• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65934
+
-

چابهار صاحب شهر فرودگاهی می‌شود

معاون اقتصادی منطقه آزاد چابهار: برای ساخت فرودگاه علاوه بر لایحه بودجه 98 منطقه، منابع دیگری نیز در نظر گرفته شده است

با رفع مشکل زمین برای ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار، اختصاص منابع برای ساخت آن و در عین حال مشارکت بخش خصوصی تا 2 سال آینده فاز اول شهر فرودگاهی چابهار به بهره‌برداری می‌رسد.

 عملیات اجرایی فرودگاه بین‌المللی چابهار با دستور وزیر راه و از سوی این منطقه آزاد به‌زودی آغاز می‌شود.

 به گزارش ایسنا، معاون اقتصادی منطقه آزاد چابهار گفت: مشکل واگذاری زمین فرودگاه به منطقه با دستور وزیر راه حل شده و به‌زودی ساخت آن شروع می‌شود.  «غلامرضا پناه» افزود: با چند گروه و شرکت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ساخت مذاکره کردیم. علاوه بر آن در لایحه بودجه 98 منطقه، منابعی برای ساخت فرودگاه در نظر گرفته شده است. 

به گفته پناه مجموعه فرودگاهی که در چابهار پیش‌بینی شده و در طرح آمده، احداث یک شهر فرودگاهی در بازه زمانی 10 ساله است که سرمایه‌گذاری بالایی را می‌طلبد اما با توجه به این که امکان برقراری ارتباط هوایی در کمترین زمان ممکن برای چابهار در اولویت است این فرودگاه در بازه زمانی کوتاه‌تری ساخته خواهد شد. 

پیش‌بینی می‌شود فاز اول احداث شهر فرودگاهی چابهار با ظرفیت جابه‌جایی یک میلیون مسافر در سال، در بازه زمانی 18 ماه تا 2 سال به بهر‌ه‌برداری برسد.  چابهار با توجه به اهمیت استراتژیکی که دارد شاید به دلیل این‌که در رده دورترین کانون‌های جمعیتی از پایتخت‌ قرار گرفته، تاکنون فرودگاه بین‌المللی نداشت و از طریق مجوز فرود هواپیماهای مسافری در یک فرودگاه نظامی‌شکاری (پایگاه دهم شکاری ارتش) کنارک، مسافران را جابه‌جا می‌کرد. 

 این فرودگاه شکاری نسبت به فرودگاه مسافری امکانات محدود‌تری دارد تا جایی که برقراری چند پرواز با هم در یک زمان در این فرودگاه امکان‌پذیر نیست و موجب ازدحام بیش از حد جمعیت می‌شود.  مجوز احداث فرودگاه بین‌المللی مستقل برای چابهار در اردیبهشت‌ 95 از سوی شورای عالی فضایی ایران صادر شد. 

اگرچه شورای عالی فضایی و سازمان هواپیمایی با ساخت فرودگاه‌های جدید در ایران به دلیل اقتصادی نبودن مخالفت می‌کند اما چابهار به‌واسطه موقعیتش قرار بود اقتصادی‌ترین فرودگاه ایران را در خود جای دهد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید