• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66194
+
-

پرونده ناتمام کتابخانه‌ عمومی شهدای بندرعباس

معاون فنی و عمرانی شهردار بندرعباس: این کتابخانه هم‌اکنون با فعالیت فرهنگسرا شهدای رسانه و مرکز اسناد تاریخی استان در حال فعالیت است و کتابخانه جایگزین آن نیز تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

فرهنگ
پرونده ناتمام کتابخانه‌ عمومی شهدای بندرعباس

بر اساس آمارهای موجود سرانه مطالعه در ایران در خوش‌‌بینانه‌ترین حالت و با احتساب مطالعه کتاب‌های درسی و نشریات، بین ۱۳ تا ۷۵ دقیقه و در هرمزگان، این میزان کمتر از 2 دقیقه است.

 به گزارش فارس، این فاصله با سرانه مطالعه کشوری در این استان نیازمند توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و کتابخانه‌های این استان است. 

«کتابخانه شهدا» یکی از کتابخانه‌های قدیمی شهر بندرعباس و از سال‌های دور مکانی برای گردآمدن علاقه‌مندان و اهالی فرهنگ بوده است. این کتابخانه از چند سال پیش رو به تعطیلی گذاشته و دیگر نه محلی برای مطالعه و خواندن کتاب است و نه کتابی در آن یافت می‌شود. 


وعده‌های اجرانشده 

مدیر کل کتابخانه‌های هرمزگان درباره این کتابخانه گفت: کتابخانه شهدای بندرعباس قبل از انقلاب و در سال ۱۳۵۲ ساخته شد و به بهره‌برداری رسید و تا سال ۹۲ برای مطالعه در اختیار عموم مردم قرار گرفت. 

حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد ذاکری» با اشاره به این‌که این کتابخانه در بلوار ساحلی قرار داشت و با احداث بلوار ساحلی جدید، این مکان بین 2 بلوار قرار گرفت، افزود: در سال ۹۳ شهرداری تصمیم به تخریب این کتابخانه گرفت و این موضوع به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع شد و در نهایت رأی به تخریب این مکان فرهنگی داده شد که پس از اعلام نارضایتی و مطالبه‌گری مردم شهر، مسئولان اقدام به تخریب این مکان فرهنگی نکردند. 

وی به انعقاد تفاهم‌نامه بین این نهاد و شهرداری بندرعباس اشاره کرد و گفت: طبق این تفاهم‌نامه در سال 93 قرار بود شهرداری در گام نخست، مکانی برای استقرار موقت کتابخانه مهیا کند و در مرحله دوم کتابخانه دائمی به مساحت ۸۰۰ متر‌ مربع در کنار پارک دباغیان در مدت یک سال احداث کند و به اداره کل امور کتابخانه‌های استان تحویل دهد.
 
مدیر کل کتابخانه‌های استان به عملیاتی نشدن این تفاهم‌نامه اشاره و بیان کرد: با گذشت مدت زمان طولانی هیچ کدام از 2 مفاد تفاهم‌نامه که شهرداری ملزم به اجرای آن بود، عملیاتی نشده است. ذاکری به مکاتبات و رایزنی‌های مکرر این نهاد با شهرداری بندرعباس اشاره کرد و گفت: تاکنون از همه این مکاتبات و رایزنی‌ها نتیجه قابل لمس حاصل نشده است. 


ساخت کتابخانه در ۶ ماه

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به آخرین مصوبه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان که به ریاست استاندار در اسفند ۹۷ برگزار شد، بیان کرد: استاندار هرمزگان در آن جلسه شهرداری را مکلف کرد ظرف مدت ۶‌ ماه کتابخانه جدیدی بسازد و در اختیار اداره کل کتابخانه‌ها قرار دهد ولی با گذشت 4 ماه از مدت ۶ ماهه، هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

معاون فنی و عمرانی شهردار بندرعباس در رابطه با موضوع کتابخانه شهدا اظهار کرد: از ابتدا هم موضوع ماده ۱۰۰ شهرداری برای تخریب این کتابخانه مطرح نبود. به دلیل این‌که این مکان بین 2 بلوار قرار گرفته بود، پیشنهاد شد کتابخانه‌ای به عنوان جایگزین کتابخانه شهدا در مکانی دیگر ساخته شود. 

 «عبدالرضا بهادر»  در ادامه افزود: کتابخانه شهدا در سال ۹۵ توسط شهرداری بازسازی و مقاوم‌سازی شد و هم‌اکنون با فعالیت فرهنگسرا شهدای رسانه و مرکز اسناد تاریخی استان در حال فعالیت است. 

 وی بیان کرد: یکی از پیشنهادهای شهرداری بندرعباس بازگرداندن این مکان به اداره کل امور کتابخانه‌ها بود اما به دلیل تفاهم‌نامه‌ای که از قبل بین شهرداری و اداره کل کتابخانه‌های استان مبنی بر ساخت کتابخانه جدید در کنار پارک شهید دباغیان منعقد شده بود، این واگذاری صورت نگرفت. 


ساخت کتابخانه جدید

بهادر گفت: پیمانکار ساخت کتابخانه جدید در مساحت ۸۰۰ متر‌ مربع در شمال پارک دباغیان تعیین شده و در حال تجهیز کارگاه است. معاون فنی و عمرانی شهردار بندرعباس اظهار امیدواری کرد: با تامین منابع مالی، این پروژه ظرف یک ‌سال آینده ساخته می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد و تحویل اداره کل امور کتابخانه‌های استان خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید