• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65895
+
-

توسعه روستایی با مشارکت تعاونی‌ها

دریچه
توسعه روستایی با مشارکت تعاونی‌ها

پوپک قاسمی |اردبیل- خبرنگار:


اردبیل 1713 روستا دارد و با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید جمعیت شایان توجهی در استان را جامعه روستایی تشکیل می‌دهند. این آمار توجه‌ها را به سوی ضرورت توسعه روستاها جلب می‌کند. 

بیشتر شغل روستاییان استان کشاورزی و دامداری است اما حرکت‌های فردی در این زمینه منتج به نتیجه مطلوب نمی‌شود و تعاون روستایی برای سوق دادن فعالیت‌های روستاییان در قالب حرکت‌های گروهی راه‌اندازی شده است. بیشتر اراضی زراعی استان اردبیل در اختیار مردم روستاهاست اما به دلیل تفکیک اراضی و تقسیم به اراضی کوچک‌تر، کشاورزی نقش چندانی در توسعه اقتصادی استان بازی نمی‌کند. 

ایجاد تعاونی روستایی می‌تواند از حرکات انفرادی در زمینه کشاورزی ممانعت به عمل آورد و علاوه بر افزودن به کیفیت محصولات تولید‌شده، از نظر کمی هم تولیدات کشاورزی استان را افزایش دهد. افزایش تولید محصولات کشاورزی سبب می‌شود نه‌تنها نیازهای مردم استان به این محصولات تامین شود بلکه با صادرات محصولات تولیدی، توسعه استان هم شتاب گیرد. 

اساسنامه سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران در 9 اسفند 1346 مورد تصویب قرار گرفته و بیش از 50 سال است به کار خود ادامه می‌دهد. به موجب ماده 3 اساسنامه، هدف‌های اصلی سازمان تامین موجبات پیشرفت، توسعه و تقویت تعاون در روستاهاست و برای رسیدن به این اهداف باید در راستای توسعه شبکه تعاونی در روستاها، کمک اعتباری به شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی به منظور افزایش محصول و درآمد دهقانان، توسعه و تقویت صنایع روستایی، دفاع از منافع صنفی اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی روستایی و 14 مورد دیگر فعالیت کند.

سیاست‌گذاری در مورد شبکه تعاونی‌های روستایی و تقویت این شبکه‌ها در شهرستان‌ها می‌تواند تا حدود زیادی مسیر توسعه کشاورزی استان اردبیل را هموار کند. اما مردم روستاهای استان به شدت از ضعف شبکه تعاونی‌های روستایی گله‌مند و معتقدند این شبکه‌ها کارایی لازم را ندارند؛ چراکه هیچ کمکی به کشاورزان استان انجام نمی‌دهند و نیاز است با دادن مشاوره و حمایت، فعالیت‌های تعاونی‌ها را برای هدف تعیین‌شده احیا کرد؛ چراکه راهی جز تقویت تعاونی‌های روستایی برای توسعه روستاها و در نتیجه استان اردبیل وجود ندارد.

برای رونق تعاونی‌های روستایی استان باید سیاست‌گذاری، ‌هدایت، حمایت و نظارت بر شبکه‌های تعاون روستایی در استان به خوبی انجام شود. همچنین همکاری شرکت‌های تعاونی و ایجاد بازارهای روز می‌تواند در فرهنگ‌سازی عرضه محصولات سالم و ارگانیک مؤثر باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید