• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66341
+
-

سد بورس در برابر سفارش‌های بی‌پشتوانه


با آغاز به‌کار سامانه نامک، از امروز، برای جلوگیری از ارسال سفارش‌های بی‌پشتوانه یا سفارش‌هایی که بدون وجود نقدینگی در سامانه بورس ثبت می‌شد، یک گام عملی برداشته می‌شود.

به گزارش همشهری، فاز نخست سامانه مدیریت ریسک یا نامک از امروز آغاز به‌کار می‌کند و از این پس همه مراحل ثبت و ارسال سفارش به‌صورت تمام وقت از طریق سامانه نامک رصد می‌شود. این سامانه با اتصال به نرم‌افزار معاملات، راهکاری برای جلوگیری از ارسال سفارش‌های بدون پشتوانه است و از بروز خطاهای عمدی و سهوی جلوگیری می‌کند.

در طول سال‌های گذشته خطای انسانی در خریدهای اعتباری موجب بروز مشکل برای کارگزاران می‌شد به‌طور مثال اگر یک سهامدار قصد خرید 10هزار سهم را داشت اما به‌دلیل خطای سهوی این تعداد ۱۰۰ هزار سهم ثبت می‌شد، سیستم بدون هیچ مشکلی درخواست را قبول می‌کرد و بدهکاری‌های غیرقابل‌قبول در سامانه ایجاد می‌شد، اما با سامانه نامک این مشکلات رفع خواهد شد.

کاهش ریسک
علی صحرائی، مدیرعامل بورس تهران در این‌باره گفت: با استفاده از این سامانه، خریدار باید منابع لازم را برای سفارش در اختیار داشته باشد تا سفارش پذیرفته شود. درصورتی که این اعتبار وجود نداشته باشد سفارشی وارد سامانه نمی‌شود. به گفته او، با اجرایی شدن فاز جدید این سامانه، هم بازار قانونمند می‌شود و هم ریسک ناشی از نکول یک سری از سرمایه‌گذاران به بقیه منتقل نمی‌شود.

جلوگیری از خطاهای عمدی
محمدکفاش پنجه‌شاهی، مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام، درباره مزایای آغاز به‌کار فاز جدید سامانه نامک گفت: در حالت قبلی، سیستم معاملات باز بود، یعنی سرمایه‌گذاری که هیچ مانده‌ای در کارگزاری نداشت، می‌توانست تا هر اندازه‌ای که می‌خواهد، سهام خریداری کند اما با آغاز به‌کار نامک، این مشکلات برطرف می‌شود. کفاش پنجه‌شاهی گفت:این سامانه از بروز خطاهای عمدی هم جلوگیری می‌کند و به سوء استفاده‌های ناهنجار پایان می‌دهد. مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام تأکید کرد: با آغاز به‌کار سامانه نامک دیگر کنترل در دست کارگزاران است و برای هر مشتری که نیاز باشد و صلاحیت لازم را دارا باشد، قدرت خرید تعریف می‌شود. جواد عشقی‌نژاد، مدیرعامل سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد، هم توضیح داد: با آغاز فعالیت این سامانه، ریسک خرید‌های بدون دارایی و بدون توان مالی به این سبک کنترل می‌شود و یکی از ریسک‌های صنعت کارگزاری از بین می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید