• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66200
+
-

وضعیت سفید کرمان در مبارزه با تب کریمه کنگو

سلامت
وضعیت سفید کرمان در مبارزه با تب کریمه کنگو

مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری کرمان گفت: در راستای مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو برای اولین بار رتبه استان کرمان از رتبه سوم کشوری به وضعیت سفید رسیده است و امسال برای نخستین بار بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در استان نداریم. 

به گزارش ایسنا «پیمان سلاجقه» در شورای پدافند غیرعامل استان کرمان با اشاره به این‌که پدافند غیرعامل در اصل بی‌اثر‌سازی تهدیدات دشمن برای رسیدن به بازدارندگی است، تاکید کرد: دشمن باید به این نتیجه برسد که اگر اقدامی علیه کشور و زیرساخت‌های آن انجام دهد، توفیقی نخواهد داشت. 

وی به برخی اقدامات انجام‌شده در استان کرمان در راستای پدافند غیرعامل اشاره و تاکید کرد: مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو، ساماندهی فروشگاه‌های سم غیرمجاز در استان، پیگیری برای ساماندهی نهالستان‌های غیرمجاز، ایجاد 21 پست قرنطینه دامی و گیاهی در استان، پیگیری برای استفاده از نرم‌افزار بومی پادویش به عنوان تنها نرم‌افزار ایرانی مورد تأیید دولت، تست آماده به کار بودن مولدهای برق اضطراری به صورت فصلی، برگزاری دوره آموزشی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی و شهرستان‌ها و بازدید از زیرساخت‌های مهم استان از جمله اقدامات این حوزه بوده است. 

مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری کرمان به جلوگیری از ورود ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به استان کرمان خبر داد و گفت: این اقدام در حالی انجام شده که 23 استان کشور از جمله استان‌های همجوار یزد که ششمین کانون آلودگی کشور بوده است، با این ویروس درگیر بودند. 


ضرورت همکاری دستگاه‌های اجرایی در اجرای پدافند غیرعامل 

استاندار کرمان نیز در شورای پدافند غیرعامل استان کرمان بر همکاری دستگاه‌ها برای اجرای طرح جامع پدافند غیرعامل استان و گزارش‌دهی مستمر در این زمینه تاکید کرد و گفت: پدافند غیرعامل از موضوعات مهمی است که در شرایط عادی و در تمام کشورها مورد توجه قرار می‌گیرد و فعالیت‌های مرتبط با آن انجام می‌شود تا دارایی‌های باارزش و حیاتی کشور در برابر تهدیدات احتمالی مصون‌سازی شود. 

به گزارش ایرنا «محمدجواد فدایی» افزود: موضوع پدافند غیرعامل در شرایط کنونی که کم و بیش با تهدیداتی روبه‌رو هستیم، اهمیت ویژه‌ای دارد. 

وی ادامه داد: بخشی از منابع مالی پدافند غیرعامل از تبصره ۲۱ قانون بودجه تأمین می‌شود و بخشی نیز مربوط به دستگاه‌هایی است که بودجه ملی دارند و باید پیگیری‌های لازم برای دریافت این منابع را انجام و گزارش‌های مستمر آن را به اداره کل پدافند غیرعامل استانداری کرمان ارائه دهند. 

مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری کرمان نیز گفت: مسئولیت پدافند غیرعامل در سطح کشوری با وزرا، در استان‌ها با استانداران، در دستگاه‌های اجرایی با مدیران و در سطح شهرستان‌ها با فرمانداران است. 


سم‌پاشی 4 هزار دام علیه  بیماری تب کنگو

همچنین رئیس شبکه دام‌پزشکی ایرانشهر در سیستان و بلوچستان گفت: بیش از 4 هزار رأس دام سبک و سنگین در شهرستان ایرانشهر علیه بیماری تب کریمه کنگو سم‌پاشی شدند. «فرامرز هاشمزهی» افزود: تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه، ترشحات دام آلوده، خون دام‌های آلوده، لاشه‌های ذبح‌شده و له کردن کنه آلوده به انسان منتقل می‌شود. 

وی بیان کرد: بیش از 200 هزار راس دام سبک و سنگین در ایرانشهر نگهداری می‌شود که انتظار می‌رود دامداران نسبت به سم‌پاشی دام‌های خود هر ماه یک‌بار در تابستان اقدام کنند. 

وی تاکید کرد: مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از این بیماری مبارزه با انگل‌های خارجی (کنه‌ها) از طریق ‌سم‌پاشی، آموزش دامداران در معرض خطر، استفاده از پوشش‌های مناسب، سرد کردن لاشه به مدت 24 ساعت، در معرض قرار نگرفتن افراد با ترشحات دام بیمار، پرهیزاز خرید گوشت قرمز از مراکز غیرمجاز و خارج از کشتارگاه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید