• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66177
+
-

احیای چرم مغان، به زودی

تولید کیف‌و‌ کفش تنها هدفگذاری این‌کارخانه نخواهد‌ بود و راه‌اندازی صنایع‌بالادستی چرم موردنظر است

صنعت
احیای چرم مغان، به زودی

کارخانه چرم مغان زمانی که افتتاح شد جزو نخستین واحدهای تولیدی استان اردبیل بود و صادرات آن بازارهای اروپایی را تسخیر کرد، اما اکنون این بنای بزرگ خرابه‌ای بیش نیست و بیش از 7 سال است که چرم مغان خوابیده است. به گزارش ایرنا، تا پیش از این هیچ عزمی برای احیای آن دیده نمی‌شد. اما چند وقتی است گام‌های ابتدایی برای رونق دوباره آن در شکلی دیگر جریان گرفته است و جای امیدواری دارد. 


آغاز رکورد در چرم مغان 

سال ۸۴ بود که این کارخانه دولتی با ۱۵۰ کارگر فعالیت خود را شروع کرد، اما بعد از ۲ سال فعالیت تعطیل شد و کارگران آن بیکار شدند. در سال ۸۶ این کارخانه به بخش خصوصی واگذار و فعالیت دوباره کارخانه از سر گرفته شد و کارگران نسبتاً زیادی در آن مشغول کار شدند.

فعالیت کارخانه در اواخر دهه ۸۰ رونق گرفت و تعداد کارگران هم تا ۴۰۰ نفر افزایش یافت. اما بحران‌های اوایل دهه ۹۰ گریبان این کارخانه را هم گرفت و در سال ۹۱ دوباره کارخانه به سبب شرایط بد اقتصادی دچار رکود شده و به خاطر نبود مواد اولیه و برخی سیاست‌های اقتصادی باز هم رنگ تعطیلی به خود گرفت.

در آن زمان «مطلب فروتن»، مدیر اداری سابق کارخانه چرم مغان اردبیل، دلیل تعطیلی این کارخانه را گرانی حامل‌های انرژی خواند و گفت پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، انرژی گران شد و کارخانه را به تعطیلی کشاند؛ البته این یکی از دلایل توقف تولید در این کارخانه بود. 

از همان سال دیگر این واحد تولیدی نسبتاً بزرگ نتوانست خود را از بحرانی که گرفتارش شده بود خارج کند. اکنون با گذشت سال‌ها، ساختمان آن فرسوده شده و در و دیوارهایش در حال از بین رفتن است. تجهیزات کارخانه نیز در این مدت از کار افتاده و بسیاری از قطعات از جا کنده شده و در سالن کوچکی جاسازی شده است. 


زمزمه‌های احیای دوباره

سیاست‌های رونق اقتصادی دولت تدبیر و امید و توجه به بخش فناوری و دانش‌بنیان به تازگی روزنه امیدی برای بازسازی و فعالیت دوباره این واحد تولیدی گشوده است. معاون اقتصادی وزیر کشور در جریان سفرش به استان اردبیل از این کارخانه بازدید کرد و ضمن ابراز تاسف از وضعیت چرم مغان احیای دوباره کارخانه را نوید داد و گفت: این واحد با پیشنهاد مسئولان استان اردبیل در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان فعال خواهد شد. 

«بابک دین‌پرست» بیان کرد: حیف است این مجموعه بلاتکلیف رها شود. با راه‌اندازی این واحد می‌توان هزاران اشتغال برای جوانان ایجاد کرد. استاندار اردبیل هم احیای کارخانه چرم مغان را ضروری دانست و تاکید کرد: این واحد با محوطه حدود ۱۶ هکتار زمین و ۲۲ هزار متر‌ مربع فضای سرپوشیده ظرفیت مغفول مانده استان است. با مالک این کارخانه مذاکراتی انجام شده و قرار است این واحد تولیدی در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینی در بخش صنایع دستی دوباره فعال شود. 

 «اکبر بهنامجو» گفت: این واحد در گذشته با ۴۰۰ نفر شاغل فعالیت داشته اما ظرفیت اشتغال برای 3 هزار نفر را دارد. فعالیت پایین‌دستی چرم در این واحد به دلیل داشتن بهره‌وری پایین به صنایع بالادستی چرم تغییر می‌یابد و راه‌اندازی صنایع دستی چرم با رویکرد جدید از جمله اهداف فعالیت دوباره این واحد است. 


اقدامات عمرانی در کارخانه 

بهنامجو از تلاش برای رفع موانع و مشکلات این واحد راکد خبر داد و گفت: در حال حاضر جاده دسترسی این کارخانه اصلاح شده و تلاش می‌شود در حوزه گردشگری نیز در این محل طرح‌هایی اجرا شود؛ همچنین با اخذ مجوز از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری کارخانه راکد چرم مغان به پارک علم و فناوری تبدیل می‌شود و با هماهنگی مرکز علم و فناوری قرار شده این مجموعه به توان تولیدی و اشتغال‌زایی مضاعف دست پیدا کند و به دوران طلایی سال‌های قبل برگردد. 

وی بیان کرد: دیگر قرار نیست در این مجموعه صنایع پایین‌دستی چرم نظیر کیف و کفش هدف مجموعه باشد بلکه قرار است صنایع بالادستی چرم در این مجموعه هدف‌گذاری شود تا در بخش توسعه صنایع دستی و حوزه گردشگری بتوان از آن استفاده کرد. بهنامجو افزود: قرار است از همین امسال در این واحد راکد زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر فراهم شود و هر سال نیز بر این تعداد شغل افزوده شود و در چند سال آینده فضای اشتغال ۲ تا ۳ هزار نفر در این کارخانه که در یک فضای ۱۶ هکتاری فعال می‌شود، فراهم آید. 

وی ضرورت تامین زیرساخت‌ها در این مجموعه تولیدی را یادآور شد و گفت: قرار است در این مجموعه زیرساخت‌های مورد نیاز نظیر فیبرنوری، جاده دسترسی و سایر امکانات مهیا شود تا بر اساس توافقی که با معاونت علم و فناوری رئیس جمهوری به امضا رسیده این مجموعه به قطب منطقه‌ای پارک علم و فناوری تبدیل شود. 


پارک علم و فناوری، چرم مغان را احیا می‌کند

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل هم در این باره اظهار کرد: در جلسه 3 جانبه پارک علم و فناوری و معاونان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مالک کارخانه چرم مغان موافقت مقدماتی برای تاسیس کارخانه نوآوری در استان اردبیل فراهم شد؛ همچنین تفاهم‌نامه راه‌اندازی کارخانه نوآوری بین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، استانداری اردبیل، پارک علم و فناوری استان و کارخانه چرم مغان به زودی منعقد می‌شود. 

«حبیب ابراهیم‌پور» افزود: با توجه به برنامه‌ریزی و اقدامات انجام‌شده در استان و همچنین جلسات برگزار‌شده با مسئولان مربوطه در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری مقدمات لازم برای انعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد‌های راه‌اندازی کارخانه نوآوری بین دکتر ستاری و بهنامجو (استاندار اردبیل) و پارک علم و فناوری در آینده نزدیک انجام خواهد شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید