• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66222
+
-

نوید رونق کسب و کار

طرح‌های«هر روستا یک محصول»، «روستاهای بدون بیکار» و «صندوق خرد زنان روستایی» از برنامه‌های صندوق کارآفرینی امید برای گره‌گشایی از مشکل بیکاری در استان است

اقتصادی
نوید رونق کسب و کار

بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت منابع درآمدهای نفتی، اعتبارات متوازن، افزایش چشمگیر بودجه‌های استانی در کنار تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر، خروج واحدهای تولیدی از رکود در کنار همدلی نهادهای حاکمیتی، دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مردم چشم‌انداز امیدبخشی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد ترسیم کرده است.

به گزارش ایرنا، کارشناسان در کنار تولید ۱۰ درصد از منابع آب کشور در کهگیلویه و بویراحمد، و ۲۵ درصد از منابع نفت و گاز، جنگل‌ها و مراتع، گردشگری را از ظرفیت‌های توسعه اقتصادی این استان می‌دانند که بخشی از آن در سال‌های اخیر به همت مسئولان شکوفا و بخشی هم در مسیر حرکت رو به جلو قرار گرفته است.

 متخصصان امر ناتوانی در جذب سرمایه‌گذاران بزرگ، بدون استفاده ماندن بخش قابل‌توجهی از ظرفیت‌های طبیعی حوزه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد را پاشنه آشیل توسعه اقتصادی این استان می‌دانند که البته دولت‌مردان معتقدند نسخه‌های شفابخشی برای رفع این درد پیش‌بینی کرده‌اند که باید دید با گذر زمان این وعده‌های تحقق خواهد یافت یا خیر. بر اساس آخرین آمار که سال گذشته گزارش شد، آمار بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در پاییز پارسال 7/12 درصد بود که نسبت به 7/17 درصد سال‌های قبل روند رو به کاهشی داشته است.


برنامه‌های دولت برای توسعه اقتصادی 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: واگذاری اجرای برخی از طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی به‌ویژه پروژه‌های ورزشی و درمانی از برنامه‌های دولت برای شتاب‌بخشی به روند توسعه اقتصادی استان است. «حسن نوروزی» افزود: برای دست‌یابی به این هدف ۳۴۰ میلیارد ریال از اعتبارات امسال توزیع نخواهد شد تا برای حمایت از فعالیت بخش خصوصی هزینه شود.

 وی اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال در سال جاری برای اجرا شدن تبصره ۱۸ یا یارانه دستمزد و پیش‌بینی بخشی از اعتبارات برای پرداخت مطالبات پیمانکاران را از دیگر اولویت‌های پیش رو در سال جاری برای حمایت از بخش خصوصی عنوان کرد. نوروزی در اولویت قرار دادن ۳۴ طرح اقتصاد مقاومتی و اختصاص ۲۱۰ میلیارد ریال به اجرای طرح‌های اشتغال‌زا را از دیگر برنامه‌های مهم دولت برای بسترسازی بهبود وضعیت درآمدی مردم ذکر کرد.


افزایش چشمگیر اعتبارات

نماینده شهرستان‌های گچساران و باشت افزایش چشمگیر اعتبارات از منابع مالی مختلف، بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ تأمین آب کشاورزی و اخذ تخصیص آب صنعت و کشاورزی را از موفقیت‌های دولت در کهگیلویه و بویراحمد می‌داند. «غلامرضا تاج‌گردون» اختصاص تسهیلات بانکی به اشتغال روستایی و عشایر و توجه به کسب و کارهای کوچک را از دیگر موفقیت‌های دولت در استان می‌داند.


اقدامات انجام‌شده

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: بر اساس آخرین آمار، تاکنون 2۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به طرح‌های اشتغال‌زای روستایی و عشایری در این استان پرداخت شده است. 

«پروانه نیک‌مرام» افزود: طرح‌های یارانه دستمزد و کارورزی از دیگر برنامه‌های دولت برای رونق کسب و کار در کهگیلویه و بویراحمد است. وی از جمله اهداف مهم در اجرای طرح حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری را توانمندسازی روستاییان و عشایر، ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها و به‌ویژه حاشیه شهرها، حمایت از دانش‌آموختگان دانشگاهی، تثبیت اشتغال پایدار، تأمین بخش مهمی از نیازهای ضروری کشور در استان‌ها و تکمیل زنجیره تولید و حمایت از واحدهای تولیدی دانست. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: یکی از برنامه‌های دولت برای رونق تولید در بخش‌های مختلف به‌ویژه حوزه صنعت تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید است. 

«داریوش دیودیده» افزود: هدف از تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید هموار کردن مسیر برای بازگشت واحدهای راکد و ایجاد راهکارهای جدید برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های سرمایه‌گذاری است. وی اظهار کرد: از ابتدای تشکیل این کارگروه در کهگیلویه و بویراحمد تا پایان سال ۱۳۹۷ بیش از 1100 مصوبه به تصویب رسیده است. از این مجموع نیز ۶۸۰ مصوبه اجرا شده و به مرحله اتمام رسیده که تعداد مصوبات عملیاتی‌شده ظرف یک سال گذشته این کارگروه نیز ۱۴۷ مورد بوده است.


توجه به کسب و کارهای کوچک

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح‌هایی مانند هر روستا یک محصول، روستاهای بدون بیکار و صندوق خرد زنان روستایی از برنامه‌های این صندوق برای گره‌گشایی از مشکلات بیکاری در این استان است. 

«ارسلان حسن‌پور» اظهار کرد: روستاهای باغچه جلیل، بن زرد، سربیشه و بید زرد به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند. وی بیان کرد: انتخاب روستاها بر اساس توانمندی‌های موجود روستاها، دیدگاه‌های کارشناسی و با هماهنگی و همفکری دستگاه‌های اجرایی و استانداری انجام شده است. مشاوره اهالی روستاها برای اجرای طرح‌های اشتغال‌زا، پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت و بازاریابی و فروش از اولویت‌های دولت برای حمایت از کسب و کارهای کوچک است که تاکنون ایجاد دهکده‌های صنایع دستی و زعفران در استان اجرا شده است.

وی اظهار کرد:‌ اجرای صندوق‌های خرد زنان در روستاهای شاخص شهرستان‌های باشت، کهگیلویه و چرام از دیگر برنامه‌های شده بر اساس شکوفایی توانمندی‌های هر منطقه در زمینه اشتغال پایدار است. حسن‌پور گفت: در این زمینه، طرح دام‌پروری در بهمئی شروع شده و تاکنون ۱۵ فقره تسهیلات در این زمینه به متقاضیان پرداخت شده است. 


پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۵۲ میلیارد ریال اعتبار از ابتدای سال گذشته تاکنون از محل تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر این صندوق در استان به متقاضیان پرداخت شده است.

 «ارسلان حسن‌پور» افزود: این میزان تسهیلات برای اجرای ۷۷۲ طرح اقتصادی پرداخت شده است که بهره‌برداری از آنها زمینه اشتغال بیش از 1700 نفر را فراهم می‌کند. وی با اشاره به این‌که میزان اعتبار ابلاغ‌شده به صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد از محل تسهیلات روستایی و عشایر ۶۴۶ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال بوده است افزود: بخش عمده‌ای از اعتبارات جذب شده است. در عین حال، وی از افزایش سقف تسهیلات پرداختی برای ایجاد اشتغال پایدار از سوی این صندوق خبر داد.

 مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: سقف تسهیلات برای هر طرح که پیش از این ۲۰ میلیارد ریال بود، به ۴۰ میلیارد ریال در سال جاری افزایش یافته است. حسن‌پور عنوان کرد: تسهیلات اشتغال صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد در بخش‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صنعت و معدن، کشاورزی و فناوری اطلاعات، ورزش و خدمات پرداخت شده است.

وی بیان کرد: حمایت از کسب و کارهای کوچک با توجه به زودبازده بودن، از برنامه‌های دولت برای رونق تولید و کارآفرینی است. حسن‌پور بیان کرد: صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته بین 4 استان برتر کشور بر اساس سهمیه پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر بود. بر اساس آمار، از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا بیستم دی امسال ۱۳ هزار و ۷۷۳ فقره تسهیلات از سوی صندوق کارآفرینی امید در این استان به متقاضیان پرداخت شده است. در این مدت 1733 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال، ازدواج و وام‌های ضروری در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.

طبق آمار، میزان پرداخت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید در دولت تدبیر و امید نسبت به مدت مشابه دولت قبل افزایش داشته است. به گفته مسئولان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد، هم‌اینک ۷۰ طرح گردشگری با 3۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نقاط مختلف استان در دست اجرا است که زمینه رونق این صنعت در آینده را فراهم می‌کند. این مسئولان میزان پیشرفت این طرح‌ها را بین 5 تا ۹۰ درصد می‌دانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید