی پژو301 بارها مورد تأکید دست‌اندرکاران دولت و صنعت خودرو قرار گرفت. از نکات قابل توجه‌ در حاشیه‌ این مراسم غیبت رضا رحمانی، وزیر صنعت، به دلیل حضور در سفر خراسان رضوی بود، موضوعی که با تشکر مدیرعامل ایران‌خودرو از محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر اسبق صنعت به‌دلیل پافشاری بر انعقاد قرارداد دوباره با پژو و گنجاندن بند داخلی‌سازی‌ قطعات در ساپکو به جای ایکاپ، بیش از پیش جلب توجه کرد. بندی که به گفته هاشم یکه‌زارع با درس گرفتن از تجربه همکاری با رنو و ناکامی داخلی‌سازی‌ محصولات این شرکت دررنو پارس در قرارداد جدید با پژو گنجانده شد و اکنون به برگ برنده ایران‌خودرو برای ساخت داخل پژو301  و پژو  2008تبدیل شده است.

عرضه 301 ایرانی تا اردیبهشت 99  
تولید آزمایشی پژو301  با داخلی‌سازی‌ 61درصدی آغاز شد. دیروز در مراسمی که به همین منظور برگزار شد هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو از موفقیت‌ برنامه داخلی‌سازی قطعات پژو301 با وجود مخالفت صریح مسئولان شرکت فرانسوی در سفر به ایران خبرداد و تأکید کرد، داخلی‌سازی‌ پژو301 و 2008 پاسخی به عهدشکنی فرانسوی‌ها بود.
برای تولید پژو301 ایرانی، 63 میلیون ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یورو و 280میلیارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ریال در حوزه قطعات و 38میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یورو در سالن ساخت بدنه‌ جدید هزینه شده. هر دو خودروی پژو301 و 2008 در کنار هم در این سالن جدید تولید خواهد شد. مسئولان صنعت خودرو وعده‌ داده‌اند داخلی‌سازی‌ این خودرو تا پایان امسال به 80درصد می‌رسد و تا پایان اردیبهشت سال آینده به بازار عرضه می‌شود. تولید پژو301 نیازمند هزار و 123قطعه است که طبق اعلام مدیران ایران‌خودرو تا‌کنون 565قطعه آن داخلی‌سازی شده است. گفته می‌شود روی پلتفرم داخلی‌سازی‌ شده این خودرو 4محصول در 2مدل گیربکس دستی (LX) و گیربکس اتوماتیک(ALX)  با موتور جدید ‌ای‌سی‌فایو (EC5) عرضه می‌شود. این موتور جدید تا‌کنون 80درصد داخلی‌سازی‌ شده است. به‌نظر می‌رسد به‌زودی این موتور می‌تواند در کنار موتورهای تی‌یو‌5 و ایی‌اف7 به جمع موتورهای محبوب خودروهای ایرانی اضافه شود.

ساخت داخل لولوی قطعه‌سازان
شنیده‌ها حاکی است در اجرای برنامه داخلی‌سازی‌ قطعات خودرو به‌خصوص قطعات «های‌تک» چند شرکت‌ دانش‌بنیان و همچنین صنایع دفاعی و نهادهای نظامی مشارکت داشته‌اند. نتیجه این همکاری تولید و داخلی‌سازی موتور پیشرفته ‌ای‌سی5 است. دیروز هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو به شوخی گفت: تا‌کنون ساخت کامپیوتر خودرو یا ای‌سی‌یو، لولوی صنایع قطعه‌سازی در ایران بود و پیش از تحریم‌ها کمتر قطعه‌سازی به داخلی‌سازی این قطعه فکر می‌کرد. کمبود قطعه‌ای که هاشم یکه‌زارع از آن نام می‌برد، در یک سال گذشته نقش بزرگی در دپوی 200هزار خودروی ناقص در خطوط تولید خودروسازان ایفا کرده است. مدیرعامل ایران‌خودرو در عین حال وعده داد این پایان کار نیست بلکه در شهریور‌ماه امسال در نشستی، شاهد اتفاقات خوبی برای صنعت خودرو خواهیم بود. او در عین حال از بیان جزئیات بیشتر در این‌باره خودداری کرد.

مکث
حضور و غیاب معنادار دولتی‌ها
علاوه بر غیبت متولی بخش صنعت و تقدیر و تشکرهای معنادار در مراسم دیروز، دعوت از معاون عملی، فناوری رئیس‌جمهوری برای افتتاح خط تولید پژو301 و تأکید سورنا ستاری بر حمایت همه جانبه دولت از به‌کارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان دانشگاهی در ساخت قطعات خودرو، بیانگر تغییر رویکرد خودروسازان از مونتاژ‌ به تحقیق و توسعه و طراحی و ساخت داخل قطعات است.  موضوعی که ستاری بر آن تأکید و اعلام کرد: «اینکه خط مونتاژ راه بیندازیم، اسمش کارخانه است نه صنعتی که برای افراد تحصیلکرده اشتغال ایجاد کند. ستاری با اشاره به تغییر زمین بازی در صنعت خودروی دنیا تأکید کرد اگر به صنعت خودروسازی با نگاه سنتی توجه شود، شکست می‌خوریم زیرا خودروهای کانسپتی که گوگل و آمازون طراحی کرده‌اند به‌زودی صنعت خودرو را متحول می‌کنند. استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان برای تزریق سرمایه و تکنولوژی به شرکت‌های خودروسازی محور دیگر دیدگاه‌های معاون علمی، فناوری رئیس‌جمهور بود. ستاری به صراحت گفت: «اگر صنعت خودرو را با تکنولوژی همراه نکنیم، از 4تا بچه شکست خواهیم خورد، زیرا آنها شرکت‌های بزرگ استارتاپی دنیا را دارند.»  او خطاب به‌خودروسازان گفت: «مردم اعتراض می‌کنند که به‌خاطر 4قطعه، خودروی شما کف کارخانه مانده اما این بحران‌ها باعث می‌شود شما دوست و دشمن خود را بشناسید. اینکه شریک راهبردی خارجی داشته باشید و با یک اخم از ایران برود، نشان می‌دهد شرکای خوبی برای خود انتخاب نکرده‌اید. او گفت: «اگر اقلام تحریمی را در فهرست تولید قرار دهید، حمایت خاص می‌کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید