• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66244
+
-

4/9 درصد؛ نرخ بیکاری در خراسان رضوی

در استان
4/9 درصد؛ نرخ بیکاری در خراسان رضوی

نرخ بیکاری خراسان رضوی 9.4 درصد است که براساس برنامه‌ای که در سال جاری تدوین شده امید است به 8.5 درصد کاهش یابد. به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی در نشست کارگروه اشتغال استان گفت: باید تلاش کنیم با ایجاد ۷۰۶ هزار شغل دیگر در استان، نرخ بیکاری به 8.5 درصد برسد. «علی رسولیان» با تاکید بر این‌که اشتغال حمایتی برای استان خراسان رضوی بسیار حائز اهمیت است، افزود: باید بتوانیم برای افراد کم‌توان شغل ایجاد کنیم، بنابراین رویکرد بانک‌ها باید در این خصوص بهبود یابد و ضرورت دارد که دستگاه‌های متولی نیز به تعهداتشان عمل کنند. 

وی پیشنهاد کرد به بانک‌های عامل و نهادهای حمایتی فرصت داده شود تا بتوانند گزارش‌های لازم را از عملکردشان تدوین و ارائه کنند. معاون استاندار خراسان رضوی گفت: سهم استان از تبصره ۱۸ قانون بودجه ۲۸ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال است که باید تخصیص پیدا کند و شامل ۹۵۰ میلیارد ریال وجه نقد، هزار و ۱۵ میلیارد ریال یارانه تسهیلات و هزار و ۱۰۸ میلیارد ریال کمک بلاعوض است. وی افزود: براین اساس برای استان خراسان رضوی ایجاد ۴۶ هزار و ۵۳۱ شغل پیش‌بینی شده که اگر نتوان تسهیلات را جذب کرد، سایر استان‌ها از این ظرفیت بهره خواهند گرفت. 

مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: وظیفه اصلی کارگروه اشتغال پیگیری مصوبات شورای عالی کار بوده که در قانون برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است. «محمد سنجری» افزود: عملکرد دستگاه‌ها در حوزه تبصره ۱۸ در سطح ملی با پراکندگی همراه بوده است. تفاهم‌نامه‌های اعتبارات تبصره ۱۸ بین سازمان برنامه و بودجه کشور و دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها منعقد شده و این مساله موجب پراکندگی‌هایی شده است. وی اظهار کرد: نرخ مشارکت اقتصادی استان در بهار سال گذشته 43.5 درصد اعلام شد که در بهار امسال به 40.4 درصد کاهش یافت. نرخ بیکاری استان نیز پس از چندین سال تک‌رقمی شد و از 10.7 درصد در بهار پارسال به 9.4 درصد در بهار امسال کاهش یافت. 

سنجری گفت: طبق آخرین اعلام سهم خراسان رضوی از اعتبارات روستایی ۶ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال بوده است که 5.1 درصد از سهم کشور در این حوزه اعتباری را شامل می‌شود.  این مسئول افزود: از این مبلغ 2 هزار و ۱۹۴ میلیارد ریال سهم نهادهای حمایتی کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید است که ابلاغ لازم صورت گرفته است. در مجموع ۳۰ درصد از منابع مزبور به صورت متمرکز هنوز در اختیار تهران است. بر همین اساس مکاتبات متعددی از سوی استان خراسان رضوی و تمام استان‌های کشور با وزارتخانه انجام و درخواست شده ۳۰ درصد منابع متمرکز (با توجه به حجم بالای طرح‌هایی که نزد بانک‌هاست)، در اختیار استان‌ها قرار بگیرد که به احتمال زیاد این امر محقق خواهد شد. 

وی گفت: در حال حاضر 5 هزار و ۶۴۴ طرح برای جذب منابع مزبور در استان توسط بانک‌ها مصوب شده که از این تعداد 5 هزار و ۵۲۷ طرح منجر به انعقاد قرارداد شده و برای 5 هزار و ۴۴۸ طرح نیز پرداخت صورت گرفته است. سنجری در خصوص عملکرد بانک‌های خراسان رضوی افزود: بانک توسعه و تعاون ۷۱۰ میلیارد ریال، بانک کشاورزی هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال، پست‌بانک ۷۶۰ میلیارد ریال و صندوق توسعه کارآفرینی ۷۵۰ میلیارد ریال به نهادهای حمایتی پرداخت کرده‌اند. میانگین پرداخت استان با احتساب نهادهای حمایتی ۶۹ درصد است. 

این مسئول بیان کرد: روند پرداخت اعتبارات توسط بانک‌ها کند شده و این مساله ناشی از وضعیت طرح‌ها و عملکرد دستگاه‌های حمایتی است. نماینده اشتغال کمیته امداد استان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: کمیته امداد در زمینه اشتغال‌ حمایتی نظارت‌های کاملی دارد و مبلغ بسیاری در زمینه نظارت هزینه می‌کند، در نتیجه انحراف‌ها بسیار اندک است. «زهره اکبرزاده» افزود: سرانه اشتغال برای دستگاه‌های حمایتی ۵۰۰ میلیون ریال است، در صورتی که این سرانه برای دستگاه‌های دیگر به مراتب بیشتر است. زمانی که انحراف در این شرایط اقتصادی کنترل می‌شود اشتغال‌زایی افزایش می‌یابد. اکبرزاده ادامه داد: برای هر طرح اشتغال‌زایی در کمیته امداد، حدود ۵۰ میلیون ریال هزینه نظارت پرداخت می‌شود بنابراین تقاضا می‌شود به موضوع نهادهای نظارتی در این حوزه به طور ویژه نگریسته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید