• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65950
+
-

راه‌های روستایی کرمان اعتبار می‌خواهد

به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان 6/92 درصد از طول راه‌های روستایی این استان با جمعیت بیش از ۱۰۰ خانوار تاکنون احداث شده است که برای تکمیل باقی‌مانده راه‌های در دست اجرا به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. 

به گزارش ایرنا «محمدمهدی بلوردی» در نشست شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان با حضور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک کشور، افزود: چند روستا در نزدیکی ریگان – جاسک قرار گرفته که راه‌سازی به این روستاها به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. 

وی اظهار کرد: استان کرمان در بخش راه‌های روستایی با جمعیت بیش از ۵۰ خانوار، 9/82 درصد پیشرفت داشته و با قراردادهای منعقدشده جدید این آمار به 7/86 می‌رسد. میانگین کشور در این حوزه ۹۲ درصد است. 

مدیر کل راه و شهرسازی استان گفت: تاکنون ۶۷ درصد از روستاها با جمعیت بیش از ۲۰ خانوار استان کرمان راه آسفالته روستایی دارند. 


۱۷ پروژه بزرگراهی در دست ساخت

بلوردی با بیان این‌که استان کرمان ۱۷ پروژه بزرگراهی در دست ساخت دارد عنوان کرد: بزرگ‌ترین پروژه بخشی از کریدور ارتباطی بندرعباس - سیرجان - کرمان - مشهد است. این محور از کرمان تا مرز خراسان جنوبی به طول ۱۹۰ کیلومتر در دست ساخت قرار گرفته و قرارداد این پروژه به مبلغ ۵۹۰ میلیارد تومان است. 

مدیر کل راه و شهرسازی استان افزود: استان کرمان بر اساس قرارداد سالانه بیش از ۵۰ کیلومتر بزرگراه تحویل می‌دهد. امسال با این که اعتبارات این پروژه افزایش یافت، در سطح کلان با کمبود اعتبار روبه‌رو هستیم. 

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های راه‌سازی محور کرمان - دیهوک است که امسال ۳۵ میلیارد تومان برای این پروژه تخصیص یافته که اعتبار اندکی است. 

بلوردی اظهار کرد: بیش از 1۷۰۰ کیلومتر بزرگراه در شمال استان کرمان و ۱۵۰ کیلومتر در جنوب این استان تاکنون بهره‌برداری شده که کرمان را در رتبه نخست طول بزرگراه‌های کشور قرار می‌دهد. 


پروژه بازآفرینی شهری 

بلوردی تصریح کرد: پروژه بازآفرینی شهری به صورت جدی توسط وزارت راه و شهرسازی و این اداره کل دنبال می‌شود. تاکنون ۱۳ میلیارد تومان در این حوزه قرارداد بسته شده است. 

وی گفت: برای تسهیلات بازآفرینی و احداث محدوده محلات هدف در بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی، تسهیلات با نرخ سود ۹ درصد پرداخت می‌شود. همچنین به انبوه‌سازان تا سقف ۶۰ میلیون تومان تسهیلات بانک مسکن با نرخ ۱۸ درصد تعلق می‌گیرد. 


راه‌های خسارت‌دیده از سیل 

بلوردی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در انعکاس میزان خسارت در محور راور - دیهوک به صورت صحیح اطلاع‌رسانی نشده است. پس از آسیب جدی پل، این محور به صورت موقت بازگشایی شد اما زمستان باید عملیات پل‌سازی انجام شود. 

وی با بیان این‌که محور شهداد - نهبندان به طول ۳۰ کیلومتر نیز به صورت کامل توسط سیلاب تخریب شده است، گفت: امسال به علت حجم بسیار بارندگی‌ها بیش از ۲۴ کیلومتر از این محور ارتباطی غرقاب شده و همچنان تردد در آن امکان‌پذیر نیست. 

مدیر کل راه و شهرسازی استان ادامه داد: باید عملیات راه‌سازی در محور شهداد - نهبندان آغاز شود اما گرمای منطقه موجب کاهش بازدهی می‌شود. اگر اعتبار این محور تامین نشود کار برای راه‌اندازی آن بسیار دشوار خواهد شد. 

وی افزود: ادارات راه و شهرسازی استان کرمان ساختمان‌های دولتی و بیمارستان ۲۰۰ تخت‌خوابی سیرجان را احداث می‌کنند؛ بیمارستان ۹۶ تخت‌خوابی زرند نیز در دهه فجر امسال تجهیز می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید